***ELOISAT torstaina***
Kalenterin 14.luukkusta hiipii hiljaa Aili Nissisen runo:
JOULUN EDELLÄ
Hiljaa illan hämärässä
joulu-ukko kulkee;
pimenevi metsän rinne,
yöhön seudun sulkee.
Ukko hiipii tupasien
pienoisien takaa;
kuuntelevi, katselevi,
muoto hällä vakaa.
Tähän aikaa ukolla
on yllin kyllin työtä,
täytyy olla liikkehellä
päivää sekä yötä.
Muistiin kaikki Matit, Maijat
ottaa täytyy tarkoin.
Varat myöskin lueskella
yksin pennein, markoin.
Ettei kukaan ilman jäisi
-siinä ukon huoli.
Ettei lahjat väärin menis,
-siinä toinen puoli.
Hiljaa kulkee ukko-kulta
illan hämärässä.
Lapset unta ihanata
uinuu lämpimässä.
Kommentit (35)
Mä luin uusimmasta vauva-lehdestä että viiden-10 lapsen synnyttäminen tuo Marianne Hinkulan väitöskirjan mukaan terveyshyötyjä muihin naisiin verrattuna :)
Ja vain 2% synnyttäjistä synnyttää vähintään 5 lasta.
Toisaalta en tiedä onko tässä otettu huomioon sitä, että varmaan on monia naisia joille raskaus käy sen verran terveyden päälle että päättävät tyytyä vähempään lapsilukumäärään.
No harmittaa pikkasen kun meikäläisestä ei oikein ole suurperheen äidisti, kun lapsien teko sekä raskaus molemmat niin hankalaa. Toivon kuitenkin kovasti että saataisiin vielä meidän lupulle pikkusisko tai veli joskus. Asia vaan mietityttää tänään kun kävin lekurissa. Sain muuten vinkin käyttää jotain paikallista estrogeeniä kun on täysimetys päällä. Sellaista kuin ovestin voi käyttää...eikä tarvi reseptiä. Vihjeeksi muillekin joilla on vaihdevuosioireita...
Pia ja lupu-tyttö
Meidän perhe esittäytyy:
Merkka Isotähti (=minä)
Sato Talviomena (=mies)
Maini Hillamaa (=esikoispoika)
Massu Lauhaolo (=typy)
Tyllerön nimi ainakin osui kohdalleen kun kovin tykkää olla masullaan ja enimmäkseen kyllä aika lauhaolo...;))
Nyt on esikoisella sitten sen seitsemänkymmenennen kerran nuha tänä " syksynä" ....Tulisi nyt niitä pakkasia niin kuolisi nää pöpöt nurkista pois....:( Eli viime yönä ei vauva valvottanut vaan tuo isompi. No, aina jotain....
Sitä joulufiilistä edelleen odotellaan tännekin tulevaksi... Huhuu! Ei vaan näy eikä kuulu.
Merkka Isotähti kiittää ja poistuu....
Pojasta tuli Kiltti Hamonen, mies, joka vihaa riisipuuroa, on Riisi Puurosilmä ja minua läiskäistiin nimellä Gabriel Voimasiipi.
Muuten meille ei kuulu mitään, mitä ei olisi kuulunut jo eilen ja toissapäivänä ja sitä ennen. Alkoi näköjään sataakin, niin että ei voi edes sanoa, että tänään ei sentään satanut...
Voimia valvojille!
t. Picapica eiku Gabriel V.
Siis muistelen jostain lukeneeni, että täysimetetyillä vauvoilla " kuuluukin" tulla kasvussa hidastumaa jossain vaiheessa. Pikaisella googlauksella löytyi tällaista:
http://www.promom.org/bf_info/growth.html:
" Täysimetetyn vauvan painokäyrä nousee aluksi voimakkaasti ja tasaantuu sitten n.6kk iässä, jolloin lapsen energiankulutus selvästi lisääntyy liikkeelle lähtemisen myötä. Joskus nopea alkukasvu tasaantuessaan näyttää neuvolan käyrillä siltä, kuin vauvan kasvu hidastuisi liikaakin 4-6 kk:n iässä, ja moni aloittaa kiinteät ruoat tällaisen " notkahduksen" vuoksi. Turhaan - jos kyseessä on siihen asti hyvin täysimetyksellä kasvanut lapsi. Vain pienipainoisena syntynyt tai pelkästään äidinmaidonkorviketta saava vauva tarvitsee jo 4 kk:n iästä soseaterioita täysipainoisen ravitsemuksen turvaamiseksi."
Tuolla oli myös linkkiä johonkin englanninkieliseen tutkimukseen, mutta sitä en jaksanut kahlata läpi. Onko kukaan perehtynyt tarkemmin aiheeseen?
huhuilee Picapica
Meidän perhe esittäytyy:
Limo Viikunappi (minä)
Omppu Kanelikorva (mies)
Tuikku Hiutale (esikoinen)
Riisi Puurosilmä (Neela)
Äiti: Aarni Valokajo (no justiisa varsinainen valopää ;))
Isä: Massu Lauhaolo (massupa hyvinkin)
Poika -92 Tuikku Hiutale (kovin on hauska murrosikäiselle :D)
Poika -04 Kiltti Hamonen (tää on hauska! sopii uhmikäselle, kun nenä persiisee ;))
Jaakko: Kilkan Kalkanto (ja tämäkin sopii siihen samaan takapuoleen, ainakin näiden viime aikojen perusteella :D)
Pikkusen on elämä täällä tasoittunut, mistä hiljainen jippiiiii :) kovasti ei uskalla tuulettaa, ettei kohtalo kuule.
Olen jopa tässä ehtinyt joulua laittamaan, vaikka kylläpä se sieltä jolkottaa vaiken tekis mittää. Tuo mitääntekemättömyys kuullostas kyllä autuaalle!
no enivei, kaikkea ei voi saada, niinpä tyydyn sitten tähän olemassaolevaan.
Eria
Sattuipa tonttunimi sopivasti, sillä rakastan kanelipullia! Mies on Jonne Myötätuuli ja poika on Sähinä Jouluilo, jonka juuri jouduin kaappaamaan syliin kun lattialla olo ei enää kiinnostanut...
Joku kyseli leikeistä. Kävin juuri kirjastossa lainaamassa ison pinon vauvan runokirjoja, jotta minkäkin oppisin niitä loruleikkejä. Yritin ostaa kaupasta Peukaloputti-nimistä kirjaa (ihastuin siihen kaverin luona) mutta se olikin kuulema kustantajalta loppu. Nyyh! Jos joku sattuu näkemään sitä pääkaupunkiseudun kirjakaupoissa niin ilmoitelkaa!
Ovatko muut aloitelleet jo vauvan kanssa " harrastuksia" ? Me olimme sunnuntaina ekaa kertaa vauvauinnissa, ja jo oli kivaa! Etukäteen pelkäsin kuuluisaa kakkavahinkoa, mutta sitä ei ainakaan ekalle kerralle sattunut. Meidän uinnissa ei saa käyttää uimavaippoja, vaan pitää olla lahkeelliset painijamalliset uikkarit. Eipä ne löysät lahkeet kyllä kakkaa pidättele... Hassua, että eri järjestäjien ohjeet vaihtelevat tuon uimapuvun ja vaipan suhteen aika lailla.
Nyt olen unohtanut täysin sen oliko joku G menossa. Täytyy tarkistaa ja palata tarvittaessa.
Tintarella ja poika 280806
Meidän tonttupoppoo...
Eli minä Reissu Iltatähti
Mies Tuikku Hiutale
ja poju Kiivi Kaukosilmä
Varsin hupaisia nimiä siis...Ainakin itselläni tuo Reissu Iltatähti on juuri kuvaava. Haluaisin koko aika olla liikenteessä mutta nyt se ei aina vaan onnistu...Meidän poju on alkanut vierastaa kaikkia uusia ihmisiä jopa omaa isäänsä joka ei tosin niin vieras pitäisi olla:) Mitenkäs muilla, onko vastaava vierastusta jo ilmaantunut..?
Me aloitetaan tammikuussa kanssa vauvauinti. Oltiin maanantaina tutustumassa vauvauintipaikkaan ja innolla odotetaan uinnin alkamista. Lisäksi aloitamme muskarin. Vähän aktiviteettejä tämän mamman arkeen...
Työpaikan joululahjoista oli puhetta...Itse juuri muistelin viime joulun muhkeaa joulujuustokoria ja glötgipulloja joista saa vain tänä jouluna haaveilla. On se vaan kumma että meidät mammalomalaiset helposti unohdetaan mutta kyllä meillä ainakin osa-aikaeläkeläiset ovat oikeutettuja lahjoihin mutta ei me:(
Kiitos muuten pikkujoulujen paketista. Meille tuli sellainen suloinen pieni leijona, kiitokset siitä!
Nyt joulukortteja rustaamaan...
Valoa torstain pimeyteen....
Vaaga ja poju2408
VIERASTAMINEN: meillä kanssa vierastetaan. Ei vielä hirveesti, mutta jonkun verran kuiteski. Jänskättää jättää tyttöö lauantaina yöksi hoitoon kun en tiedä miten tuo reagoi sitten... mimmosen hepulin saapi. :(
VAUVAUINTI: mie haluisin mennä tommoseen, mutta täällä pyörii vissiinki vaan yksi ryhmä johon vaikee päästä ja lisäks se on sika kallista (eli ei siis meidän kukkarolle)... Mutta perhekerho saapi riittää, ei sinnekään aina jaksa raahautua.
jaahas, esikko haluaa että pistän ikkunalyhtyihin kynttilät palamaan, joten mennään sitten.
jospa pikaisesti kirjoittelis kuulumisia sillä välin kun lapset keräävät leluja ja päästään iltapalalle.
tonttu nimet:
Kulta Kimalrinta oma
Piisku rusokatse mies
sahra Iltavalo esikko
Minos lumikinos toka
sala kurkkitossu kolmonen
halli heiluhäntä nelkku
lahja säkkimäki vitonen
selim tähtisade Teemu
Tänään sain vimpat joululahjat ostettua. Nyt olis kaikki koossa ja jemmoja on ympäri kämppää. Muksut yrittävät olla ovelia ja mennä piilosta ja etsiä samalla lahjoja. Viikonloppuna mies lupas lähteä lasten kanssa ulos niin saan paketoitua lahjat. Iltasin on aina se pelko että joku muksuista herää pissalle.
Tänään alkoi sit menkat. Toisaalta on erittäin pettynyt olo. Vauvakuume on kova. Nyt varsinkin kun vitonen uhmailee niin on iltaisin takki aikas tyhjä. Niin ehkä parempi vaan ettei tähän hätään enempi vauvoja ole tulossa. Aloitin sitten pillerit ja yritän asennoitua ajatukseen että Teemu on meidän viimeinen vauva ja nauttia tän meidän pikku jättiläisen kasvusta ja kehityksestä. Aika aikaansa kutakin nyt keskitytään kasvattamaan nää lapsoset yhteiskunta kelpoisiksi. Haikeaa tää on. Hormoonit ja pieni väsymys pistää ajatukset sekaisin. Tönkin päivän aikana oon tirauttanut pariin otteeseen kyyneleitä ettei meille enempää vauvoja tule ja sit taas kun vitosen uhmakohtaus on päällä niin olo on erittäin helpottunut. Täytyy odotella että mun sisarukset tekee lapsia niin otan niitä sit hoitoon kun vauvakuume äityy oikein kovaksi.
Nyt meen laittaa muksuille iltapalaa kun saivat huoneet siivottua.Teemukin nukkuu iltatorkkujaan just sopivasti.
puuhis ja Teemu 2908
Nauru Lapsenmieli minä
Kilkan Kalkanto mies
Enkku Kilisointu
Hellä Huopakenkä
Aarni Valokajo
Riisu Arkihuoli nekku
Juupa Pantoufle, miestäkin täytyypi ajatella ;) Se kun ei töissä voi kauheasti kokouksissa sun muissa nukahdella... Tosin hiukka ajattelen omaa napaakin, koska haluaisin meille vielä ainakin yhden pikkuisen taloon. Mies ei oikein ole lämmennyt ajatukselle, mutta ehkäpä, kun pidän valitukset sisälläni ja jaan kanssanne (kiitos siitä teille kaikille, että jaksatte tukea!!!!!) voisi olla edes jotakin mahiksia ;)
Risasen yön jälkeen neiti veti 4h unta palloon päivällä vaunuissa ja esikoisen kanssa leikittiin kovasti. Juostiin ympäri kämppää piilosta yms hauskaa leikkien, joten eipä päässyt nukahtamaan kesken leikin tänään ;) Nyt neitikin juuri simahti, mutta hetken vielä odotan, että josko se olis nyt sitä ihan oikeeta yönukkumista. Sittenhän sitä tänään voisi ottaa hiukka takasin univeloissa, mutta saapi nähdä hetken päästä siis.
Öisin (jos ajatus juoksee, yleensä siis ei) olen ajatellut teitä Eloisat ja miettinyt, että kuinka moni vauva on syöpöttelemässä/muuten vaan hereillä. Hassua ;)
Puuhiksen kuulumisia jännäsin tässä kovasti ja onhan tuo harmi, jos kuitenkin vauvakuumetta on. Mutta tosiaan, ei sitä koskaan tiedä, kuka meistä saapi seuraavan nyytin...;)
Nyt poistun. Hyvää yötä ja kauniita unia kaikille Eloisille!
Air
Joulupäivänä syntynyt esikoinen on Aito Jouluilo
Neitimme on Nyytti Omppukontti
Minä Kilkan Kalkanto
Tapanina syntynyt mieskulta Misso Nummiporo
Kiitos Hannelille hauskasta linkistä!
Käyn aina moneen otteeseen päivänaikana kuulumisia lukemassa ja sitten kun olen tässä koneella jotakin itse raapustamassa unohdan mistä onkaan ollut juttua..
ja koska en nyt kuollaksenikaan muista mitä piti kommentoida, niin hieman omaanapaa. Yöt olleet tässä taloudessa aikamoista hillumista. Luka ja esikko heräilleet vuorotellen. Pahoja unia ja kasvukipuja tuntuu meijän 3v. olevan. Luka taaseen heräilee muutenvaan. Välillä huolii tutin, välillä tarvii saada maitoa. Taitaa olla jotakin ikään ja uusiin taitoihin liittyvää heräilyä vai eikö pelkkä rintamaito enää pidä nälkää...? Aikas väsynyt mamma täällä siis tällähetkellä, mutta silti täällä vielä koneella tyhjänpäiväsiä jorisemassa. Ei muuta kuin nukkumaan mars! Hyviä yöunia kaikille!
Terveisin Hoppa Huopatossu ;)
Meidän perhe esittäytyy:
Lauha Lepoloma (minä, stressaantunut suurperheenäiti:))
Selim Tähtisäde (mies)
Kilkan Kalkanto (puhelias esikkotyttö)
Välly Pehmolelu(kiltti ja tasainen kakkonen)
Omppu Kanelikorva (kolmonen,joka on kyllä jänkkä puurokorva:))
Simppu Kilikello(nelkku,jonka ääni on heleä kuin kilikellon)
Piisku Rusokatse (Leevi)
Naureskeleva Ope