Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensisynnyttäjä, puolipehmeä ja sormelle auki, 23+3, muita?

30.08.2008 |

Huomasin kyllä nuo pari muuta pinkkaa samankaltaisista tilanteista, mutta niissä molemmissa oltiin uudelleensynnyttäjiä ja silloin kai tilanne on toinen.

Tilanteeni: ivf-alkuinen raskaus, mennään 24. viikolla. 7. viikosta alkaen pieniä tiputteluvuotoja, joiden syyksi arveltiin istukan sijaintia. Nyt yli viiteen viikkoon ei vuodellut, rakenneultrassa todettiin istukan siirtyneen ylemmäs. Nyt alkuviikosta taas tiputteli, joten torstaina neuvolalääkärille. Lääkäri totesi kohdunkaulan pehmenneen hieman ja sisäsuun olevan auki sormelle. Eilen toinen lääkäri totesi saman, ja vielä sen, että on lyhentynytkin ollen nyt n. 2 cm. Ultralla nähtiin koko kanavan pituudeksi vielä yli 5 senttiä, sisäsuu oli tiukasti kiinni. En ole kokenut ainakaan kivuliaita supistuksia, voi olla, että kivuttomia on jonkun verran ollut (en oikein ole varma, jonkinlaista vatsan kovettumista on ollut). Tulehdusoireita ei ole ollut, tosin kaikki mahdolliset nyt tutkitaan ja tulokset saadaan ensi viikolla. Rakenteellinen heikkous kai olisi mahdollista myös. Mitään hoitoja ei anneta ennen kuin 24 viikkoa on täynnä (minulla ensi keskiviikkona), mikä tuntuu jotenkin käsittämättömältä, kun kuitenkin kysymys on vain muutamasta päivästä. Vauvalla pitäisi kaiken olla vielä hyvin, missään ultrassa ei ole todettu mitään poikkeavaa.

En oikein ottanut lääkäristä selvää, kuinka todennäköistä tässä tilanteessa on, että päästään edes tuohon 24 viikkoon, jotta ruvettaisiin hoitamaan (kortikosteroideja ehkä?), saati sitten vähintään 28:een tai 32:een. Saikulla olen nyt, otan mahdollisimman iisisti, lähinnä makailen vaan.

Toivoisin kovasti näkeväni täällä muiden vastaavassa tilanteessa olleiden tarinoita siitä, miten teillä on tilanne edennyt. Olen todella, todella huolestunut ja tietysti suruissani ja peloissani. Tämä raskaus on ollut niin toivottu ja odotettu, näinkö tässä nyt sitten käy?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa esikoisen aikaan alkoi paikat pehmenemään, mutta jonkin verran myöhemmin kuin sinulla. Viikkoja oli tasan 27 kun huomattiin että kohdunsuu on puolipehmeä ja ulkosuu sormelle auki. Kanavaa oli jäljellä 2 cm ja ultralla katsottuna n. 3,3 cm.

Mulla ei ollut mitään kummempaa seurantaa ja päästiin viikolle 31+4 asti.

Toivotaan sulle vielä monen monta masun kasvattelu viikkoa!!

Vierailija
2/2 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kolmosesta jo viikolla 16 paikat pehmenneet. Silloin hieman säikähti, etenkin kun edellinenkin oli keskonen (tosin viikolla 31+1) syntynyt... Mutta niin siinä vain kävi, että kolmannen kanssa päästiin kontrollien ja levon sekä jossain vaiheessa myös sairaalassa annetun supisteluestolääkityksen avulla viikolle 37+3!

Eli toivoa on että teilläkin selville vesille päästään. Yhden keskoskokemuksen jälkeen voin sanoa, että kyllä se on kuitenkin mukavampi maata itse ja tietää vauvan olevan kunnossa siellä sisällä vaikka vähän kiire olisikin jossain vaiheessa maailmaan tupsahtaa.tilanne voi rauhoittua yllättäen pitkäksikin aikaa. Keskolassa olevasta lapsesta on alituinen huoli ja murhe vaikka onneksi sieltäkin useimmiten päästään hyvin elämän alkuun. Pidetään peukkuja, että ainakin muutaman viikon saisit vielä kasvatella masua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla