Onko tämä normaalia? Kuulin samanikäisestä vanhasta koulukaverista
joka oli kuollut hiljattain vaikeaan sairauteen. En ole nähnyt häntä yli 30 vuoteen, mutta nyt en saa asiaa mielestäni. Olen alkanut miettimään omaa kuolemaani ja voiko minulle käydä samoin. Olen miettinyt myös miksi sellainen joka on elänyt terveellisesti (tiedän että ei juonut ja polttanut) ollut kaikin puolin hyvä ihminen viedään niin aikaisin ja pahat ihniset jotka ovat kyllästäneet kroppansa viinalla, tupakalla ja ylensyönnillä ja ovat olleet elämänsä kuspäitä senkun porskuttavat. Vaikea päästä yli näistä ajatuksista ja onko enää normaalia miettiä lähes tuntematonta ihmistä näin paljon.
Kommentit (29)
Olet sä ap kyllä harvinaisen tyhmä ihminen. Noin vanha,että tajua, että jokainen voi kuolla koska vaan..
Hän kuoli vaikka kuolema ei mitenkään kuulunut hänelle - runoili Sirkka Turkka.
Pakkomielle tuo on.
Hyväksy se, että elämä on kaaosta, niin et mieti turhia. Ei elämä palkitse hyvänä ihmisenä olemisesta, tai elintavoista. Kaikki on aika randomia ja todennäköisyyksillä elintapojen suhteen voi ehkä pidentää ikää. Aina ei.
Vierailija kirjoitti:
Hän kuoli vaikka kuolema ei mitenkään kuulunut hänelle - runoili Sirkka Turkka.
Kauniisti sanottu karusta asiasta :(.
Jos et ole nähnyt häntä 30 vuoteen, et kauhean tarkkaan tietäne hänen elintapojaan varmaankaan? Ja tosiaan, tässä viidenkympin korvilla sitä alkaa ihmisiä tiuhempaan putoilla ympäriltä, kuka mistäkin syystä. Samoin alkaa olla kohta enemmän niitä, joilla ei ole enää omia vanhempia elossa, onkin itse se suvun vanhin. Se on jotenkin pysäyttävä kohta.
No niin, alat vain juomaan viinaa sitten...
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole nähnyt häntä 30 vuoteen, et kauhean tarkkaan tietäne hänen elintapojaan varmaankaan? Ja tosiaan, tässä viidenkympin korvilla sitä alkaa ihmisiä tiuhempaan putoilla ympäriltä, kuka mistäkin syystä. Samoin alkaa olla kohta enemmän niitä, joilla ei ole enää omia vanhempia elossa, onkin itse se suvun vanhin. Se on jotenkin pysäyttävä kohta.
Tiedän tasan että eli terveellisesti. En ala ruotimaan miksi tiedän, mutta liittyy tiettyihin asioihin.
Luin tutkimuksesta, jossa todettiin sopivan määrän kehon rasvaa suojaavan syöviltä. Läskistä löydettiin jotain ainetta, joka ehkäisee syöpää. Ylipaino ei ole hyvästä, mutta myöskään rasvattomaksi rääkätty urheilijan keho ei tue terveyttä.
Olisihan se ihanaa, jos terveellinen elämä jatkaisi ikää ties miten paljon. Ikäiseni pikkuserkku kuoli toistakymmentä vuotta sitten keuhkosyöpään, vaikka ei ollut koskaan tupakoinut, vaan kaikin tavoin oli viettänyt terveellistä elämää, ei ryypiskellyt eikä käynyt kapakoissa ja söi terveellisesti. Myönnän, että olin järkyttynyt kuullessani hänen sairastuneen. Syöpä oli hyvin ärhäkkää laatua. Vain reilu kolme kuukautta ja sitten kaikki oli lopussa. Hän oli iäkkäiden vanhempien ainut lapsi ja edellisenä vuonna hän oli saattanut molemmat vanhempansa hautaan, molemmat yli 90-vuotiaina. Hän itse ei ehtinyt täyttää kuuttakymmentä.
Vierailija kirjoitti:
No niin, alat vain juomaan viinaa sitten...
Pitäisi kai. Olen huomannut että monet alkoholin suurkuluttajat elävät todella pitkään. Onko alkoholilla puhdistava vaikutus? Tappaa bakteereja ja huonoja soluja? Pitää verisuonet puhtaana? Mihin muuhun johtopäätökseen voi tulla kun absolutistit kuolevat ja alkkikset elävät pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Olet vaan itsekäs psska.
Nyt on outo perustelu. Avaa hieman.
Vierailija kirjoitti:
Olet sä ap kyllä harvinaisen tyhmä ihminen. Noin vanha,että tajua, että jokainen voi kuolla koska vaan..
Mutta kun luulin ettei elämästä pidä nauttia päihteillä koska muuten kuolee :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tasan että eli terveellisesti. En ala ruotimaan miksi tiedän, mutta liittyy tiettyihin asioihin.
Ollaanpa sitä salaperäisiä.
Et mieti kuollutta, ainoastaan itseäsi. Etkö näe itse?
Huonoille geeneille ei voi mitään, paitsi toki voi pahentaa tilannettaan entisestään huonoilla elämäntavoilla.
Sinulle käy samoin, tulet kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Et mieti kuollutta, ainoastaan itseäsi. Etkö näe itse?
Sekä että. Kosketti syvältä koska muistan minkälainen oli. Hyvä ihminen.
Raittiushenkilö raittiustuolissaan
Sinusta on muka huolissaan
Se nimittää sinua hulttioks
Ja väittää että maksasi sanoo "Poks"
Däng däng
Mutta kyllä se kestää koko elämän
Olen 50 v. Tiedän elämäni varrelta montakin superterveellisesti syönyttä ja sporttista ihmistä jotka menehtyneet esim syöpään 40-50 v. Ja moni ei ole elänyt eläkeikään saakka/on sairastunut saaden esim aivoinfarktin tmv hetken kuluttua eläkkeelle jäämisestään.