Mistä teidän taaperoikäiset saa itse päättää?
Mun lapsi saa joskus valita kahdesta vaatteesta, tai mennäänkö puistoon vai oman pihan hiekkalaatikolle. Lisäksi hän saa aina päättää, paljonko syö, mutta ruoan ja ruoka-ajat päätän minä. Lapsi päättää myös kotona itse tietenkin mitä haluaa leikkiä sillä rajauksella, etteivät paikat hajoa, eikä ole tolkutonta huutoa. Siinäpä se melkein onkin sitten.
Kommentit (9)
Saa päättää minkä kirjan luemme nukkumaanmennessä, toisinaan saa valita mitä vaatetta laittaa päälle.
Samoin kuin teillä, mutta taaperomme saa itse päättää myös nukkumisajoistaan. Hän on päättänyt olla iltauninen, kun me vanhemmat taas viihdytään iltaisin kauemmin hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Samoin kuin teillä, mutta taaperomme saa itse päättää myös nukkumisajoistaan. Hän on päättänyt olla iltauninen, kun me vanhemmat taas viihdytään iltaisin kauemmin hereillä.
Mitäs jos hän päättäis olla niin kuin mun lapsi, joka haluaisi mennä nukkumaan aamukahdelta :D? No juu, eipä se taida ihan tietoinen päätös olla.
Ei mitään. Saa ehdottaa mitä söisi jos annan vaihtoehtoja.
Saa valita vaatteita mitä pukee muutamasta vaihtoehdosta, saa valita unisadun, saa valita mitä tekee puistossa, saa valita mitä leikkii kun on leikin aika sekä muita vastaavia pieniä päätöksiä jotka koskee lähinnä häntä itseään.
Meidän silloinen kaksi vuotias ei ollut kiinnostunut mistään vaatteista, joten häneltä ei kysytty mitä haluaa pukea. Hyvin vähän sai päättää, mutta iän myötä on saanut päättää enemmän nyt seitsemän vuotiaana saa valita itse vaatteensa. Valita väli-ja iltapaloja jos terveellisiä. Lämpimät ruoat ovat aina mitä vanhemmat päättää.
Ollaan annettu päätäntävaltaa sitä mukaa kun on tuntunut, että on halunnut alkaa vaikuttamaan asioihin itse. Kaikkeen emme toki vieläkään suostu.
Sai pari vuotiaana leikkiä mitä halusi, mutta myös me tarjosimme vaihtoehtoja.
Saa päättää niistä vaihtoehdoista mitä annan. Yleensä vaate, lelu tai sosepurkki. Pienet itseä koskettavat päätökset voivat vahvistaa minäkuvaa, mutta minä kuitenkin päätän toistaiseksi tärkeimmät asiat.
Lapsi saa päättää kaikesta. Minä istun lastenistuimessa kun hän ajaa itsensä tarhaan ja hakee minut töistä.