Kenellekään tehty aborttia rv 21-22 ?
Minulle ollaan tekemässä raskauden keskeytys ja ole rv21 (syynä äidin terveyden vaaraantuminen, agressiivinen syöpä uudistui ja lääkärit haluavat aloittaa hoidot heti ja suosittelevat keskeytystä).
Lapsi olisi ollut toivottu ja yritimme lasta pitkään. Mietin onko muilla kokemuksia myöhäisistä keskeytyksistä.
Kommentit (77)
En vähättele hätääsi, mutta lääkäri ei ole Jumala, jollet häntä Jumalana pidä. Juuri luin naisesta jolla oli sama tilanne: raskaus ja syöpä. Lääkäri suositteli keskeytystä. Mutta nainen ei uskonut lääkäriä ja synnytti terveen lapsen ja on itsekin terve nyt 11 vuoden jälkeen. Kuka elämäänsä rakastaa, menettää sen. Näin sanoo Jeesus. Ja opetus on se, että kun luovut omasta tahdostasi ja omasta elämästäsi rakkaudesta (vaikkapa tässä kohtaa lasta kohtaan), saatkin iankaikkisen elämän. Jumala voi pelastaa myös maallisen elämäsi, kun luovutat sen Hänelle. Jeesuksen nimessä on voima yli kaiken pahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Selvennykseksi siis, syöpä löydettiin vasta eilen, ja lääkärit suosittelevat, että hoidot aloitetaan heti. Mainitsin aiemmin että ei olisi mahdotonta pitkittää raskautta, mutta lääkärit suosittelevat vahvasti tätä vastaan. Parin viikon odotus ei olisi "pikku juttu" sillä lääkärien mukaan kyseisen syövän kanssa parinkin viikon odotus voi muuttaa elinajan ennustetta ratkaisevasti (vaikka parantumattomasta syövästä siis kyse).
Syöpä todettiin eilen ja todettiin heti parantumattomaksi. Ei ole totta. Koepalat otetaan ja kyllä pitempään kuin päivä mietitään miten edetään.
Niinpä. Juuri tuo paljastaa että kyse on trollista. Miksi pitää vakavasta asiasta tehdä trollaus?
Sinulla on erittäin rajoittunut tieto syövistä. Kaikki syövät eivät ole kasvaimia. Kaikista syövistä ei oteta koepaloja vaan verikokeet riittävät diagnoosiin.
Toki tuo on kaikkien tiedossa. Pitäisi olla nykyään. Mutta en paljasta taustaani, mutta todella tiedän ja minäkin olen ammattilainen ja hoitanut erilaisia syöpiä.
Etköhän sä jo servannut itse itsesi. Turha nyt enää yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että lapsi pitäisi päästää hengiltä, kun on mahdollista, että jää äidittömäksi myöhemmin? Jos minun pitäisi valita, niin mieluummin valitsisin elämän kuin kuoleman. Kyllä siitä äidittömyydestä pääsee yli, ei äidit niin korvaamattomia ole.
Niin, samoin jos lapsi myöhemmin jää orvoksi, kannattaa ilmanmuuta tappaa tällaiset lapset, sillä muutoin he joutuisivat elämään ilman vanhempia. Näppärää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut syöpä aikasemmin ja nyt haluat abortin? Äitiys oli suurin haaveesi ja nyt haluat abortin? En ymmärrä, miksi hankkiutua raskaaksi.
Voimia rankka tilanne. Itse synnyttäisin
Ihmeellinen logiikka. Jos on kerran selviytynyt vakavasta sairastumisesta niin sen jälkeen tulevaisuutta pitäisi suunnitella ajatuksella "ei kannata toteuttaa haaveita, koska varmaan kohta kuolen".
Vierailija kirjoitti:
Ap oli pidemmän aikaan sairaalassa miksi? Ja eilen löydettiin kuoleman tuomio, mitkä oli oireet? Miksi hankkiuduit raskaaksi jos tiesit syövän voivan uusiutua jos teen kuitenki abortin? Eiköhän lääkärit kerro enemmän
Jokin ei nyt täsmää tuossa tarinassa. Joten päädyn trolliin.
Ilmiselvä provo. saitte taas kaistapäät liikkeelle.
Missäs ap? Luulis olevan täällä aktiivisena, näin vakavasta aiheesta kysytään neuvoa/kokemusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut syöpä aikasemmin ja nyt haluat abortin? Äitiys oli suurin haaveesi ja nyt haluat abortin? En ymmärrä, miksi hankkiutua raskaaksi.
Voimia rankka tilanne. Itse synnyttäisinIhmeellinen logiikka. Jos on kerran selviytynyt vakavasta sairastumisesta niin sen jälkeen tulevaisuutta pitäisi suunnitella ajatuksella "ei kannata toteuttaa haaveita, koska varmaan kohta kuolen".
Sellainen logiikka ihmisillä on valitettavasti. Itse en sairasta syöpää (vielä) mutta toista vakavaa sairautta kyllä, aika kummallisia kommentteja olen saanut jopa hoitavilta tahoilta puhumattakaan muiden ihmisten kommenteista. Minulla olisi pitänyt elämä pysähtyä juuri siihen ja minun pitäisi kai jostain syystä olla todella masentunut ja toimintakyvytön. Vaan en ole ja sehän joitakin kismittää.
Sori ap, en usko tarinaasi. Palstalla nämä aborttikeskustelut ovat olleet vähän liiakseen tapetilla viime päivinä. Helppoa se on huudella ruudun takaa nimettömänä palstalle moraalista ja ties mistä, varsinkin silloin kun vaikea valinta ei ole oma terveys tai selviäminen.
Vierailija kirjoitti:
Missäs ap? Luulis olevan täällä aktiivisena, näin vakavasta aiheesta kysytään neuvoa/kokemusta
Trollit eivät vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin, että jos kuolen kuitenkin, ei sillä omalla ajalla olisi niin väliä. Enemmän olisi väliä sillä, että minusta jää jotain jäljelle (pieni rakas isovanhemmille ja ehkä isälleen) eikä vain tyhjää. Kantaisin loppuun saakka ja näkisin, miten elämä jatkuu.
Oletko varma? Olen tuntenut pari nuorena (ap on nuori, koska on raskaana) syöpään kuollutta ja pari syöpään sairastunutta ja kumpikaan kuolleista ei luovuttanut missään vaiheessa eikä oikeastaan hyväksynyt kuolemaansa. Jokainen meistä kuolee (sinäkin!), mutta se jäljellä oleva aika on todella tärkeää, sittenkin kun on kyse päivistä niin monella on elämän halua syövästä riippumatta. Harva nuori ajattelee, että ei olisi väliä kuoleeko kuukauden vai kolmen vuoden päästä.
En ole asiantuntija, mutta osa syövistä on sellaisia, että voi puhjeta uudestaan juuri raskauden takia. Eräs puolituttuni sairasti lapsena aivo(?)syövän. Parani ja eli parikymmentä vuotta terveenä. Tuli raskaaksi ja aika pian raskauden alettua syöpä puhkesi uudelleen. Halusi kuitenkin pitää vauvan. Käsittääkseni raskaus vaan yllytti syöpää entisestään ja kuoli hyvin pian synnytyksen jälkeen.
Todella rankka tilanne, olen pahoillani. Jos syöpä on parantumaton, niin elinajan muutoksesta huolimatta kannattaa silti edes harkita adoptiota, jotta lapsi saisi elää (noilla viikoilla kyse on jo lapsesta eikä enää soluryppäästä). Adoptiossa hän ei joutuisi kokemaan myöskään äitinsä menettämistä ja hoitoja liian nuorena.
Mutta hyvin vaikea ratkaisuhan tuo on päätöksestä riippumatta, ymmärrän minkä tahansa valinnan. Paljon voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Selvennykseksi siis, syöpä löydettiin vasta eilen, ja lääkärit suosittelevat, että hoidot aloitetaan heti. Mainitsin aiemmin että ei olisi mahdotonta pitkittää raskautta, mutta lääkärit suosittelevat vahvasti tätä vastaan. Parin viikon odotus ei olisi "pikku juttu" sillä lääkärien mukaan kyseisen syövän kanssa parinkin viikon odotus voi muuttaa elinajan ennustetta ratkaisevasti (vaikka parantumattomasta syövästä siis kyse).
Syöpä todettiin eilen ja todettiin heti parantumattomaksi. Ei ole totta. Koepalat otetaan ja kyllä pitempään kuin päivä mietitään miten edetään.
Syöpä on parantumaton koska kyseinen syöpä on tyypiltään parantumaton. Hematologinen eli ei koepaloja. Todettiin/syöpätyyppi varmistui eilen, sairaalassa olen ollut jo pidempään. Kyseiseen syöpään ei ole olemassa parantavaa hoitoa, vaikka olemassa oleva hoito voi kyllä pidentää elämää.
Tuossa tapauksessa syöpä ei ole uusiutunut vaan ollut koko ajan. Siihen kun useampi lääkäri ottaa kantaa asiaan ja haetaan lupaa myöhäiseen keskeytykseen, voi mennä pari viikkoa. Synnytä lapsi elävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpä on parantumaton koska kyseinen syöpä on tyypiltään parantumaton. Hematologinen eli ei koepaloja. Todettiin/syöpätyyppi varmistui eilen, sairaalassa olen ollut jo pidempään. Kyseiseen syöpään ei ole olemassa parantavaa hoitoa, vaikka olemassa oleva hoito voi kyllä pidentää elämää.
Tuossa tapauksessa syöpä ei ole uusiutunut vaan ollut koko ajan. Siihen kun useampi lääkäri ottaa kantaa asiaan ja haetaan lupaa myöhäiseen keskeytykseen, voi mennä pari viikkoa. Synnytä lapsi elävänä.
Siinä vaiheessa ap on ollut ajattelematon j huolimaton jos on siitä huolimatta hankkiutunut raskaaksi. Jos ap:lla on olut syöpä koko ajan niin olisi parempi että olisi käyttänyt ehkäisyä eikä pistä miestään, itseään ja tulevaa lasta kärsimään
Aika moni kommentoija tuntuu unohtavan (tai olevan tietämätön siitä) että pikkukeskosilla on usein todella, todella vaikea alku elämässä (kaiken maailman letkuissa kiinni teholla kuukausia, eivät tahdo välttämättä oppia oikein millään syömään myöhemminkään, aivovaurioita (pysyviä), hengitysvaikeuksia jne. Eli se että lapsi EHKÄ voisi selvitä hengissä ei vielä tarkoita että olisi inhimillistä pistää kuolemaa tekevä äiti, vaimonsa memettävä isä ja se mahdollisesti hengissä selviävä TAI käsiin kuoleva vauva pikkukeskosuutena tunnetun koettelemuksen läpi.
Hematologisia syöpiä ei todeta aina kudoskoepalalla vaan luuydinnäyte usein riittää. Aloittajan kuvaama tauti sopii (esim) myeloomaan tai krooniseen lymfaattiseen leukemiaan. Myelooma on nykyäänkin parantumaton tauti ja tyypillisesti uusii toistuvasti. Jos kyseessä on myelooma, hoitojen alkua ei voi viivytellä monella viikolla, koska tauti runtelee äidin kehon ja tappaa lopulta myös sikiön. Täällä olevat kommentoijat eivät tiedä mitään hematologisista syövistä, ne on usein paljon aggressiivisempia kuin joku rintasyöpä ja voi viedä hoitamattomana hautaan muutamassa viikossa. Veressä kiertävät syöpäsolut voi päätyä istukan kautta sikiöönkin ja sairastuttaa tämän.
Toki tuo on kaikkien tiedossa. Pitäisi olla nykyään. Mutta en paljasta taustaani, mutta todella tiedän ja minäkin olen ammattilainen ja hoitanut erilaisia syöpiä.