Tärkeä kysymys hamsteristani
Vein hamsterini lomahoitoon pari viikkoa sitten. Hamsteri saa aina 2 teelusikallista ruokaa, ja täytän ruokakupin vasta kun on syönyt kaiken. Laitoin vahingossa hoito-ohjeisiin 2 teelusikallista/pvä. Nyt mua ahdistaa että hamsterini on lihonnut merkittävästi. Näin kuvan jossa iso ruokakuppi oli ihan täynnä ruokaa. Ovat laittaneet että hamsteri on ollut aktiivinen ja innokkaasti juossut juoksupyörässä. Mua ahdistaa silti tosi paljon. Olen 15-vuotias.
Kommentit (9)
2 teelusikkaa per päivähän on ihan normaali annos. Hamstereilla tulee aina olla ruokaa tarjolla mutta sen ei tarvi olla kupissa. Etkä edes voi tietää milloin hamsteri on kupista syönyt kaiken kun sehän hamstraa osan siemenistä varastoon.
Meidän hamstereilla on aina ollut ylimääräistä ruokaa, että saavat hamstrata, kun se on vähän niin kuin niiden juttu. Yksikään ei ole ollut lihava, kun tarjolla on kuitenkin vain perusruokaa, ei niinkään pähkinöitä tai rasvaisimpia siemeniä tai herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän hamstereilla on aina ollut ylimääräistä ruokaa, että saavat hamstrata, kun se on vähän niin kuin niiden juttu. Yksikään ei ole ollut lihava, kun tarjolla on kuitenkin vain perusruokaa, ei niinkään pähkinöitä tai rasvaisimpia siemeniä tai herkkuja.
Jep, olen aina ruokkinut yläkanttiin. Hamsterit etsivät monta kertaa päivässä ruokaa ja vievät pikkuvarastoihinsa. Niiden tuleekin antaa toteuttaa tätä vaistoaan. Yksikään ei ole ollut ylipainoinen, yksi talvikko oli siinä rajalla kun painoi 65g mutta se vain oli iso ja roteva poika :).
Vierailija kirjoitti:
Hamsteri on lyhytikäinen :( suru siitä tulee.
Niin, totta, mutta hyvää harjoitusta elämän rajallisuuden ymmärtämiseen. Mehän olemme kaikki hamstereita ihan jokainen, kun oikein ajatellaan.
Hamsterit eivät yleensä syö liikaa. Olen omistanut nyt 15 hamsteria eikä niistä yksikään ole lihonut vaikka ruokaa on ollut runsaasti tarjolla.
Sen sijaan suosittelen että kun saat hamsterisi takaisin, poista ruokakuppi kokonaan ja ripottele päiväannos puruihin. Ruoan etsiminen on parasta aivojumppaa hamsterille.