Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Variksen älykkyys tuli taas todistettua

Vierailija
23.07.2023 |

Leivänpalasia oli maassa ja kymmenen metrin päässä oli vesikuppi niin varis otti suun täyteen leipää ja vei ne sinne vesikuppiin ja odotteli noin minuutin verran että leivät oli pehmentyneet ja sitten söi.

Annoin oravalle pähkinöitä niin se kaivoi maahan kuopan ja peitti pähkinät sinne niin varis seuraili tilannetta taustalla ja kävi kaivamassa pähkinät esiin ja söi.

Ei taida moni edes ymmärtää kuinka älykkäitä varikset ovat?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi varis olisi tyhmempi kuin ihminen? Varikselle ei vain ole sadellut samanlaisia mahdollisuuksia kuin ihmisellä.

No koetahan rakentaa nokalla ydinvoimaloita tai autoja, jos variksilla vain olisi kädet...

Kun katselee ihmisen kyseenalaisia saavutuksia ja luonnon tuhoamista, arvostaa variksia vielä enemmän. Joskus on viisautta jättää tekemättä asioita.

Vierailija
42/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten variksen saa kesytettyä? Haluaisin lintuystävän. Miten sen saa hakemaan ruokaa ja mistä tietää että se on sama lintu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pihassa asustaa varis, olen ihan varma että se tunnistaa minut sillä tulee usein omenapuun alaoksalle jos kutsun sitä. Tunnistan samaksi varikseksi harmaasta laikusta vasemmassa siivessä.

Se pitää tuholaiset poissa tontiltani ja minulta löytyy sille aina siemeniä taskusta.

Vierailija
44/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran hämmästyin miten älykäs HÄMÄHÄKKI on! Huomasin ison kamalan hämähäkin lattiallani.Aloin tietysti kirkumaan. Otin semmosen kupin hyllyltä että pistän sen sen päälle nurinpäin( että veisin sen ulos), mutta hämähäkillä oli silmät kai selässä ja se tajusi heti mitä olin tekemässä, eli sieltä maanraosta oli seurannut mitä teen ja tajunnut...ihmettelin! Se aloi vipeltää karkuun ja toiseen suuntaan jotenkin ovelasti...se oli todella ällistyttävää.  ikäänkuin se olisi  lukenut ajatukseni.Jotenkin olin ajatellut että ne ois yksinkertaisempia.

Vierailija
45/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pihalla tekivät talvella hyppiessään jälkiä lumelle. Tiesin siitä, että oli satanut lunta.

Vierailija
46/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen nähnyt kun talvella joku ulkoiluttaa koiraa, niin perässä lentää variksia, vai olikohan se harakoita. Sitten koira tekasee läjä tien reunaan, niin harakat vai oliko se varikset hyökkää heti siihen pskakasaan ja syövät sitä. Tätä olen nähnyt ties monta kertaa, että osaavat varikset vai olikohan harakatkin että ne talvellakin löytää lämmintä ruokaa syötäväksi.

Vierailija
47/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten variksen saa kesytettyä? Haluaisin lintuystävän. Miten sen saa hakemaan ruokaa ja mistä tietää että se on sama lintu?

Ruualla saa kesytettyä, aikuista varista voi olla vaikeampi kesyttää mutta jos näet variksenpoikasen niin sille heittää ruokaa niin se oppii tuntemaan ja luottaa, siinä samalla emolinnutkin oppivat luottamaan ruokkijaan ja voivat kesyyntyä. Sitä pitää vaan tehdä useita kertoja kesän aikana. Ei riitä jos muutaman kerran käyt antamassa ruokaa. Kesytetyt varikset kyllä tulee ruokkijan luo kun näkevät metsässä samoilla paikoilla. Näin itse olen kesyttänyt ja lähes päivittäin näen samoja variksia samoissa metsissä.

Vierailija
48/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Variksen älykkyys on 7-vuotiaan lapsen tasolla.

Vierailija
49/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerran hämmästyin miten älykäs HÄMÄHÄKKI on! Huomasin ison kamalan hämähäkin lattiallani.Aloin tietysti kirkumaan. Otin semmosen kupin hyllyltä että pistän sen sen päälle nurinpäin( että veisin sen ulos), mutta hämähäkillä oli silmät kai selässä ja se tajusi heti mitä olin tekemässä, eli sieltä maanraosta oli seurannut mitä teen ja tajunnut...ihmettelin! Se aloi vipeltää karkuun ja toiseen suuntaan jotenkin ovelasti...se oli todella ällistyttävää.  ikäänkuin se olisi  lukenut ajatukseni.Jotenkin olin ajatellut että ne ois yksinkertaisempia.

Olet samalla älyn tasolla sen hämpin kanssa.

Vierailija
50/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varikset syövät jäniksenpoikasia elävältä, joten ovatpa miten älykkäitä tahansa, niin ei ne kivoja ole.

Tyypillinen luonnosta vieraantuneen pöljän ihmisen kommentti.

