Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia

Vierailija
03.08.2023 |

Onko normaalia valvoa 3-(4) yönä viikossa koko yön? Pidän silloin unilääkkettömät päivät, enkä pysty lainkaan nukkumaan.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tuota ongelmaa, mutta herään keskellä yötä lähes joka yö. Käytän kyseisen ajan meditointiin tai hengitysharjoituksiin ja olen kokenut saavani niistä suurta hyötyä. Ehkä kannattaa kokeilla? 

Vierailija
22/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mun kannattaisi tehdä? Mitä ajatella? 😭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai kenties unilääkkeillä on sinuun haitallinen vaikutus, sinusta on tullut unilääkeriippuvainen, unilääkeaddikti, ja siksi et kykene enää nukkumaan "normaaliin tapaan" eli ilman unilääkkeitä, koska ilman unilääkkeitä olet "vieroitusoiretilassa" joten tietenkään kehosi ei pysty normaaleihin toimintoihin vieroitusoireista kärsiessään.

En minä tosin unilääkkeistä mitään tiedä. Mutta olen alkoholisti. Ja kehostani on tullut riippuvainen alkoholista. Ja tsiisus sentään on vaikea nukkua!! Tiedän kyllä että pystyn taas tulevaisuudessa nukkumaan kunhan vain jotenkin saan vieroitettua itseni alkoholista.

Kaipa minua voi kutsua unilääkeriippuvaiseksi. Kuullostaa vaan tosi karulta termiltä. En vaan saa nukuttua unilääkkeettä, ja joskus en unilääkkeelläkään. Mun tilanne on tosi toivoton.

Ala käyttää heroiinia, se on vahvempi päihde kuin unilääkkeet ja alkoholi, sillä saat vieroitettua itsesi unilääkkeistä tosi helposti, ihan hetkessä! No ei vaineskaan, vaan valitettavasti riippuvaisuuksista eroon pääsemiseen ei ole taikatemppuja, ei oikotietä, vaan se on pitkä vaivalloinen hidas tie joka vaatii paljon kärsivällisyyttä. Vähä vähältä, pienin askelin. Todella vähän kerralla, todella pieniä askelia. Ei mitään sellaista että "nytpäs minä yhtäkkiä kerralla riuhtaisen itseni kokonaan irti riippuvaisuudestani!" Riuhtaisut eivät hyödytä mitään vaan vain satuttavat, aiheuttavat takapakkia, saavat sinut vielä syvemmälle kuoppaasi.

t. Tuo jota kommentoit

Vierailija
24/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole tuota ongelmaa, mutta herään keskellä yötä lähes joka yö. Käytän kyseisen ajan meditointiin tai hengitysharjoituksiin ja olen kokenut saavani niistä suurta hyötyä. Ehkä kannattaa kokeilla? 

Mä olen jo kokeillut meditointia ja hengitysharjoituksia, varsinkin lääkkeettöminä öinä sekoaisin muuten ahdistukseen. Tänään on muuten taas lääkkeetön yö.

Vierailija
25/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Miksi ei?

Siksi, että ihmiselle on luontaista nukkua joka päivä, ja toimintakyky heikkenee mitä pidempään valvoo putkeen.

Vierailija
26/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai kenties unilääkkeillä on sinuun haitallinen vaikutus, sinusta on tullut unilääkeriippuvainen, unilääkeaddikti, ja siksi et kykene enää nukkumaan "normaaliin tapaan" eli ilman unilääkkeitä, koska ilman unilääkkeitä olet "vieroitusoiretilassa" joten tietenkään kehosi ei pysty normaaleihin toimintoihin vieroitusoireista kärsiessään.

En minä tosin unilääkkeistä mitään tiedä. Mutta olen alkoholisti. Ja kehostani on tullut riippuvainen alkoholista. Ja tsiisus sentään on vaikea nukkua!! Tiedän kyllä että pystyn taas tulevaisuudessa nukkumaan kunhan vain jotenkin saan vieroitettua itseni alkoholista.

Kaipa minua voi kutsua unilääkeriippuvaiseksi. Kuullostaa vaan tosi karulta termiltä. En vaan saa nukuttua unilääkkeettä, ja joskus en unilääkkeelläkään. Mun tilanne on tosi toivoton.

