Miksi jotkut ottavat koiran, mutteivät ota vastuuta sen kouluttamisesta & riittävästä aktivoinnista?
Näitä remmiräyhääjiä, maanisia räksyttäjiä, pelokkaita, vieraisiin ihmisiin tottumattomia, vihaisia, kouluttamattomia koiria näkyy säännöllisesti. Usein kyse on osaamattomuudesta, omistajan epäsopivuudesta koiralle, laiskuudesta, ymmärtämättömyydestä koiran tarpeita kohtaan. Ja jos ei itse osaa kouluttaa miksi ei hae apua osaavalta kouluttajalta??
Ja miksi ottaa koirarotu joka ei sovi omistajalle laisinkaan tai perheeseen rotuominaisuuksiltaan? Ja miten voi tulla yllätyksenä, että koira voi elää jopa 13-14 vuotiaaksi?
Pistää vihaksi kaikki tuollaiset laiminlyönnit lemmikkieläintä kohtaan!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä inhimillistät ja unohdat koiran tarkoituksen. Jos ne on tarkoitettu vahtikoiriksi tai suojelukoiriksi?
Kun olin teini perheellämme oli koira. Ihmettelin miksi se aina räyhää ja haukkuu nuorille ja keski-ikäisille miehille. Sitten selvisi että vanhemmat olivat kouluttaneet koiran tekemään niin kun oli minun kanssa kahden lenkillä. Minua ei kertaakaa raiskattu, pahoinpidelty, tms. kun kaikennäköiset ja oloiset miehet kiersivät kaukaa minut ja vihaisena räyhäävän koiran.Idioottimaista kouluttaa koira räyhäämään vastaantulijoille automaattisesti. Toki se koira saa puolustaa ihmistään jos on aihetta.
Eli vasta sitten kun sua jo hakataan/raiskataan koira saa vasta sitten hyökätä/ärhennellä? Älä viiti.
Vasta sitten kun vastaantulija käyttäytyy oikeasti uhkaavasti voi koira alkaa ärhentelemään, ei ole yhtäkään syytä sille, että koira opetetaan riehumaan kaikille vastaantulijoille. Hyvin todennäköisesti se ei ole silloin lainkaan omistajansa hallinnassa. Kyllä viitin.
Ei kaikille. Ainoastaan miehille jotka olivat suurinpiirtein ikäisiäni tai jotain keski-ikäisiä ja jotka tulivat n. 1-1,5m etäisyydelle metsiköissä ja hiljaisilla teillä. Lapset ja tosi iäkkäät miespuoliset saivat mennä ihan vapaasti.
Luultavasti isäsi vain rääkkäsi tätä koiraa ja kutsui sitä koulutukseksi.
Jos koira ei tottele ulkona, ei katso eikä kuuntele omistajaansa, on koira koulutettu huonosti sietämään ulkoilua yhdistettynä kontaktiin omistajan kanssa ja kuuntelemaan siellä omistajaa!
Jos itse et osaa tehdä tilanteelle mitään niin miksi et hanki osaavaa kouluttajaa asialle?
Kuvailemasi käytös on joko pelokkaan (siis ulkona pelokkaan) tai stressikäyttäytymistä. Koira menee tiloihin kun stressaa liikaa tilanteessa jonka kokee vaikeaksi tai ahdistavaksi!
Koiran ahdistusta ja kokemaa stressiä pitäisi tutkia lähemmin ja positiivisella siedättämisellä turvallisen ja kannustavan koulutuksen avulla voidaan lievittää ongelmaa ja pikkuhiljaa koira oppii ettei mitään pelottavaa ole.
No monet ihmiset nyt tekevät vaikka mitä ottamatta vastuuta. Tekevät lapsiakin mutta eivät huolehdi heistä, kaahaavat autolla ilman vastuuntuntoa muista tiellä liikkujista, jokamiehen oikeudet kelpaavat mutta ei jokamiehen vastuu, työpaikankin saavat ja nauttivat palkkaa mutta ei vastuuta työnlaadusta.
Monella koiranomistajalla riittää tekosyitä miksi koira käyttäytyy huonosti.
Kun itse on joko virheellisesti tai liian vähän koulutettu ja aktivoitu niin uskotaan ettei tilanteelle voi tehdä mitään.
Ei esim osattu valita itselle sopivaa koirarotua tai otettu se pentueen arin, epävarmin tai dominoivin koira.
Ei osattu pennun herkkyyskaudella totuttaa oikeanlaiseen remmikäyttäytymiseen, sosiaalistaa sitä toisiin koiriin, vieraisiin ihmisiin, autoihin ja autossa olemiseen, julkisilla menemisiin, kynsien ja hampaiden hoitoon, erilaisiin ääniin ja yksinoloon jne.
Toki herkkyyskauden (puhutaan oppimiskaudeksi) jälkeenkin koira oppii kunnon koulutuksella mutta helpointa se on tehdä silloin.
Ei myöskään osata aktivoida koiraa riittävästi ja sitten koira turhaantuu ja stressikäytöstä.
Koiraa ei saa pelottaa koulutus, vaan se pitää tehdä koiralle mieluisaksi. Ei liian pitkää tai liian lyhyesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa.. meillä koira joka on kotona kuin ajatus.
Ulkona se ei näe eikä kuule.
Ei kelpaa herkut,ei kelpaa lelut. Räyhää muille koirille.Aloitti sen joskus 2v. Ei hajuakaan,mikä siihen auttaisi ku menee ihan tiloihin
Remmirähjäys on lähes aina oire epävarmuudesta. Paras tapa alkaa siedättämään koiraa on kiertää muut koirat aina tilaisuuden tullen mahdollisimman kaukaa. Olette riittävän kaukana silloin kun koira on niin rento, ettei sen tarvitse enää tarkkailla toista koiraa, vaan se pystyy keskittymään herkkuihin tai muuhun palkkaan. Hiljalleen sitten aletaan lyhentämään sitä välimatkaa toisiin koiriin, samalla kun oma koira oppii vastaantulevan koiran tarkoittavan herkkuja ja kivaa hetkeä omistajan kanssa.
Miksi espanjalaiset koirat ei tarvitse herkkupalkintoa, vaan osaavat ottaa lunkisti ja olla räksyttämättä muillle kohdatessaan? Olen siellä viettänyt paljon aikaa ja en ole koskaan nähnyt paikallisia koiria koulutettavan herkkuhämäyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on se ongelma, ne luulee että koira vaan on siinä ja osaa kaiken valmiina. Näitä näkee usein, omistaja hakkaa koiraansa koska koira vetää hihnassa, ei tullut mieleenkään opettaa pennusta miten siinä mennään.... Ihminen on tyhmä eläin.
Kukaan ei oo valmis tekemään sitä TYÖTÄ minkään eteen, halutaan vaan.
Ymmäryksen puute ja laiskuus. Jokainen koira voisi olla se ihana kaveri, mutta kun ihmiset kohtelee väärin. Koiraparat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa.. meillä koira joka on kotona kuin ajatus.
Ulkona se ei näe eikä kuule.
Ei kelpaa herkut,ei kelpaa lelut. Räyhää muille koirille.Aloitti sen joskus 2v. Ei hajuakaan,mikä siihen auttaisi ku menee ihan tiloihin
Remmirähjäys on lähes aina oire epävarmuudesta. Paras tapa alkaa siedättämään koiraa on kiertää muut koirat aina tilaisuuden tullen mahdollisimman kaukaa. Olette riittävän kaukana silloin kun koira on niin rento, ettei sen tarvitse enää tarkkailla toista koiraa, vaan se pystyy keskittymään herkkuihin tai muuhun palkkaan. Hiljalleen sitten aletaan lyhentämään sitä välimatkaa toisiin koiriin, samalla kun oma koira oppii vastaantulevan koiran tarkoittavan herkkuja ja kivaa hetkeä omistajan kanssa.
Miksi espanjalaiset koirat ei tarvitse herkkupalkintoa, vaan osaavat ottaa lunkisti ja olla räksyttämättä muillle kohdatessaan? Olen siellä viettänyt paljon aikaa ja en ole koskaan nähnyt paikallisia koiria koulutettavan herkkuhämäyksellä.
Koska koira on saanut paljon erilaisia kontakteja sosisalistumisiässä, moni koira on luonnostaan oppinut olemaan ilman hihnaa. Espanjalaiset luonnostaan ottavat kontaktia koiraan, juro suomalainen joka koulutustilanteessa vain käskyttää, ei motivoi koiraa oikein.
Koira ymmärtää ihmisten kasvojen ilmeitä ja äänensävyt. Tunnetila siirtyy. Jos omistaja on rento ja iloinen ja ottaa positiivista kontaktia koiraan, koira ymmärtää iloisella, ja innostuneella ääneen lausutut hyvä Pipsa! Hyvä koira! Tässä mielilelusi palkinnoksi. Koira innostuu kun kouluttaja on innostunut.
Juro maahan käsky ilman positiivista palautetta ei innosta koiraa. Moni kouluttaa koiraa ei sanan kautta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä inhimillistät ja unohdat koiran tarkoituksen. Jos ne on tarkoitettu vahtikoiriksi tai suojelukoiriksi?
Kun olin teini perheellämme oli koira. Ihmettelin miksi se aina räyhää ja haukkuu nuorille ja keski-ikäisille miehille. Sitten selvisi että vanhemmat olivat kouluttaneet koiran tekemään niin kun oli minun kanssa kahden lenkillä. Minua ei kertaakaa raiskattu, pahoinpidelty, tms. kun kaikennäköiset ja oloiset miehet kiersivät kaukaa minut ja vihaisena räyhäävän koiran.Idioottimaista kouluttaa koira räyhäämään vastaantulijoille automaattisesti. Toki se koira saa puolustaa ihmistään jos on aihetta.
Eli vasta sitten kun sua jo hakataan/raiskataan koira saa vasta sitten hyökätä/ärhennellä? Älä viiti.
Kyllä näin on koulutettu esim viranomaisten koirat.
Mieheni on Sotilas ja meillä on koulutettu koira miehen työtehtäviin. Koira ei räyhää kenellekään ilman LUPAA. Vasta kun saa käskyn niin toimii. Sinulla on väärä käsitys viranomaiskoirien käytöksestä. Älä puhu, jos et aidosti tiedä asiasta mitään..
Ei kaikille. Ainoastaan miehille jotka olivat suurinpiirtein ikäisiäni tai jotain keski-ikäisiä ja jotka tulivat n. 1-1,5m etäisyydelle metsiköissä ja hiljaisilla teillä. Lapset ja tosi iäkkäät miespuoliset saivat mennä ihan vapaasti.