Mutku jäniksenpoikaset on söpöjä😡

Ruohonleikkuurobotit eikä metsäkoneet välitä mistään oli söpöjä tai ei.  Ammutko niitäkin?

Vierailija
51/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kesyttänyt muutaman viime talvesta. Ne tuntee mut ja tulevat eteen hyppimään ja tietävät et heitän niille lintujen ruokaa. Leipää ei kannata antaa vaan talipallon murusia tms.

Vierailija
52/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli parvekkeen pöydällä vuoka, jossa oli ruokaa. Vuoka oli peitetty huolellisesti foliolla. Oli aika kylmä eikä ruokakaan ollut kuumaa, joten se ei ole voinut tuoksua paljon.

No myöhemmin huomasin, miten siinä kaiteella istui varis, joka oli siististi ottanut folion pois ja maistanut ruokaa. Se oli siis ihan näön perusteella hoksannut, että tuossapa illallinen - eikä ollut siis nokkinut foliota rikki vaan irrottanut sen kokonaan.

Vierailija
53/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena yhtenä kesänä lemmikkivaris jonka pyydystin kun se oli siipirikko eikä päässyt karkuun, otus pelkäsi ihan hirveästi alkuun. Tein sille ison häkin laudoista jossa pidin sitä viikon pari, kannoin sille ruokaa (jauhelihaa, onkimatoja yms) ja se oppi luottamaan minuun.

Jonkin ajan kuluttua päästin sen pihallemme, jossa se hyppeli ja räpytteli siipiää mutta ei pystynyt lentämään. Kun ojensin käden maahan, se hyppi kättä pitkin olkapäälleni jossa viihtyi pitkiä aikoja ja suosikkipuuhaa oli korvalehteni nyrheäminen - olihan se aika kingiä kun kesy varis oli kuin merirosvopapukaija. Kaivoin pottumaata auki, ja lintu oppi että kuopaistuni & halkaistuani paakun (astuin aina taakse selkeästi), oli hänen vuoronsa iskeä kiinni herkkupalaan eli matoon. Yöksi laitoin variksen häkkiin ja se oppi ajan myötä siihen että iltasella kun avasin häkin oven, sinne piti myös mennä - olihan se turvallinen paikka yöksi. Aikaisin aamusella kova kopse & raakunta kävi kun sen mielestä oli aika herätä, päästä vapaaksi ja saada sapuskaa.

Myöhemmin siipi parani ja lintu sai lentokykynsä takaisin. Omiensa luo meni, mutta joka päivä pitkälle syksyyn haki helpot herkut kerran pari päivässä ja kun ojensin käteni, lennähti siihen ja hyppi olkapäälle hetkeksi ennen kuin lehahti tiehensä.

Sitten vaan laķkasi ilmestymästä pihaamme, veiķkaisin että jäi haukan sapuskaksi tai joku ampui sen.

Vierailija
54/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnolin lapsi, pihapiiriin ilmestyi siipirikkoisenakin varis. Se kesyyntyi aika äkkiä (jotain ruokaakin sille annettiin) ja koikkelehti mun perässä sinne tänne. Yhden kerran se kulki talon reunustaa ekana ja minä perässä. Yhtäkkiä se heittäytyi maahan makaamaan silmät nurin päässä, luulin sen kuolleen. Aioin mennä kertomaan asiasta vanhemmille, mutta kurkkasin nurkan takaa vielä varista ja siellähän se iloisesti hyppelehti eli esitti kuollutta aika vakuuttavasti.

Vierailija
55/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pihan perällä metsässä on pieni lähde kalliolla. Se elättää paljon eläimiä kesäisin, juojia kaikenlaisia mehiläisistä peuroihin. Mutta varikset tuovat veteen likoamaan roadkill eläinten paloja. Omituista ja ällöttävää, varsinkin päitä ja tassuja liottavat usein. Nakkaan ne raadot aina pois ettei vesi pilaannu. Mutta hauskoja otuksia muuten ovat. Ja aika järkeviä, varmaan lihakin parempaa kun liottanut ensin.

Vierailija
56/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä, aamulla kävin kävelemässä ja variksella oli koiranpskaa nokassa..muut varikset kyttäsivät pökäleitä joita jäi nurmikolle..yäks!

Vierailija
57/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varikset leikkii lumessa

%3D

Vierailija
58/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä, aamulla kävin kävelemässä ja variksella oli koiranpskaa nokassa..muut varikset kyttäsivät pökäleitä joita jäi nurmikolle..yäks!

Kukaan ei ole täydellinen, ei edes varis.

Vierailija
59/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös naakat ovat viisaita. Ne viestivät keskenään ja auttavat toisiaan löytämään ruokaa. Ne raakkuvat ja kutsuvat muitakin paikalle, jos joku heittää ruokaa.

Vierailija
60/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Variksen älykkyys on 7-vuotiaan lapsen tasolla.

Paskat on!