Ala käyttää heroiinia, se on vahvempi päihde kuin unilääkkeet ja alkoholi, sillä saat vieroitettua itsesi unilääkkeistä tosi helposti, ihan hetkessä! No ei vaineskaan, vaan valitettavasti riippuvaisuuksista eroon pääsemiseen ei ole taikatemppuja, ei oikotietä, vaan se on pitkä vaivalloinen hidas tie joka vaatii paljon kärsivällisyyttä. Vähä vähältä, pienin askelin. Todella vähän kerralla, todella pieniä askelia. Ei mitään sellaista että "nytpäs minä yhtäkkiä kerralla riuhtaisen itseni kokonaan irti riippuvaisuudestani!" Riuhtaisut eivät hyödytä mitään vaan vain satuttavat, aiheuttavat takapakkia, saavat sinut vielä syvemmälle kuoppaasi.

t. Tuo jota kommentoit

Olen jo vähentänyt unilääkemäärää, ja nyt päätin kokeilla kolmea yötä ilman unilääkkeitä (ti, to ja la), mutta en sitten nähtävästi nuku lainkaan ilman unilääkkeitä.

Vierailija
27/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Miksi ei?

Siksi, että ihmiselle on luontaista nukkua joka päivä, ja toimintakyky heikkenee mitä pidempään valvoo putkeen.

Niinhän se on, mutta en vaan pysty, jos meinaan pitää välipäiviä. Välipäiviä pidän, jotta saisin nukuttua edes parina päivänä viikossa (toleranssin esto).

Vierailija
28/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, ettei tämä pääty hyvin. 😔. On voimaton ja toivoton olo.

Vierailija
29/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
30/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, tiedän kyllä tapauksen joka oli pitkään kolmivuorotyössä ja sekoittanut unirytminsä niin, että ei saanut nukuttua muuta kuin unilääkkeillä. Ei ole mikään muuttunut vaikka lopetti työn.

Vierailija
31/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä auttavaan puhelimeen tai sekaisin chattiin. Kannattaa myös keskustella hoitajan tai lääkärin kanssa.

Vierailija
32/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun suurin ongelmasi ei varmaan ole unettomuus, vaan joku muu syy, kuten masennus tai muuta huolet.

Jos saat ne muut asiat kuntoon, niin ehkä se unikin alkaa palautua.

Mutta jos lääkäri on määrännyt sulle lääkettä helpottamaan nukahtamista, niin käytä niitä lääkärin antaman ohjeen mukaan.

Ennen nukkumaan menoa rauhoitut ja laitat kaikki päivä asiat sivuun.

Vierailija
33/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, tiedän kyllä tapauksen joka oli pitkään kolmivuorotyössä ja sekoittanut unirytminsä niin, että ei saanut nukuttua muuta kuin unilääkkeillä. Ei ole mikään muuttunut vaikka lopetti työn.

Tuo minua juuri pelottaa, etten enää koskaan parane.😭

Vierailija
34/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun suurin ongelmasi ei varmaan ole unettomuus, vaan joku muu syy, kuten masennus tai muuta huolet.

Mutta jos lääkäri on määrännyt sulle lääkettä helpottamaan nukahtamista, niin käytä niitä lääkärin antaman ohjeen mukaan.

Unettomuus on tällä hetkellä kaikkein kuormittavin asia. 😭.

Vierailija
35/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
36/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämä koko aloitus nyt vain outoa provoilua vai oletkohan sinä nyt ihan tosissasi? Eipä sitä tällä palstalla ikinä voi tietää. Erikoista jos joku ajattelee että unettomuus on se elämän suurin onnettomuus.

Minä olen ollut uneton jo yli puoli vuotta, en ole nukkunut hetkeäkään, en ymmärrä miten vielä olen edes hengissä. Mutta silti en ajattele tai koe että unettomuuteni olisi minkäänlainen ongelma, itse asiassa unettomuuteni ei jostain ihmeen syystä rasita minua ollenkaan, ei rasita yhtään, en edes omassa voinnissani huomaa unettomuuttani yhtään, vaan unettomuuteni on minulle vain yksi oudoista oireistani joita minä hieman ihmettelen. Unettomuus on minulle vain yksi pieni ihmettelyn aihe, ei mitään sen kummempaa. Kokonaisvointini tai siis kokonaishyvinvointini tai kokonaisterveyteni tai kokonaisonnellisuuteni on minulle se suuri huolenaihe.

En ole koskaan ennen kuullut että unettomuus kaikista eniten kuormittaisi ketään. Minun käsitykseni unettomuudesta: se on vain yksi oire, yksi pikkuruinen osa, osa jotain paljon suurempaa, tai osa kaikkea paljon suurempaa.

t. Se ketjuun aiemmin kirjoittanut uneton alkoholisti jolla on tuhat muutakin outoa oiretta, tuhat muutakin pientä ihmettelyn aihetta voinnissaan. On outoa olla alkoholisti, ei tässä ole niin mitään järkeä.

