Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, pelottaa hammaslääkäri

Vierailija
14.12.2006 |

en ole useampaan vuoteen käynyt hammaslääkärillä koska mua pelottaa niin paljon. Tänään oli kuitenkin pakko soittaa ja sain ajan. Antakaa vinkkejä kuinka pääsen sinne asti, se on mulle tosi kova paikka.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

le annetaan tavallista tarkistusaikaa hieman pidempi aika, jolloin aluksi vain vähän jutellaan ja lääkärillä on enemmän aikaa tarkastuksen edetessäkin kertoa mitä milloinkin tekee jne.

Hammaslääkäripelko on todella yleinen ja tänä päivänä myös avoimesti potilaiden puolelta tunnustettu juttu, muutkin kuin " pelkopotilaslääkärit" ottavat tämän toki huomioon. Myös vuosikausien tarkastustauot ja huonokuntoiset hampaat ovat lääkäreille arkipäivää; huolimatta kaikista suosituksista ja ohjeista, todella monet eivät huolla hampaitaan niiden mukaan. Lääkärit ovat oikeasti aika pragmaattisia, he hoitavat hampaat kuntoon riippumatta mikä on se lähtökunto ja antavat ohjeita jatkoon. Heidän tehtävänsä EI ole saarnata tai tuomita siitä miten hampaat on hoidettu, lähinnä kertoa miten ne saadaan jatkossa parempaan kuntoon.

Itse kärsin useamman vuoden bulimiasta ja romutin sillä hampaitteni kuntoa todella pahasti. En myöskään sairausaikana tai pariin vuoteen sen jälkeen uskaltanut häpeän ja pelon takia hammaslääkäriin. Lopulta minulla oli yli viiden vuoden tauko tarkistuksissa ja reikiä ja kiillevaurioita vaikka muille jakaa. Vuosi sitten otin itseäni niskasta kiinni ja soitin yliopiston (jossa siis opeskelen) terveydenhuoltoon. Selitin tilanteen, pelkoni ja hampaitteni kunnon, jo ennen tarkistusta. Minuun suhtauduttiin todella ymmärtäväisesti ja hampaat hoidettiin kuntoon. Nyt harmittaa ainoastaan, että venytin turhan pelon takia lääkärissäkäyntiä niinkin pitkään!

Kehoitan sinua kertomaan ajan alussa hoitavalla lääkärille peloistasi ja siitä, ettet ole niiden takia käynyt pitkään aikaan tarkistuksessa. Mieluummin vaikka vähän liioittelet pelkojasi (siis ihan tosi, ei sille naureta. Nykyään hammaslääkärit voivat antaa jopa rauhoittavia lääkkeitä ennen tarkistusta vakavissa pelkotapauksissa)...Vähänhän se kirpaisee ruveta vieraalle ihmiselle avautumaan ja tunnustamaan hölmönä itse pitämiään pelkoja, mutta se kirpaisee vain sen hetken. Lääkärille tämä on ammatin arkipäivää ja tulet huomaamaan, ettei se hänelle ole sen kummempi juttu.

Juo ennen tarkistusta lasi jääkylmää vettä, hengähdä rauhassa ja sitten vain reippaana sisään. Hetken se vain tuntuu pahalta ja sen jälkeen tosi helpottavalta! Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi