Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kokenut maanjäristystä?

Vierailija
24.07.2023 |

Missä? Pelkäsitkö?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona. En.

Vierailija
2/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Alaskassa. Kyllä se vähän jännittävää oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammakin, kun asutaan alueella missä maa kohoaa. Yleensä niitä ei edes huomaa, joskus harvoin saattavat astiat kaapissa helähtää.

Vierailija
4/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. En pelännyt, ei ollut niin paha, kunhan sänky heilui ja ikkunat helisi

Vierailija
5/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella. Ensimmäisellä kerralla painoin wc:n huutelunappia Sokoksen yläkerrassa ja saman tien järisi. Selvisi että rakennuksen alla ja lähellä tehtiin parkkiluolaa. Koko rakennus heilui silloin. Toisella kertaa kotona alkoi kaapit ja esineet heilua, selvisi että se oli paalunjunttauskone ja laitoin miehille viestiä firmaan. Kauppaa näet tehtiin mäen yläosaan, kerrostalo keskellä mäkeä. Huh. Ei uskoisi että Suomessa voi kokea sen. Muu järinä ja jyrinä on ollut hävittäjien aikaansaamaa tai Oulun korkeudella.

Vierailija
6/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mökillä usein Kuusamossa. Mies ei edes huomaa sitä.

Vierailija
7/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta tarkoituksena on aloittaa maanjäristysten metsästäminen. Ongelma on on rahan lisäksi vain se, että maanjäristysten tarkoista paikoista ja ajankohdista ei anneta tietoa, kuten esim. hurrikaaneista ja tornadoista.

Vierailija
8/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kerrostalon toinen pääty oli kalliossa kiinni, mutta se pääty, missä meidän asunto oli, ei ollut kalliossa kiinni, joten meillä järistys ei tuntunut, mutta talon toisessa päässä asuva naapuri kertoi, että heillä se tuntui. 

Tämä siis Jyväskylässä, kun järistyksen keskus oli muistaakseni Toivakassa tai jossain siellä suunnalla.

Järistyksen keskuksen lähellä asuva henkilö kertoi, että heiltä loppui kaivosta vesi joksikin aikaa. En muista, menikö päiviä vai viikkoja ennen kuin vesi löysi uuden reitin kaivoon.

Vierailija
9/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona Suomessa. Niitähän tapahtuu yli sata vuosittain. Tänä vuonna tilastoitu jo 76 kpl, viimeisin 15.7.

https://www.helsinki.fi/fi/seismologian-instituutti/maanjaristykset/maa…

Vierailija
10/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Turkissa. Pelkäsin kyllä ylimmässä kerroksessa ja seinät halkeili.

Vierailija
11/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, mutta tarkoituksena on aloittaa maanjäristysten metsästäminen. Ongelma on on rahan lisäksi vain se, että maanjäristysten tarkoista paikoista ja ajankohdista ei anneta tietoa, kuten esim. hurrikaaneista ja tornadoista.

https://www.helsinki.fi/fi/seismologian-instituutti/maanjaristykset/maa…

Hurrikaanin ja tornadon näkee, maanjäristystä ei. Koordinaatit löytyvät linkin takaa taulukosta

Vierailija
12/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Tarkat koordinaatit kyllä kerrotaan, mutta kilometrien syvyyteen kallioperään ei näe, tornadon näkee. Siksi maanjäristystä ei voi ennustaa mutta tornadon voi.

Järistyksen kohta lasketaan järistysaalloista jälkeenpäin. Maanjäristysaaltoja on kolmea päätyyppiä], jotka ovat nopeuden mukaan lueteltuina P-aallot, S-aallot eli tärinäaallot ja pinta-aallot.

Vierailija
13/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Tarkat koordinaatit kyllä kerrotaan, mutta kilometrien syvyyteen kallioperään ei näe, tornadon näkee. Siksi maanjäristystä ei voi ennustaa mutta tornadon voi.

Järistyksen kohta lasketaan järistysaalloista jälkeenpäin. Maanjäristysaaltoja on kolmea päätyyppiä], jotka ovat nopeuden mukaan lueteltuina P-aallot, S-aallot eli tärinäaallot ja pinta-aallot.

Niin, jälkeenpäin kerrotaan. Varmaan auttaa paljon tässä ongelmasa.

Vierailija
14/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rodoksella olin ja itse en huomannut vaikka järistys netin mukaan oli yli 5.

Moni oli huomannut sängyn tärinänä samassa hotellissa.

Vierailija
15/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä meni ohi.

Tämä tapahtui 70-luvun lopulla, siitä uutisoitiinkin. Istuin luennolla, ja samassa pihapiirissä oli joku remontti menossa, joten pihalla kävi välillä autoja, joten jos jotain tuntui, oletin varmaan jonkun työkoneen tai auton pyörivän pihalla. Jotkut tuttavat olivat sen havainneet, esimerkiksi eräs sattui istumaan sängyllä päätä seinään nojaten, niin tunsi sen tärinän.

Vierailija
16/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on aikaa jo varmaan yli 10v, hiihtolomalla. Ihan siis kotona Suomessa istuin keittiössä ja kuuntelin, kun mielestäni lumiaura kävi pihassa kääntymässä, kuului siis sellaista matalaa moottorinhurinan kaltaista ääntä juuri sen aikaa, mitä traktorin pihassakäymiseen olisi mennyt. Sitten vähän ajan päästä lähdin viemään roskia, niin eipä ollutkaan aurattu mitään, ei ollut mitään jälkiä. Netistä luin, että oli ollut jossain Itä-Suomessa maanjäristyksen episentri, meillä se ei tuntunut, mutta jäätyneessä maassa ääni eteni.

Vierailija
17/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa. Muistaakseni järistyksen voimakkuus oli 4,7 ja ihmettelin, mutta en pelännyt, ainakaan paljoa. Olin ulkona ja seisoessa koin vavahtelua.

Vierailija
18/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona Oulussa. Heräsin kovaan ääneen koiran kanssa tässä yhten vuonna. Oli kuin jokin outo murina ja jyrinä. Oletin että jossain lähellä jokin äänekäs kolari, mutta se oli maanjäristys. Lähdin koiran kanssa ulos jopa katsomaan miettien pitääkö soittaa jollekin 112. Joka puolella muilla ikkuat pimeänä. Oulukkaiset nukkuvat täll kadulla niin sikeästi että maanjäristyksen meteliinkään herätä. Se ällistytti.

Vierailija
19/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut, mutta en tuntenut mitään.

Kun täällä Suomessa oli maanjäristys niin olin maanpinnan alapuolella.

Se oli hämmentävää kun kaikki puhui maanjäristyksestä ja mä olin sillä hetkellä ihan pihalla, että mikä järistys. Järistys oli siinä missä itsekin olin, mutta jostain kumman syystä se ei tuntunut sinne maan alle.

M30

Vierailija
20/24 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, kotona Oulun seudulla. Ääni oli pahempi kuin tärinä. Kuulosti kuin lumiaura helvetistä tulisi, talo ja sänky hytkyi hetken aikaa. Siinä se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme