Maailma pyörii ruutujen ympärillä
Ei kiinnosta yhtään seurata uutisia ilmastonmuutoksesta, politiikasta, trendeistä ja muodista, julkkiksista, veganismista, poppaskonsteista millä liikakilot pois, tai muusta turhanpäiväisestä draamailusta ja "kohuista". Oikeastaan ainut mitä seuraan, on sää. Haluan vain olla rauhassa kotona, keskittyä niihin asioihin mistä pidän, käydä metsälenkeillä, lukea, olla harrastusteni parissa ja viettää aikaa läheisten kanssa. En ole koskaan ollut kiinnostunut julkkiksista tai siitä mikä on nyt suosittua, olen aina vain tehnyt miten itse haluan. Kaikki tyrkyttävät minulle että lataa tiktokki, siellä on niin hauskoja videoita. Minulla on parempaakin tekemistä ajallani kuin istua katsomassa jotain kissaa jonkan naamaan heitetään leikkele.
Kun läheiseni puhuvat jostain uudesta ohjelmasta tai jonkun julkkiksen erosta tms mistä he lukivat puhelimeltaan, minusta vain tuntuu etten jaksa kuunnella. Eräs läheiseni alkoi vegaaniksi youtubettajan takia, ja nyt kokee asiakseen paasata siitä kaikille ja yrittää käännyttää muita vegaaneiksi myös. Yksi läheinen tykkää katsoa tiktokkeja jostain koomikosta, ja jakaa niitä minulle päivittäin, ei minua kiinnosta katsoa! Yksi läheinen puolestaan rakastaa väittelyä politiikasta ja seuraa poliitikkoja someissaan, ja usein ymmärtää mielipiteenkin sanomisen haasteena väittelyyn. En sano että kaikki läheiseni ovat samanlaisia ja heissäkin on monia hyviä puolia, mutta minusta tuntuu että nykyään ihmiset lukevat netistä mitä vain ja uskovat sen todeksi - tai kokevat olevansa itse ammattilaisia tietystä aiheesta koska lukivat pari artikkelia. Haluaisin vain viettää aikaa ihmisten kanssa ilman, että koko ajan pitää olla puhelin kädessä tai kun jutellaan niin samalla tuijotetaan ruutua, kuunteleeko hän edes?
Tämä tunne on voimistunut mitä vanhemmaksi olen elänyt, ja olen kuitenkin vasta 22v. Ensimmäinen kännykkäni oli joku Nokia, jossa ei edes ollut kameraa. En osaa edes kuvitella millaista olisi olla lapsi, jolle annetaan älypuhelin, eihän siinä malta leikkiä kun kännykästä löytyy loputtomasti tuijotettavaa. En ole masentunut tms, haluan vain rauhallisuutta ja vain puhua jostain muusta aiheesta, kuin siitä mitä maailmallla tapahtuu somen ja uutisten mukaan. Miksi ihmiset eivät vain tee niin kuin itse haluavat, vaan esim. sisustavat tai pukeutuvat sen mukaan, mikä on suosittua tiktokin bimbojen mukaa? Miksi kaikesta pitää ottaa kuvia nettiin todisteeksi siitä miten kiva päivä oli mökillä tai millaisen lounaan söi? Maailma tuntuu pyörivän nykyään vain ruutujen ympärillä, ja olemme menettämässä aidon yhteyden toisiimme sen takia.