Vierailija
37/37 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on samankaltainen tilanne. Aiemmissa työpaikoissa työterveyshuollon lääkäri määräsi kyselemättä nukahtamislääkettä 100 tablettia, purkin sai uusittua tarvittaessa ja tunnollisesti jaoin tabletit neljään osaan, jolloin ei tietenkään näyttänyt siltä, että käyttäisin lääkettä päivittäin.  Lopetin noissa töissä ja ulkomailla asuessa kerran tilasin ulkomailta postiin ja näin jatkoin vuoden verran. Suomeen palattua yritin kerran tilata nettiapteekista ulkomailta. Se jäi tullin haaviin ja vaikka labra totesi tabletit tyyliin perunajauhoksi, siitä saattoi jonkinlainen kirjaus jäädä poliisin kirjoihin, joten ei ollenkaan tee mieli kokeilla sitä uudelleen. Nykyisin saan silloin tällöin tutulta lääkäriltä 20 tabletin reseptin, ja muuten vain yksinkertaisesti sinnittelen. Siirtymävaiheessa tablettien loputtua käytän yrttivalmisteita, kaikkea mitä luontaistuotehyllystä sattuu löytymään, ei siitä haittaakaan ole. Muuten yritän hyväksyä tilanteeni. Nytkin on sellainen tilanne, että viimeisellä 10 päivän jaksolla lienee 2 täysin valvottua yötä, 5 yötä jolloin olen saanut noin 4 tunnin unet aamulla tai aamupäivällä, ja 3 suht kunnolla nukuttua yötä, joista yksi tyyliin 12 h. En käytä päihteitä.

Töitä pystyn kuitenkin tekemään normaalisti, koska olen freelance ja hoidan työni milloin haluan. Auton rattiin en juuri istu, jos yö on ollut täysin uneton.

Tälläkin hetkellä pohdin, menisinkö yksityislääkärille, jos sattuisin löytämään sellaisen, joka suhtautuu nukahtamislääkkeisiin elämän mahdollistajana suopeasti. Toisaalta yön ahdistavimpia hetkiä lukuun ottamatta suhtaudun asiaan nykyisin filosofisesti ajatellen, että tämä nyt on minun osani, ja vaikka se rajoittaa sosiaalista elämää ja harrastuksia, kykenen elämään näinkin. Terveyskeskuksen tukiryhmät ja mielialalääkkeet on testattu ajat sitten, mikään mielialalääke ei tunnu toimivan niin että vähäinen hyöty tuntuisi järkevältä suhteessa haittoihin.

Uusimpana juttuna olen harkinnut hypnoterapiaa. Jos englanti sujuu, on siis netistä tilattavissa hypnoterapianauhoitteita, jotka ohjaavat sitä rentoutumista ja kenties paremman unen löytymistä. Niitä voi pitää tallessa vaikka Spotifyssa. Mutta itseni on ainakin otettava kuulokkeet pois ennen kuin alan nukkua...

Toisaalta tiedän, että jotkut gynekologit surutta määräävät vaihdevuosi-ikäisille naisille nukahtamislääkkeitä pitkäaikaiskäyttöön kun unettomuuteen ei ole varsinaista selitystä, ja nyt alan olla siinä iässä (50) että voisin kokeilla onneani sillä argumentilla.

Itse koen että uneen siirtyminen vaatii pienen kynnyksen ylityksen, ja joinakin öinä en vain pääse sen yli. Minulla ei ole tahdonvoimaa olla ottamatta tabletinmurua, jos tabletteja kaapista löytyy ja uni ei tule. Unen laatu nukahtamislääkkeillä on itselläni hyvä, näen unia ja muutenkin tunnen oloni levänneeksi, joten pidän puheita lääkkeillä saadun unen heikkolaatuisuudesta perusteettomina. Ajoittain nukun sikeästi ilman lääkkeitäkin, mutta viimeisen lääkemurun jälkeen ensimmäinen viikko on aina vaikea, ja sen jälkeenkin luonnollinen uni palautuu takellellen ja tietysti uneen liittyy monenlaista huolta.

Taustasyynä minulla on päälle jäänyt ylivireisyys, joka alkoi jouduttuani katuväkivallan uhriksi yli 20 vuotta sitten. Käytännössä siis PTSD, johon olen saanut terapiasta avun, mutta univaikeudet jäivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi