Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ääni lähtee pölystä ja voimakkaista tuoksuista. Allergiaa? Tuoksuyliherkkyys?

Vierailija
17.07.2023 |

Olen töissä hajusteliikkeessä ja ilmeisesti jatkuva altistuminen on puhkaissut allergian.
Ääneni on maassa jatkuvasti töissä ollessani, samoin jos altistun jossain muualla, niin ääni menee möräkäksi.
Olen vakavissani alkanut harkita työpaikan vaihtoa, mikä on harmi sillä viihdyn työssäni ja ennen kaikkea minulla on varma ja vakituinen tulonlähde.
Kuitenkaan elämästäni ei tule nykyisin oikein mitään, kun ääneni on jatkuvasti painuksissa.
Oireilu alkaa välittömästi, kun altistun.
Kävin tutkituttamassa yksityisellä hengityselimistön, veria-arvot ja keuhkokapasiteetin ynnä muuta.
Missään ei ollut mitään fyysistä vikaa tai mitään elimellistä sairautta.
Myös äänihuulet ja kilpirauhanen on kunnossa.
Ainut jäljelle jäävä syy on siis allergia tai yliherkkyys.
Joudunko tosiaan luopumaan mieleisestä työpaikasta ja ympäristöstä tämän vuoksi?
Olisikohan syytä olla yhteydessä vielä suoraan työterveyteen, uskon kuitenkin vahvasti sen olevan hyödytöntä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet vain allerginen työnteolle?

Vierailija
2/10 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänen pois lähteminen ei kyllä ole tyypillinen allergiaoire, mutta ei se mahdotonta ole. Aika ajoin on tullut ihmisiä vastaan, jotka oireilevat äänellä. Se kuitenkaan kovin yleistä.

Voisiko sisäilmassa olla jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeongelma sielä on.

Vierailija
4/10 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykosomaattinen anemia, tarkasta ferritiini.

Vierailija
5/10 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä äänen lähteminen on yksi oire tuoksuyliherkkydestä. Jommassakummassa ip-lehdessä oli jokunen vuosi sitten homealtistuneen opettajan haastattelu ja video, missä näytettiin miten ääni lähtee jotakin miesten dödä haistamalla. Homealtistuksen kylkiäisenä saa monesti tuoksuyliherkkyyden. Jatkuva pölykään ei tee hyvää hengityselmistölle.

Vierailija
6/10 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä näköjään yritetään, ettei tarvitse töissä käydä.

Ota aamulla allergialääke ja psyykelääkkeesi.

Kokeile jonain aamuna jättää yksitellen toinen pois, ja sitten taas toinen.

Katso kumman jälkeen oireilu alkaa. 👹

Vierailija
7/10 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homeongelma sielä on.

Ap tässä.

Sisäilmaongelmat ei ole todennäköinen vaihtoehto, liikekeskus on remontoitu ja mittaukset puhtaat.

Oireilu ei ole kovin voimakasta, mutta häiritsee huomioiden as. palvelu työnkuvan.

Myös silmiä kirveltää ja kurkkua kutittaa.

En kuitenkaan haluaisi huonontaa elämänlaatuani jatkuvasti.

Vierailija
8/10 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sekä homeallergia (viittaus yllä) että yliherkkyys tuoksuille. Ääni lähtee pian, jos joutuu altistuksessa olemaan kauemmin kuin pari minuuttia. Muita oireita päänsärky, kasvojen punoitus ja hengenahdistus. Astma myös löytyy, mutta oli jo ennen tuoksuyliherkkyyttä.

En suosittele jatkamaan ko työssä, koska oireet voi pahentua.

Vierailija
9/10 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai nin tuo taitaa olla samaa kategoriaa, kun sähköyliherkkyys :D.

Vierailija
10/10 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hajusteyliherkkyys ja pahimillaan saan anafylaksian ja joudun pistämään adrenaliinia itseeni. Todellakin vakava aihe eikä mikään leikinasia. Ap:n oireet kuulostaa aika epämääräisiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän