Asentaako muuttofirmat myös pesukoneen/pesutornin..?
Maksan tietysti palvelusta, mutta siis onko tuo ihan yleinen pyyntö vai munaanko itseni jos kysyn? Olen pelkän pesukoneen kyllä asentanut aina itse, mutta tuo uudehko pesutorni on haastava koska se pitää saada tosi vakaaksi ja ylipäätään rummun nostaminen pesukoneen päälle painaa, saati että sen saa suoraan. Olen heiveröinen naisihminen. :)
Kommentit (17)
Taloyhtiöltä saa varattua asennuksen.
Niemi asensi ainakin. Mutta peri siitä toki korvauksen.
Maz kirjoitti:
Meillä ei ainakaan saanut. Taloyhtiö Vantaalla, huoltofirma alueen suurin, varmaan sata taloyhtiöitä sen alla.
Taloyhtiössä perustalkkari ei saa pesukoneita enää asentaa, täytyy olla oikea LVI asentaja, asennuksesta pöytäkirja ja se tallennettuna sähköisesti huoneiston muutostyödokumentteihin...
Osaakohan ne muuttofirman juipit muuta tehdä kuin laatikoita kantaa?
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Meillä ei ainakaan saanut. Taloyhtiö Vantaalla, huoltofirma alueen suurin, varmaan sata taloyhtiöitä sen alla.
Taloyhtiössä perustalkkari ei saa pesukoneita enää asentaa, täytyy olla oikea LVI asentaja, asennuksesta pöytäkirja ja se tallennettuna sähköisesti huoneiston muutostyödokumentteihin...
Pesukoneen liittäminen valmiisiin vesi/viemäriliitoksiin ei ole millään lailla asunnon muutostyö. Eri asia tietysti, jos näitä liitäntöjä ei ole.
Kyllä tekevät tilauksesta mitä vain, vaikka virittävät pianosi. Kaikki tietysti lisähintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Pesukoneen liittäminen valmiisiin vesi/viemäriliitoksiin ei ole millään lailla asunnon muutostyö. Eri asia tietysti, jos näitä liitäntöjä ei ole.
Väärässä olet.
Näin se olisi vuosia sitten mutta nykyään tarvitaan pöytäkirjat jääkaapin, astianpesukoneen, pyykinpesukoneen, uunin yms. asentamisesta.
Jos niitä ei ole ja myyt asunnon, olet liirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Väärässä olet.
Näin se olisi vuosia sitten mutta nykyään tarvitaan pöytäkirjat jääkaapin, astianpesukoneen, pyykinpesukoneen, uunin yms. asentamisesta.
Jos niitä ei ole ja myyt asunnon, olet liirissä.
Asunto-osakeyhtiölaki:
"Osakkaan on ilmoitettava yhtiölle sellaisista kunnossapito- ja muutostöistä, joiden lopputulos voi vaikuttaa yhtiön tai toisen osakkaan hallinnassa olevien tilojen käyttämiseen. Yhtiöllä on oikeus valvoa osakkeenomistajan kunnossapito- ja muutostyötä, mutta osakas vastaa pääsääntöisesti teettämistään töistä. Työn suorittava osakkeenomistaja vastaa tarpeellisista ja kohtuullisista yhtiön valvontakuluista."
...
"Lain mukaan osakkaan on ilmoitettava yhtiölle kirjallisesti kunnossapito- tai muutostyöstä, joka voi vaikuttaa tai aiheuttaa haittaa yhtiölle tai toiselle osakkaalle"
...
"Laissa säädetty ilmoitusvelvollisuus ei koske: ... pesukoneen tai astianpesukoneen asentamista, kun vesi-, viemäri- ja sähköliitännät ovat olemassa (pesukoneen alle vuotokaukalo)"
Putkityö ei ole luvanvaraista työtä. Sen pyykkikoneen saa jokaisenoikeudella asentaa itse. Taloyhtiö voi ruikuttaa mitä haluaa, mutta näin se nyt kuitenkin on.
Ei ole. Olen jumala ja tiedän kaikesta kaiken.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Osaakohan ne muuttofirman juipit muuta tehdä kuin laatikoita kantaa?
Ei kaikki osaa, siksi toi pitää osata kertoa kun tilaa muuttoa. Jo ihan sen takia, että osaavat ottaa oikeat työkalut (oikean miehen lisäksi) mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Putkityö ei ole luvanvaraista työtä. Sen pyykkikoneen saa jokaisenoikeudella asentaa itse. Taloyhtiö voi ruikuttaa mitä haluaa, mutta näin se nyt kuitenkin on.
Vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoja ellei ole ammattilainen asentanut. Lappu talteen vakuutusyhtiötä varten.
Kuivausrumpu on noloin asia maailmassa
Kiitos kaikille vastaajille! Rohkenen siis ainakin kysyä. :)
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoja ellei ole ammattilainen asentanut. Lappu talteen vakuutusyhtiötä varten.
Ei vaan vakuutusyhtiö ei korvaa mikäli ei ole asennettu asianmukaisesti. Virheellisestä asennuksesta vastaa työn tekijän vakuutusyhtiö. Jos itse asentaa oikein, vakuutusyhtiöllä ei ole sanomista.
Tilauksesta kyllä, esim. Niemi. Asentavat kuljetustuet rumpuun ja irrottavat vesiliitoksen. Uudessa kodissa tasapainotus ja liitos.