Vanhuksen hoitomaksu, kuka tietää?
Ystävä kertoi, ettei hänen iäkkään äitinsä eläke riitä vanhainkodin hoitomaksuun JA asunnon yhtiövastikkeeseen.
Asunto on menossa myyntiin, kun saa edunvalvonnan kuntoon. Mutta myyntihän voi kestää useita kuukausia.
Onko näin, ettei hoitomaksua kohtuullisteta tällaisessa tapauksessa?
Kommentit (10)
Meidän sukulainen oli kymmenisen vuotta palvelutalossa. Ei tietenkään myynyt kaksiotaan, ei ollut pakko myydä. Lapset yöpyivät siinä ,kun pari x vuodessa tulivat kaukaa katsomaan äitiään.
Vanhus maksoi vaan mininimieläkkeestä sen verran hoidostaan, että itselle jäi se 167 e käyttörahaksi. Oli ihan kunnallinen hyvä palvelutalo. Se oli vuonna 2021 vielä noin. Sitten kuoli pois.
Kannattaa kysellä ao. laskutuksen tahoilta. Aloituksesa ei kerrota edes minkä tyyppisellä ratkaisulla hoivakotisopimys on tehty (julkinen, yksiktuninen, kolmas sektori, kunnan ostopalvelu), vaikea sanoa mitään.
Onko pakko olla kalliissa palvelutalossa. Kyllä ne kuppaavat vanhuksen koko omaisuuden siellä alta aikayksikön.
Vierailija kirjoitti:
Meidän sukulainen oli kymmenisen vuotta palvelutalossa. Ei tietenkään myynyt kaksiotaan, ei ollut pakko myydä. Lapset yöpyivät siinä ,kun pari x vuodessa tulivat kaukaa katsomaan äitiään.
Vanhus maksoi vaan mininimieläkkeestä sen verran hoidostaan, että itselle jäi se 167 e käyttörahaksi. Oli ihan kunnallinen hyvä palvelutalo. Se oli vuonna 2021 vielä noin. Sitten kuoli pois.
Eli vanhus maksoi säästöistään sen yhtiövastikkeet 10 vuotta?. 200 x 12 = 2400 e/v eli 10 vuodessa ainakin 24 000 euroa joistakin yöpymisistä per/v. Kannattikohan sittenkään?
Hoitomaksut peritään tulojen mukaan julkisilla, mutta miten on yksityisillä? Eräs tuttu mummo joutui yksityiseen palvelukotiin, kun julkinen niin päätti ja mummon tulot ei riittäneet kaikkiin maksuihin.
Jos mä joudun vanhainkotiin, joudunko maksamaan mun autoista dieselverot ja kesämökin tien auraamiset?
Eikö niitä voi kohtuullistaa, koska olen vanhainkodissa?
Vierailija kirjoitti:
Jos mä joudun vanhainkotiin, joudunko maksamaan mun autoista dieselverot ja kesämökin tien auraamiset?
Eikö niitä voi kohtuullistaa, koska olen vanhainkodissa?
Sitten sulle tulee edunvalvoja, joka myy noi pois ja myyntitulot menee hoivakodin hoitomaksuihin.
Asuntoa ei tarvitse myydä jos muuttaa pois. Mutta jos tarvitsee tukea maksuihin niin tottakai se on silloin myytävä. Käytännössä, jos vanhuksen kotikunta päättää myöntää vanhukselle avustusta palveluasumiseen (eli ei paluuta omaan asuntoon) niin silloin on myytävä asuntonsa. Näihin tuettuihin asumismuotoihin muutetaan vasta kun asuminen omassa kodissa ei enää onnistu. Oman äitini asuminen hoivakodissa maksoi 6000e /kk. Josta äitini maksoi itse 1600e/kk. Oman asunnon myyntiin sai aikaa 6 kk. Ympärivuorokautinen hoiva on kallista-siksi moni toivoo että vanhus kuolisi omassa kodissaan. Oman äitini säästöt menivät muutamassa vuodessa ja kodin arvostakin lähti muutama kymmenen tuhatta.
Näissä asioissa on ainakin muutama vuosi sitten ollut merkittävää kotikuntakohtaista vaihtelua. Tilanteita, joissa ns. pitkäaikaispaikkahoitopäätöksen tehneet ovat joutuneet myymään asuntonsa on tullut, jos varallisuuden mukaisesti määrättyyn hoitomaksuun ei ole ollut muita varoja kuten säästöjä. Omaista kuten puolisoa ei voine vaatia yhteisestä kodista muuttamaan. Mietityttää, onko omaisuus näin paremmin suojassa kuin yksin eläneellä, vai miten toimitaan.
Voisiko asunnon vuokrata jos myynti kestää ?