Voiko vanhainkodista ostaa asunnon?
Löysin yksityisiä hoiva- tai vanhainkoteja, joissa voi asua vuokralla. Vaan tietääkö kukaan yksityistä vanhainkotia, josta voi ostaa osakkeen? Eli voisi myydä nykyisen asunnon ja ostaa sieltä vastaavan ja siten maksaa vähemmän hoivapaikasta?
Etenkin, että voisi asua yhdessä huonokuntoisen puolison kanssa, vaikkei kuntonsa puolesta ole oikeutettu vanhainkotipaikkaan. Hoiva olisi kuitenkin lähellä, jos ei itse jaksa enää kotona hoitaa.
Kommentit (7)
Olen mielestäni sellaisia ns. seniorien osaketalojakin nähnyt. Niissä on sitten vaan sitä yhteisöllisyyttä yhteistilojen ja puuhapaikkojen muodossa normaalitaloja enemmän.
Osaan voi, osaan ei.
Meillä äiti oli palvelukodissa vuokralla (kunnan maksusitoumus) ja isä muutti samaan kaksioon vuokralle omalla vuokrasopimuksella. Saavat asua kahdestaan vaikka vain toinen tarvitsee hoitoa. Heidän oma asunto laitettiin vuokralle, niin saadaan vähän katettua vuokrakuluja.
Vierailija kirjoitti:
Olen mielestäni sellaisia ns. seniorien osaketalojakin nähnyt. Niissä on sitten vaan sitä yhteisöllisyyttä yhteistilojen ja puuhapaikkojen muodossa normaalitaloja enemmän.
Niin minäkin luulin, mutten nyt löytänyt sellaista etsiessäni. Ehkä luulin niitä seniorivuokrataloja omistustaloiksi. Siis sellaisia, joissa alakerrassa on yhteis- ja hoivatiloja, sekä hoitaja paikalla.
Asukasyhteisö Helsingin Loppukiri, löytyy googlaamalla.
Vanhainkoti? Sanalla on kolkko laitosmainen kaiku menneisyydestä. 😕
Seniorikoti, palvelukoti,
Ne palvelut on hinnoiteltu aika hyvin näissä palvelutaloissa, ja osa laskutetaan vastikkeessa. Halvemmalla saa kun tilaa hoivan kotiin erikseen.
Rahalla saa vaikka mitä.