korviketta öisin?
Pariviikkoinen vauvamme syö pelkkää rintaa ja maitoa riittää niin mitä mieltä te muu olette jos alkaisin antaa korviketta öisin niin pääsisin helpommalla, tällä hetkellä yösyöttöön menee parituntia ja kokeilin et lypsäsin niin pullolla meni reilupuoltuntia ja alkoi nukkumaan samantien. Ehkä tyhmä kysymys mut jotenkin oon ollu sitä mieltä että en alkaisi antaa korviketta kun omaakin riittää ja kelpaa mut alkaa yölliset heräämiset käymään voimille kun tuntuu että lopuksi vauva alkaa vaan leikkimään tissillä ja mikään ei ole hyvä... Ja mistä tiedän mikä määrä korviketta on sopiva? Ehkä kaipaan vaan muiden tukea ja mielipidettä...
Kommentit (8)
Elikä poika sai jo sairaalassa tissimaidon lisäx korviketta ja niin mennään edelleen...
Päivällä me pärjätään lypsetyllä (poika ei jaksa imeä rintaa) tissimaidolla ja yöt hoituu korvikkeella, enkä koe siinä mitään outoo...
Poika syö pullosta keskimäärin joku 80-90ml kerrallaan.
Tietty meillä hiukan eri tilanne,mutta mä en kyllä edes stressaa siitä että saisin yöksikin tissimaitoo,olishan se ihanne ajatus,mutta...=)!
Toivottavasti tästä mun sekavasta sepustuksesta on edes jotain apua... Jaa niin ja poika siis nukkuu yöllä keskimäärin 3-5 tunnin pätkiä=)!
Tiitiäinen78 ja poitsu 1kk
muistan, että meilläkin meni aluksi yösyöttöihin pitkä aika, ensin vauva söi pitkään ja sitten nukahtaminen oli vaikeaa. nyt kun on 2kk+, niin syö nopeasti ja nukahtaa tutin kanssa saman tien.
eli sitä vaan yritin sanoa, että nuo pitkät yösöytöt voivat loppua, jolloin yösyöttäminen helpottuu.
toiseksi, kun sanoit, että vauva vain lutkuttaa huvikseen. Voisitko koettaa vain hellästi irrottaa vauvan ja päättää että nyt rinnalla roikkuminen loppui ja nukkuminen alkaa. vai alkaako vauva itkeä? ehkä rauhoittuu tutin ja silittelyn avulla? meille ainakin on neuvolassa sanottu, että vauva saa tarvitsemansa ruuan aika lyhyessä ajasssa, loppu on fiilistelyä.
voit myös koittaa imettää makuultaan, siinä nukahtaa sekä äiti että vauva aika nopeasti :)
toki voit antaa pullosta, jos itse tunnet, että et muuten jaksa. voimia alkuaikoihin
a.
yösyötöt ovat maidontuotannon kannalta tärkeitä, eli jos ne lopettaa, voi maidon määrä vähentyä. Tämän kannalta olis ehkä parampi antaa lypsymaitoa kuin korviketta?
ne tosiaan lyhenee ne yösyötöt, kun aikaa vähän kuluu ja vauvan vuorokausirytmi (toivottavasti) selkenee. Meillä reilu 2 kk poika nukahtaa jo öisin aina heti syötyään, kun aluksi meni tosiaan parikin tuntia syöttöön. Tosin meillä nukutaan perhepedissä ja imetys hoituu kylkeä kääntämällä.
Mutta tosiaan, kun vauvasi on vielä noin pienikin, en kyllä uskaltaisi lopettaa imettämistä öisin, ihan tuon maidontuotannon takia.
Meillä vauva tahtoi alussa roikkua tissillä kaiket yöt (ekat viikot), nyt vajaa 2kk syö kerran yössä (6h unien jälkeen) ja syöttö hoituu 10 minuutissa... Että edistystä on totta vie tapahtunut :)
Yösyötöt tosiaan pitää yllä sitä maidontuloa enemmän kuin päiväsyötöt (jotain hormonaalista).
Joten jos vain jaksat, niin suosittelisin YRITTÄMÄÄN vielä jonkin aikaa pelkällä tissillä. Ihan vain siksi, että imetyksellä olisi edellytykset onnistua myös jatkossa. Mutta jos touhu ei ala rauhoittumaan ja väsyt liikaa, niin sittenhän tilanne pitää arvioida uudestaan ja joko lypsät päivällä yömaidot tai annat korviketta.
Meillä kans alkuun annettiin lisämaitoa, mutta öisin imetin aina ite, ku se kuulema lisää sitä maidontuotantoa.. Meillä oli kans alkuun yöt semmosia, että yks herätys otti aina vähintään sen kaks tuntii, et pääs takas nukkuun, mutta aika nopsaan se sitten muuttu, eli söi nopeesti ja jatkoi uniaan tutin avulla samantien.
Ikarus
piti viel sanoo, että meillä oli ukko alussa isyyslomalla joten se helpotti et pysty sitten päivällä nukkumaan.
minusta sun kannattaa antaa omaa maitoa jos ja kun sulla se riittää.
tai no mikä mä olen neuvomaan kun meillä se ei riittänyt alkuunkaan ja maidon heruminen oli mulla itsellä niin pientä että heti jo sairaalasta kotio tullessa jouduttiin antaa korviketta.
ja nyt mennään ihan pelkällä korvikkeella.
ja toki nukkuuhan se korvikkeella pisempiä unia vauva mutta jos vaan jaksat niin anna tisumaitoa.
mutta sitten taas jos itse olet väsynyt ja tuntuu että helpotus on tosi tarpeen, niin anna korviketta.
tosi epäselvä tää mun kirjoitus mutta itse tiedät varmasti mikä on sinusta oikein, sanoo muut mitä sanoo :)
pääasia että vauva ja äiti voi hyvin!
t:ansku ja prinsessa 4kk