Onko teillä sellaista sukulaista, ystävää, naapuria tai työkaveria, jonka pitää aina laittaa paremmaksi?
Esimerkiksi teillä on joku bravuurileivonnainen tai ruoka jota tarjoatte, niin tämä toinen alkaa myös tarjoamaan sitä samaa ja hehkuttaa omana kehitelmänään?
Tai aloitatte jonkun uuden harrastuksen, niin tämä toinen aloittaa sen myös ja haluaa näyttää kaikille, että hän on siinä parempi?
Tai jos sanotte jotain, heidän pitää heti alkaa googlettaa asiaa etsien, onko jotain jossa voisivat oikaista sanomisianne?
Kommentit (18)
Huono itsetunto, sukulaiseni tällainen. Olen oppinut elämään asian kanssa koska rakastan häntä.
Hän on aina tehnyt saanut kärsinyt suorittanut ENITEN. Olkoon niin.
Kaikki täällä palstalla ovat juuri tuollaisia. Suomalaisten pätemisen tarve huipussaan.
Varmasti opittu malli.
Pohdin sitä, että jos tuollainen ihminen muuttuisi niin millaiset asiat opettaisi näkemään elämässä muutakin kuin pelkän kilpailun ja vertailun.
Vielä se, että kuinka kauan muilla ihmisillä menisi tajuta muutoksen tapahtuneen.
Kyllä! Jopa koronaa sairastaessani kovassa kuumeessa oli minun empatiakyky hänen lastentautiin paljon tärkeämpää kuin hänen empatiansa minun koronaani kohtaan.
Joo mun äiti ja sisko.. huomasin jossain vaiheessa että tämä piirre alkoi suurtymään myös minuun. Onneksi tajusin lopettaa sen kilpailemisen, koska sille ei tule loppua. Aina voi panna paremmaksi.. olen muutenkin enemmän tämmöinen suurpiirteinen luonnonlapsi. Antaa heidän päteä. Rakastan heitä silti :)
Ovat onnettomia syvällä sisimmässään.. Ja epävarmoja. Yritetään ymmärtää , meitä on erilaisia moneen junaan.
Itselläni ei, mutta sivusta olen seurannut tällaisia kyllä. Toisessa ketjussa joskus mainitsinkin yhden tosi hämmentävän kilpailutilanteen, kun yksi henkilö kertoi haluavansa muuttaa etunimensä X:ksi ja tämän kaveri muutti äkkiä etunimensä X:ksi jotta ehti ensin. :D Todella hämmentävää.
Se tosiaankin kumpuaa epävarmuudesta. Haluavat että ihmiset hyväksyy.. Vaikka riittäisivät ilman täydellisyyttä ja supersuorituksia.
Tarvitsevat kehuja ja pönkitystä.. kun on itsensä kanssa sinut niin ei tarvii päteä tai yrittää aina olla parempi kuin toinen.
Entinen työkaveri oli tällainen. Hänen oli myös hyvin vaikea myöntää tehneensä virhettä, haukkui kyllä monta työkaveria selän takana heidän työnlaadustaan.
Jostain syystä olen kohdannut aika paljon tämmöisiä ihmisiä.. vedän heitä jotenkin puoleeni? Aina pitää alkaa korjailemaan sanomisiani ja viilaamaan pilkkua ym..
Vierailija kirjoitti:
Panna paremmaksi, ei "laittaa".
Tässäpä oiva esimerkki! 😄
He on jotenkin hieman yksinkertaisia.. eivät ymmärrä että päinvastoin semmoinen retostelu ja kilpailu karkottaa ihmiset. Ei kukaan tykkää kehuskelijoista ja besserwissereistä.
Vierailija kirjoitti:
On kaveri. Tai entinen kaveri, koska väsyin jatkuvaan kilpailuun.
Minulla sisko. En halua olla mukana missään kilpailussa, mutta siskon mielestä menossa on kilpailu ja hänen täytyy aina voittaa. On todella uuvuttavaa.
Minulla oli tuollainen opiskelukaveri. Kaikki, mikä jollakulla oli hyvin, oli hänellä paremmin. Tuskastuttavampaa oli se, että jos jollekulle oli käynyt huonosti, hänelle oli käynyt vielä paaaaaaaaljon huonommin. Olen muun muassa joutunut katsomaan valokuvan siitä, mitä hän niisti nenästään esille poskionteloiden punkteerauksen jälkeen. Pitikin mennä mainitsemaan, että olin edellisviikolla ollut pahassa flunssassa.
MItä tuollaisen ihmisen kanssa voi tehdä? Tuntuu jotenkin nololta ottaa puheeksi toisen ongelma, ja varmasti kilpailija kiistäisi sen ja väittäisi toisen vain kuvittelevan kilpailun, koska on itse kilpailuhenkinen. Olen harkinnut välien katkaisua, koska onhan tuo stressaavaa ja ennen kaikkea sellaisen ihmisen kanssa ei voi koskaan vaan olla ja nauttia. Kaikki on jotain nokittelua ja pätemistä.
On kaveri. Tai entinen kaveri, koska väsyin jatkuvaan kilpailuun.