Mitä tekisitte kun oma 18-vuotias teini/aikuinen on hölmöillyt pahasti?
On jo täysi-ikäinen mutta asuu kotona. Hölmöillyt niin että menettänyt työn ja on aivan sekaisin elämänsä kanssa. Voiko jotenkin auttaa vai pitääkö jättää selviämään itsekseen? vakavia keskusteluja on käyty mutta tuntuu että tarvitsisi psykiatrista apua jota ei ole saatavilla.
Kommentit (30)
Tunnen monia, jotka nuorena sössivät töissä mm. nukkuneet pommiin krapulassa ja jäänyt kioski avaamatta ym. Ei se suotavaa ole, mutta ei mitenkään harvinaista että nuori aikuinenkin hölmöilee. Jotkut ei opi ajattelemaan pitkälle kuin vasta muutaman kertaa hölmöiltyään.
Käyttääkö päihteitä?
Työn menettäminen ei oikein sano mitään. Jätti menemättä vai ongelmia työn teossa?
Nyt on hölmöillyt ja kotoa tuetaan ja autetaan ottamaan itse vastuu asiasta ja pääsemään sen yli. Uusi työpaikka hakuun. Mikä vaan mihin pääsee. Ei missään tapauksessa mitään silottelua ja toisten syyttelyä (esim juuri tuo väite että muut sai houkuteltua mukaan), vaan selkärankaa ja katse eteenpäin.
Aikuinen päättää itse. Jos haluaa apua sinulta ja voit auttaa, niin auta. Muuten et valitettavasti oikein voi tehdä mitään. Paitsi heittää ulos kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen hämmentynyt. Miksei ole koulussa? Tuo on teini vielä, mikään aikuinen vaikka täysikäinen laillisesti onkin. Aivokehitys vielä kesken tuossa iässä, pitäisi olla vielä auktoriteetit koulussa ohjaamassa, eli lukio/amis.
Ei kouluissa ole mitään auktoriteettejä nykyään. Teini on, mutta täysi-ikäinen. Mitä mahtoi siellä työpaikalla tehdä. Varasti jotain?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi oma nuori niin sanoisin että asiat järjestyy ja mokia on nyt tullut, mutta se on ok, asiat voi korjata ja mitään ei ole menetetty.
Sama täällä.
Yrittäisin selvittää mikä työssä meni pieleen ja sen pohjalta etsiä sopivampaa työtä.
Esim osa-aikainen työkin riittäisi tässä tilanteessa hyvin.
Olisin tukena, mutta en tekisi puolesta. Sanoisin, että kotiin saa jäädä asumaan sillä ehdolla, että hoitaa opinnot tai työt ja ottaa ammattiapua vastaan. Jos nämä ehdot ei toteudu niin sitten nuori saa muuttaa omilleen. Kotona ei korvista tekemättä mitään.
🇺🇦🇮🇱
Älä ainakaan hylkää, eikä kannata syyllistää liikaa ja muistuttaa asiasta. Hän muistaa toilailut varmasti pitkään, vaikkei näyttäisi sitä ja liika syyllisyys vaan vie pohjamutiin.
Ole tukena ja turvana kun aloittaa alusta uudessa työpaikassa. Kyllä sitä itse kukin on nuorena töpännyt. Ja silti kasvanut ihan kunnon kansalaiseksi. Minäkin tein niin.
Jos on loppuvuodesta syntynyt niin ei ne missään koulussa enää ole. Mun 18 v aloittaa yliopistossa ensi kuussa.