Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saitteko pitää hiuksia pienenä auki? Tai leikkauttaa niitä?

Vierailija
03.08.2023 |

Minä en kumpaakaan. Piti aina olla letit, ja hiukset olivat vyötärölle.

Miksi niitä sitten kasvatettiin ja avattiin takkuja tuskaisina, jos niitä ei edes saanut pitää auki?

Muiden vanhemmilla tällaisia pakkomielteitä?
Sanokaa myös vuosikymmen.

Olen 80-luvun lapsi.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aina pitkät hiuksta, paitsi että äiti nyrhi keittiösaksillä järkyttävän otsatukan.

Piti olla saparot tai letti, joskus kaksi lettiä.

Ei saanut pitää auki, ei olisi tullut kuuloonkaan lyhyet hiukset.

Tämä vuosina 79-88

Vierailija
22/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut päättää mitään ulkonäkööni liittyviä asioita ennen kun olin 15 mutta olenkin mies ja naiset päättävät oman kumppaninsakin puolesta hänen ulkonäkö asioista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -79 ja sain pitää pitkiä hiuksiani auki ja sain myös leikkauttaa, jos halusin.

Vierailija
24/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitä tahansa sain tehdä, kunhan maksoin itse. Siinä oli 3 vuoden ikäisellä tekemistä, että sai kerättyä permanenttirahat.

Vierailija
25/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ja 2.lkn luokkakuvissa mulla lyhyt potta, muilla tytöillä nätit pitkät hiukset, saparot tai letit tai kiharat. Jälkikäteen oon miettiny et sääli, olisi varmaan minustakin ollu kiva leikkiä prinsessaa ym. Äiti ei varmaan jaksanu innostua/kiinnostua mun tukasta, kampailuista ja väkerryksistä ja vaatteista. Omansa oli kyllä aina tikissä. Itse oon ollu niin ujo ja tietämätön etten ole edes tajunnu pyydellä. Ei sisaruksia.

Vierailija
26/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun osasin itse tehdä päätöksiä sain valita miten hiukset laitettiin ja olivatko lyhyet vai pitkät.

80-luvun lapsi

Vierailija
27/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli aina pitkät hiuksta, paitsi että äiti nyrhi keittiösaksillä järkyttävän otsatukan.

Piti olla saparot tai letti, joskus kaksi lettiä.

Ei saanut pitää auki, ei olisi tullut kuuloonkaan lyhyet hiukset.

Tämä vuosina 79-88

Luokkkakuvausta ed.iltana äiti nirhi keittiösaksilla otsatukan, että "silmät pitää näkyä!". Varmuudenvuoksi puoli otsaa paljaaksi.

Vierailija
28/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 80-luvun lapsi, joka hoiti hiuksensa itse aamuisin pikkulapsesta saakka. En muista, että äiti olisi koskaan laittanut hiuksiani tai kommentoinut niitä jotenkin negatiivisesti. Joskus käytiin kampaajalla leikkauttamassa pitkien hiusten latvoja. Kai se oli kampaaja, joka suositteli, minkä verran leikataan.

Vierailija
29/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä nämä on, että vanhemmat määrää lasten, ilmeisesti vielä kouluikäistenkin, hiuksista?

Hiuksiin ladattiin erilaisia uskomuksia ja käsityksiä vielä 80-luvun alkuvuosina. Eihän niitä saanut edes pestä liikaa. Vaikka vuosien varrella on nähty kaikki mahdolliset mallit ja pituudet, aina palattiin tiettyihin kaavoihin. Ihan kuin ei olisi oikein ymmärretty, mitä hiukset ovat ja mitä niille pitää tehdä.

Nyt kauhistellaan huivin käyttöä, kun täällä on olleet ihan samankaltaiset ajatusrakenteet vallalla.

Vierailija
30/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -67 enkä saanut kasvattaa pitkiä hiuksia ennenku koulu alkoi. Sitten olinkin jo "iso tyttö" ja hoisin hiukseni itse. Ja muitakin asioita, esim. hain 3 vuotta nuoremman veljeni perhepäivähoidosta jos äiti oli joutunut jäämään ylitöihin tai isäni oli ko aikana työvuorossa (vuorotyö).

Vierailija
31/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tarkoitin ja (ei tai)

Vierailija
32/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sain.

53v.

Vierailija
33/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui että 80-luvun alussa äidillä oli takkupelko. Ei saanut sormella pyörittää hiuksia. Ei saanut kasvattaa pitkiä, leikkasi polkaksi. Jossain vaiheessa kyllä kasvoi, mutta ei liikaa. Otsahiukset piti olla. 

Vierailija
34/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain pitää miten halusin ja sen mittaisina kuin halusin toki pieniä poikkeuksia lukuunottamatta esim mustikassa piti olla pitkät hiukset kiinni ettei mee risui hiuksii. nii ja 2005 olen syntynyt.

Vierailija
35/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti.

T. Nainen -79

Vierailija
36/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistakaa te lellikit ketkä aattelin kasvattaa pitkät hiukset ja leikata hiukset kun halusitte. Olettrpa päässeet elämässä helpolla. Piti olla polkkatukka meillä kaikilla tytöillä, eikä mitään koskaan kyselty.

Vierailija
37/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli melkein aina niin lyhyt tukka, että minua usein luultiin pojaksi. Olisinko ollut toisella vai kolmannella luokalla, kun en suostunut leikkauttamaan hiuksiani. onnistuin kasvattamaan ne olkapäille asti. Äiti yritti vääntää lyhyet letit aamuisin. Kun tulin koulusta kotiin, niin ainakin toinen saparo oli purkautunut ja toisinaan oli lettinauhakin pudonnut matkalle, sillä minulla oli ja on edelleen liukkaat hiukset. Jos lettinauha oli pudonnut, ei auttanut muu kuin lähteä nauhaa etsimään. Sitten äiti kyllästyi hiuksiini ja vei minut parturiin ja niin minulla oli taas lyhyt tukka. Päälaelle olisi saanut rusetin, mutta aloin jo olla niin iso, etten halunnut rusettia.

Pikkuserkkuni perhe oli helluntailaisia ja seurakunnassa kaikilla tytöillä ja naisilla oli pitkät hiukset, naisilla nuttura ja tytöillä letit. Pikkuserkkuni oli jo nuori aikuinen, kun hän meni ja leikkautti hiuksensa lyhyiksi vastoin äitinsä tahtoa. Hänellä oli kaunis vaalea aika paksu taipuisa tukka ja lyhyt malli sopi hänelle erinomaisesti. Samaan aikaan kanssani koulussa oli kolme helluntailaista siskosta, joilla kaikilla oli ranteen paksuinen letti niskassa. Ihastelin tyttöjen paksuja hiuksia ja salaa toivoin, että minullakin olisi niin paksut hiukset. Ei ole! Sisuskumi ei sentään paista hiusten läpi.

Vierailija
38/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkytyin, kun yläluokalla luokkakaveri kertoi, ettei isä anna tytön leikkauttaa tukkaa lyhyeksi. Elettiin 1970-luvun loppua. Oli käsittämätöntä ajatella, että isä päättää tytön hiusten pituudesta.

Vierailija
39/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pitkät vaaleat hiukset ja otsatukka, noin 10 vuotiaana takapuoleen saakka ulottuvat. Ne oli aina auki, eikä kukaan huomauttanut mitään. Ei asuttu raamattuvyöhykkeellä. Näin 70-luvulla.

Vierailija
40/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa päässyt elämässä helpolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän