Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa 25 vuotias on lapsi?

Vierailija
19.07.2023 |

https://yle.fi/a/74-20041525

On tämä outo maa. Ennen kohta kolmekymppinen lauloi "ohi on kova putki rilluvuosien".

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen aivot ovat kehittyneet lopullisiksi aikuisen aivoiksi noin 25-vuotiaana. Sitä ennen aivot ovat kypsymättömät, kuten nuorten tilailuista hyvin tiedetään.

Vierailija
2/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitappas nyt lukea uusiksi ja ymmärtää lukemaasi!

Jos et tajua, unohda koko juttu, on liian vaikeaa sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se nyt jonkun lapsi. Sinäkin oot.

Vierailija
4/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitappas nyt lukea uusiksi ja ymmärtää lukemaasi!

Jos et tajua, unohda koko juttu, on liian vaikeaa sulle.

Yritä itse ymmärtää.

"Kun nyt lastensuojelun asiakkuus voi jatkua korkeintaan 25-vuotiaaksi asti, tulevaisuudessa yläikäraja voi laskea 23:een."

Muuttakoon sanavalintojaan ja puhukoon jostakin muusta kuin lastensuojelusta, Suomessa 18-vuotias on täysi-ikäinen aikuinen.

Vierailija
5/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keppiä noille pitäisi antaa; yli 18 vuotiaan tulisi pärjätä omillaan.

Vierailija
6/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä aikuisten holhoaminen hassulta kun on itse saanut esikoisen 19-vuotiaana ja ollut tuossa iässä jo pitkään vastuussa omasta lapsesta. Toisaalta jos joku kokee tarvitsevansa tukea niin on aina hyvä että sitä on saatavilla.

Vierailija
7/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen aivot taitavat olla terävimmillään tuolloin. Aika hävytöntä pitää heitä siihen asti "lapsina". Kokemattomia ties mistä on mutta jotkut jo tuolloin todella merkittäviä juttuja keksivät.

Vierailija
8/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska monet suomalaiset tuntuvat olevan lapsia koko elämänsä.

Vierailija
9/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa vanhemmilla on elatusvelvollisuus tuohon asti, ei puhettakaan, että lapsi voisi tulottomana muuttaa omilleen yhteiskunnan laskuun.

Vierailija
10/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen aivot ovat kehittyneet lopullisiksi aikuisen aivoiksi noin 25-vuotiaana. Sitä ennen aivot ovat kypsymättömät, kuten nuorten tilailuista hyvin tiedetään.

Nykyään tiedetään että ei ole näin yksinkertaista. Aivojen kehitys on hyvin yksilöllistä. On tiettyjä aikoja nuoruudessa jolloin aivot kehittyy enemmän kuin yleensä, toisille ne tulee aikaisemmin ja toisille myöhemmin. Silti jokaisen aivot muuttuvat ja kehittyvät koko elämän ajan eikä kenenkään aivot ole koskaan ns.valmiit.

Vierailija
11/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v ei ole lain mukaan aikuinen, eikä saa edes ostaa viinaa. Huoltaja on edelleen velvollinen elättämään opiskelevaa nuorta. Adoptoida saa vasta 25v. Samoin hakea ajokortin opetuslupaa. On monta ikärajaa vielä edessä sen jälkeen kun on 18.

Minä ainakin olen saanut vanhemmilta apua pitkään sen jälkeen, kun täytin 18. Samoin autan omaa aikuista lasta ja arvelen tämän olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.

Turha on kadehtia jälkihuoltoa näiltä huostassa kasvaneilta nuorilta, joista moni on aika yksin maailmassa.

Vierailija
12/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itsekin elin itsenäistä elämää parikymppisenä, kyllä tuli tarvetta äitin neuvoille tämän tästä.

Kyllä tuossa iässä nuori elämäänsä opetteleva tarvitsee turvaverkkoa, edes sen verran, että tietää että jossain on joku häntä varten jos on tarvis. Saati sitten jos on haavoilla oman taustan tapahtumien takia tai ei ole ollut sitä aikuista joka olisi tarjonnut ratkaisevina vuosina turvallisen kasvuympäristön ja tuen josta sitten myöhemmin ponnistaa itse eteenpäin.

Vierailija
13/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin että jälkihuolto on noin pitkään. Entäpä muut 18 vuotiaat joilla ei kaikilla ole hyvät lähtökohdat aikuisuuteen? He joutuvat itse selviytymään ja hankkimaan asunnon, huonekalut jne. Jälkihuollossa oleville nuo maksetaan. Itselläni oli 21 vuotiaana 2 lasta ja pian työelämään. Kyllä tämä on sairas maa

Vierailija
14/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18v ei ole lain mukaan aikuinen, eikä saa edes ostaa viinaa. Huoltaja on edelleen velvollinen elättämään opiskelevaa nuorta. Adoptoida saa vasta 25v. Samoin hakea ajokortin opetuslupaa. On monta ikärajaa vielä edessä sen jälkeen kun on 18.

Minä ainakin olen saanut vanhemmilta apua pitkään sen jälkeen, kun täytin 18. Samoin autan omaa aikuista lasta ja arvelen tämän olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.

Turha on kadehtia jälkihuoltoa näiltä huostassa kasvaneilta nuorilta, joista moni on aika yksin maailmassa.

https://www.suomi.fi/kansalaiselle/parisuhde-ja-perhe/tervetuloa-taysi-…

Minun puolestani voit vaikka yrittää imettää sitä 25 vuotiasta lastasi mutta maailmaasa se ei tule pärjäämään.

Vierailija
15/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa vanhemmilla on elatusvelvollisuus tuohon asti, ei puhettakaan, että lapsi voisi tulottomana muuttaa omilleen yhteiskunnan laskuun.

Saksassa joudut huolehtimaan myös vanhemmistasi.

Vierailija
16/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun on vaikea ajatella 22-vuotiastani lapsena. Tai no minun lapseni hän on aina. Mutta muuten hän on nuori aikuinen, joka asuu avopuolison kanssa omaa talouttaan, elättävät itsensä työllään ja hoitavat opiskelunsa kunnialla. Toki avustamme, jos tarve tulee, mutta toistaiseksi tarjouksemme on torjuttu. He haluavat olla itsenäisiä ja omillaan toimeentulevia.

Ymmärrän, että kaikki eivät ole olleet samalla lähtöviivalla ja silloin tukea tarvitaan. En ole tutustunut tuohon jälkihuoltoasiaan niin paljon, että pystyisin ottamaan kantaa ikä asiaan. Jos nuorella on elämänhallinnassa ongelmia, tukea tarvitaan iästä riippumatta. Onko rajan oltava tietty tarkka ikä, vai voiko tuki keventyä vähitellen.

Vierailija
17/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäraja sille, että ketkä ovat nuoria nousee koko ajan. Ennen miellettiin, että nuoruus päättyy 18-vuotiaana tai viimeistään noin 20-vuotiaana ja sen jälkeen alkaa aikuisuus. Nykyisin tuo raja taas on yleensä vähintään 25 vuotta ja monesti 29 (nuorisolaki) tai 30.

Tämä näkyy myös ihmisten elämäntyylissä. Vakiintuminen esimerkiksi perhe-elämään ja säännölliseen työssäkäyntiin alkaa usein vasta noin 30 ikävuoden kieppeillä. Sitä aiemmin eletään nuoruutta, eli opiskellaan, matkustellaan, opetellaan parisuhde-elämää ja näin poispäin.

Vierailija
18/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäraja sille, että ketkä ovat nuoria nousee koko ajan. Ennen miellettiin, että nuoruus päättyy 18-vuotiaana tai viimeistään noin 20-vuotiaana ja sen jälkeen alkaa aikuisuus. Nykyisin tuo raja taas on yleensä vähintään 25 vuotta ja monesti 29 (nuorisolaki) tai 30.

Tämä näkyy myös ihmisten elämäntyylissä. Vakiintuminen esimerkiksi perhe-elämään ja säännölliseen työssäkäyntiin alkaa usein vasta noin 30 ikävuoden kieppeillä. Sitä aiemmin eletään nuoruutta, eli opiskellaan, matkustellaan, opetellaan parisuhde-elämää ja näin poispäin.

Omassa nuoruudessa joillain oli jo oma firma yläasteikäisenä.

Vierailija
19/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotiasko vielä ikään kuin lapsi? Ja 12-vuotiaista puhutaan kuitenkin jo teineinä ja 14-vuotiaiden oletetaan jo aloittavan seksisuhteen ja kiireellä vanhemmat hankkivat tytöille ehkäisytabletteja tai ainakin varaavat lääkärin vastaanoton sitä varten. Parempi odottaa että kasvaa enemmän kohti aikuisuutta ja on valmis kantamaan vastuun mahdollisesta lapsesta. Muistakaa nuoret tutustua ensin henkisesti toisiinne ennen seksuaalisten halujen täyttämistä.

Aikuistuneet lastensuojelun lapset tarvitsevat aikuista tukihenkilöä ja niitä hakevat sosiaalitoimistot tavallisista ihmisistä jotka tekevät sitä vapaaehtoistyönä sosiaalityöntekijöiden lisäksi. 21 vuoteen saakka minusta jälkihuolto on ok. Moni tarvitsee terapiaa, on pelkotiloja jne.

Vierailija
20/32 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa ollaan lapsia 28 vuotiaaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme