Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksoset 1.4v ja isoveli 2.7v eri päiväkotiin

13.12.2006 |

Olisin kysellyt teidän muiden mielipiteitä, mitä tekisitte tilanteessamme? Saimme eilen päivähoitopaikat vuoden alusta alkaen pojillemme, mutta niin että kaksoset (s.0805) menisivät yhteen päiväkotiin ja isoveikka (0304) sitten vähän kauemmaksi. Itse en haluaisi heitä toisistaan erottaa, mutta töihinpaluukin tekisi hyvää niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Kannattaisikohan palkata hoitaja kotiin? Aikaakin on aikas vähän päätöksentekoon...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoon. Eli sen tekisin tilanteessanne, kun sitä kysyit:) Eikö ne hoitomaksut (x3), verotus, työnmatkat jne. tee jo sen, ettei palkasta jää ratkaisevasti enemmän käteen kuin kotona olosta? Saatikka hermot, kun riisut ja puet ja rahtaat kolme pientä hoitoon...?

Mutta jos töihin täytyy päästä, tekisin sen ainakin mahdollisimman helposti ja ottaisin sitten vaikka hoitajan kotiin. Ongelmia tulee tietysti silloin, jos hoitaja on sairaana. Kunnallinen päiväkoti on aina auki, joten siihen voi ainakin luottaa.

Onnea ratkaisuillenne!

Vierailija
2/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

emmakaisa:

Ei tulisi mieleenkään viedä kolmea hoitoon. Eli sen tekisin tilanteessanne, kun sitä kysyit:) Eikö ne hoitomaksut (x3), verotus, työnmatkat jne. tee jo sen, ettei palkasta jää ratkaisevasti enemmän käteen kuin kotona olosta? Saatikka hermot, kun riisut ja puet ja rahtaat kolme pientä hoitoon...?

Mä en voi sille mitään, että mua nappaa nämä tämmöset kommentit. Itse juuri yhdessä ketjussa peräänkuulutin omien mielipiteiden perään, mutta tämä on asia, jossa mun mielestä äidit arvostelevat toisiaan enemmän kuin tarvitsisi. Jokaiseen tälläiseen ketjuun vastaa ainakin yksi äiti, että " mä en kyllä vie alle 3-vuotiastani hoitoon" .

Hyvä, että Emmakaisa et vie hoitoon lapsiasi. Mutta ilmeisesti teidän perhe saa jotain ihan ylimääräisiä tukia, jos sun laskujen mukaan palkasta ei jää enempää käteen mitä tuista. Jos mä vertaan saamiani tukia tai sitä, että vien kaksi lastamme hoitoon ja käyn töissä niin kyllä tuo töissäkäynti vielä paljon enemmän käteen rahaa jättää. ONNEKSI!

Ja tuo lasten pukeminen ja hoitoon vieminen. Eipä sitä tartteisi ihan tuohon malliin ajatella. Aamulla laitetaan vaatteet päälle, mennään hoitoon ja siellä ne riisutaan. Ei se nyt niin kamalaa rahtaamista ole...

Ap:lle sen verran, että itse veisin mieluusti lapset samaan paikkaan. Tietysti jos paikat ovat lähekkäin niin saattaisi toimiakin, mutta kyllähän se sua ja miestäsi helpottaisi, että olisivat samassa paikassa. Tiedän muutamia, joilla lapset eri hoitopaikoissa ja kyllähän se toimii, mutta itse tosiaan haluaisin samaan paikkaan lapset!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksat kolmesta lapsesta täydet hoitomaksut, saa palkka olla aika korkea että korreloituu. Eri asia on jos maksut ovat reilusti alennettu, mutta aika helposti kahden työssäkäyvän aikuisen keskipalkallakin maksetaan täydet maksut.

