Kokopäivätyö ja muu elämä
Mitä te muut kokopäivätyössä olevat ehditte tehdä työpäivän jälkeen? Itse olen jatkuvassa kiireessä. Aamulla ylös klo 6, koiran lenkki ja töihin. Töistä kotiin klo 17-17.30. Jos joudun käymään kaupassa, olen vasta klo 18.30 kotona. Sitten ruuanlaitto, koiran lenkki, ehkä koneellinen pyykkiä ja siinä se päivä sitten on. En ole käynyt jumpassa kohta vuoteen kun en ehdi sinne. Kunto huononee ja joka paikkaa kolottaa. Tarvitsen paljon unta eli menen nukkumaan klo 22 viimeistään, joskus jopa jo klo 21. Työ on kuormittavaa enkä ehdi tehdä mitään sen vastapainoksi paitsi nuo koiran kanssa tehdyt lenkit. Työajan vähentäminen ei ole mahdollista, työnantaja ei suostu. Kaikki kotityöt jää viikonlopuksi. Miten muilla? Miten olette järjästäneet, että ehditte harrastaa liikuntaa työpäivinä?
Kommentit (50)
Et kai sinä ap joka päivä tee tunnin kauppareissua? Käy jumpassa niinä päivinä kun kaupassa ei tarvitse käydä.
Kiitos, hyviä viestejä. Mahtavaa että tällä palstalla voi vieä näin asiallisesti keskustella. Ap
Herään joka aamu niin arkena kuin viikonloppuna klo 06:10 ja menen nukkumaan viim. klo 22.
Kotitoimistopäivinä (3) ulkoilutan koiran aamulla ja käyn myös 20 min rivakalla kävelyllä ennen kuin aloitan työt (07:30-08:00) - kerran viikossa tämä on kierrätystavaroiden vienti kävellen. Lounastauolla (12-13) syön päivän ensimmäisen aterian ja käytän koiran ulkona. Päivän mittaan pesen pyykkiä jos on tarvis. Lopetan työt klo 17:00-17:30 ja teen 20 min treenin soutulaitteella. Päivällistä syödään yleensä kuuden jälkeen. Käydään koiran kanssa kävelyllä seitsemän jälkeen.
Toimistopäivinä (2) mies ulkoiluttaa koiran aamulla ja päivällä. Lähden kotoa 07:45 ja palaan 17:45. Päivällistä syödään yleensä kuuden jälkeen. Käydään koiran kanssa kävelyllä seitsemän jälkeen. Teen muutaman liikkeen käsipainoilla sekä 20 min putkirullausta.
- ruokaostokset tulee kotiinkuljetuksella kerran viikossa
- sunnuntai on meal prep päivä eli valmistetaan lounaat ja päivälliset neljälle päivälle, perjantaisin take away
- lauantaisin siivotaan yhdessä
- kumpikin huolehtii omat pyykkinsä
- sunnuntai aamuisin käydään pyöräilemässä/uimassa/kävelyllä tmv.
Mukavasti ehtii. Päivätyö ma-to klo 7-15 ja pe 7-13. Herään aamuisin klo 6 ja kotona olen työpäivien jälkeen ennen klo 15:30. Useampi tunti aikaa tehdä kaikkea ja harrastaa 😊
No tehkää lisää lapsia ja ottakaa lemmikkejä lisää myös, sitte se talo keskeltä erämaata että varmasti pitkä matka kaikkialle.
Tai sitte tehkää valintoja oikein. Kävellen duuniin 5min, kauppa tien toisella puolen..
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en ole kokopäivätöissä.
En minäkään. Olen pääsääntöisesti työtön ja käyn satunnaisesti töissä. Elämäni tarkoitus ei ole työssäkäynti ja verojen maksaminen. Jos yhteiskunta haluaa luopua 40 h/viikko -normista ja mahdollistaa siten joustavamman työelämän, voin harkita elämäntyylini muuttamista. Jos se johtaa verotulojen laskuun, ei se ole ensisijaisesti minun ongelmani. Voisin kyllä antaa 80 % tai 60 %, mutta 100 %:a, joten saatte 0 %.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus: Viet koiran vaan aamulla lenkille ja käytät illasta aikaa vaikka siihen jumppaan. Lapsi ja mies vie myös yhden koiralenkin päivässä. Etätyötä tekevä mies hoitaa pyykit kun on valmiiksi kotosalla ja laittaa robotti-imurin pyörimään taustalle. Ja jos oikein on noheva mies niin tekee ruuankin valmiiksi. Nämä kaikki oletettavasti hoitaisit jos itse olisit etätöissä? Eli siirtäisin vastuuta kotitöistä sille kotona olevalle, jotta saat palautua myös arkisin.
Etätyöt ovat työnantajaa varten, ei kotitöitä varten.
Lapsia ei ole, mutta useampi lemmikki oli hoidettavana, ja tuolta se omakin niin kutsuttu elämä silloin näytti ja tuntui kokoaikatöissä, mitään omaa elämää ei oikein ollut eikä jaksanut. Nyt viiden tunnin päivillä elämässä tuntuu olevan jo jotain järkeäkin.
Tilaan ostokset kotiin, teen etätöitä, jumppaan kotona ja minulla ei ole koiraa.
Etätyössä oleva voi käydä kaupassa, kun työmatkoihin ei mene aikaa ja hän voi myös aamulla lenkittää sen koirankin samasta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus: Viet koiran vaan aamulla lenkille ja käytät illasta aikaa vaikka siihen jumppaan. Lapsi ja mies vie myös yhden koiralenkin päivässä. Etätyötä tekevä mies hoitaa pyykit kun on valmiiksi kotosalla ja laittaa robotti-imurin pyörimään taustalle. Ja jos oikein on noheva mies niin tekee ruuankin valmiiksi. Nämä kaikki oletettavasti hoitaisit jos itse olisit etätöissä? Eli siirtäisin vastuuta kotitöistä sille kotona olevalle, jotta saat palautua myös arkisin.
Eikö se ole ihan sama käyttääkö 5 minuuttia pesukoneen lataamiseen kuin juoruta työkaverin kanssa puoli tuntia käytävällä?
Menin suoraan töistä treeneihin. Koiraa ei ollut.
Kotoa treeneihin lähtö ei olisi onnistunut. Olisin jäänyt sohvalle.
Eikö koiralenkkien jälkeen riitä jonkinlainen lihastreeni pari kertaa viikossa? Itse ainakin kävelen sen verran reippaasti, vaihtelevassa maastossa ja sen reilun tunnin päivässä, että riittää mielestäni hyvin aerobiseksi liikunnaksi.
Herään 6:15, lapsi päiväkotiin ja töissä olen ennen kasia, kotona n. 16.30. Syödään viiden maissa, sitä ennen ruuan valmistusta/lasten kanssa touhaamista. Kuuden jälkeen on aika vapaata, siinä viikonpäivästä riippuen lapsen harrastukseen vienti (samalla oma lenkki), jumppa lähikoululla, kävelylenkki, tai lasten kanssa touhuamista. Lasten iltatouhut alkaa puoli kasin maissa, siinä yhteydessä pyöritetään pyykit ja tiskikoneet. Lapset on sängyssä puoli ysiltä, sen jälkeen ehtii pelata, lukea, tai katsoa telkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn. Itse laitan pesukoneen päälle ennenkuin aloitan työt ja levitän pyykit kuivumaan ruokiksella. Ei mene työnantajan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sitä koiraa lenkittää joku muukin kuin sinä, sillä kaksi lenkkiä päivässä on liian VÄHÄN!!
Arvelinkin että joku tästä huolestuu. Ei hätää, mies on etätöissä ja lapsi tulee koulusta iltapäivällä, he kyllä ulkoiluttavat koiraa ihan tarpeeksi minun työpäivieni aikana. Olisi kiva josmjoku viitsisi vielä ihan tuohon aloituksen kysymykseen vastailla. ap
Koirat oon tärkeitä :-)
eri
Lyhyt työmatka, noin 10min suuntaansa plus työvaatteiden vaihdot yms, joten olen poissa kotoa yhteensä alle 9 tuntia. Työeväänä usein eines tai puolivalmiista tehty, harvemmin kahta lämmintä ruokaa päivässä, vaan töiden jälkeisinä ruokina yleensä leipää ym välipalajuttuja ja salaatteja. Osa ruoista kotiinkuljetuksella. Liikuntaa ei pahemmin tarvi erikseen harrastaa, kun sitä tulee töissä riittävästi. Pesukone on iso, ei tarvi koko ajan olla pyykkäämässä. Ei lemmikkejä eikä lapsia. Aika riittää hyvin kahteen harrastusiltaan viikossa. Toinen näistä on ihan naapurissa, toinen on pitemmällä jolloin siihen menee koko ilta, ja muut asiat suunnitellaan niin ettei sinä päivänä tarvi muuta tehdäkään. Muina iltoina kotitöitä, nettiä, telkkaria, käsitöitä ja muuta yleistä möllötystä. Siivoukset jää usein viikonloppuun.
Huonosti ehdin mitään ja viikonloput menee palautuessa :( ei jaksa viikonloppuna lähteä 100 km päähän sukuloimaan ja muutenkin sosiaaliset suhteet kärsii. En voisi kuvitellakaan hankkivani lapsia. Ei minulla kokopäivätyön ohella olisi heille kunnolla aikaa olla läsnä. Työ +matkat+ töihin valmistautuminen + uni vievät niin ison ajan että muulle elämälle ei montaa tuntia jää.
Kauppareissu sunnuntaille tulevaa viikkoa varten ja viikonlopun ruokaostokset torstaina. Siihen jää kolme iltaa liikunnalle ja viikonloppuna ehtii myös liikkumaan. Iso satsi ruokaa kerralla ettei tarvitse joka ilta kokata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole ihan sama käyttääkö 5 minuuttia pesukoneen lataamiseen kuin juoruta työkaverin kanssa puoli tuntia käytävällä?
Niin, enkä minä ainakaan työpaikallakaan ollessani paahda täyttä häkää joka minuutti, vaan saatan hetken vain istuskella, pitää taukoa töistä ja miettiä omia asioitani. Sama kai se on, istunko töissä viisi minuuttia katselemassa ulos ikkunasta, vai käytänkö kotona sen viisi minuuttia siihen, että laitan pyykit koneeseen. Lopputulos on sama.
En laita ruokaa iltaisin ollenkaan. Jos tekee mieli muuta kuin jogurttia tai leipää, syön eilisen jämiä tai haen valmista kaupasta. Siinä säästyy paljon aikaa.
Ruuat tilaan noutolokeroon. Joskus haemme jotain pikkuostoksia, kun kauppa on iltalenkin varrella. Hyvin jää aikaa. Joskus luin töiden jälkeen kaksi lyhyttä kirjaa ja kävin vielä salillakin. Koiraa meillä ei kyllä ole, mutta onhan sinulla ap kaksi muutakin lenkittäjää taloudessa.