Nopeasti laskien ilman kuntalisiä, tai kotihoidon tulosidonnaista osuutta jos työ- ja hoitomatkoihin ei kulu rahaa (siis tuntuu aika utopistiselta tilanteelta) noin pyöreästi 1000euron nettopalkalla (eli brutto sitten veroprosenttien ja työmarkkinamaksujen/liiton maksujen verran enemmän) olisi tasoissa kotihoidon kanssa. Jos sitten täyden hoitomaksun painona on vielä kuntalisää ja vähän tulosidonnaista osuutta ja jonkin verran työmatkakuluja, niin nollatulokseen tarvitaan nopeasti päätelleen about tuollainen 1500euron nettopalkka ja töihin menosta pitäisi koitua taloudellista hyötyäkin, niin silloin hätyytellään bruttona jo reilusti yli 2000euron palkkaa, lähinnä tuota mainittua 220 euron suomalaisen (olisiko ollut naisten) keskipalkkaa (tosin kai nuorilla äideillä ei ihan aina taida olla ihan sama keskipalkka, voi jäädä tuostakin summasta). Taloudellisesti riippuen perheen tilanteesta/tuloista ei siis kannata ihan pienillä tuloilla töihin mennä että töihin meno kannattaisi taloudellisesti ja tuolloinkin hyöty olisi laskettavissa joissakin satasissa.

Vierailija
4/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyllä tuo emmakaisan kommentti tuntuu taloudellisesti aika perustelulta. Ja kyllä minunkin päätökseni olisi tuo emmakaisan mukainen, en veisi lapsia hoitoon. Mutta tietenkin jokainen tekee omat päätöksensä ja onnea ratkaisullenne.

emmakaisa:

hoitoon. Eli sen tekisin tilanteessanne, kun sitä kysyit:) Eikö ne hoitomaksut (x3), verotus, työnmatkat jne. tee jo sen, ettei palkasta jää ratkaisevasti enemmän käteen kuin kotona olosta? Saatikka hermot, kun riisut ja puet ja rahtaat kolme pientä hoitoon...?

Onnea ratkaisuillenne!

Vierailija
5/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en " jaksaisi" kuljettaa 3 lasta päivähoitoon ja vielä eri osoitteisiin.

Rahallisestikaan on tuskin kovin paljon kannattavampaa käydä töissä kuin olla kotona. Ja kun päälle lasketaan lasten sairastelut, jolloin jompi kumpi vanhemmista joutuu jäämään kotiin, työmatkaan tuhlaantuva aika/ raha, stressi miten ehtiä töihin/ kotiin, laittaamaan ruokaa jne.

Itse olen valinnut kotiäitiyden, lapseni ovat 3kk, 2v, 4v ja 6v.

Esikoisen jälkeen palasin töihin, joten tiedän jotain siitä hoitoon, töihin, kauppaan, kotiin- rumbasta.

Hoitaja kotona voisi olla hyvä ratkaisu, jos vaan hyvä hoitaja löytyy ja varasuunnitelma löytyy hoitajan sairastuttua. Myös Au Pairin palkkaaminen voisi olla ratkaisu. On ehdottomasti edullisempi ratkaisu kuin kunnallinen hoitopaikka ja helpottaa todella paljon arkea, kun lapset voi aamulla jättää kotiin ja saavat jatkaa elämää " normaalissa" rytmissään. Tuo myös joustavuutta työssäkäyjien aikatauluihin.

Toivottavasti löydätte teille sopivan ratkaisun, johon kaikki voivat olla tyytyväisiä.

Vierailija
6/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Hyvä, että Emmakaisa et vie hoitoon lapsiasi. Mutta ilmeisesti teidän perhe saa jotain ihan ylimääräisiä tukia, jos sun laskujen mukaan palkasta ei jää enempää käteen mitä tuista."

Olin yksinhuoltajana kotona 3-vuotta Kela rahoilla. Meillä oli ruokaa ja vaatteita ja onnea. Kiitos yhteiskunnalle. Yksinhuoltajana sain yh-korotusta huimat 38 euroa.

Hyvin pärjää vähemmälläkin, jos priorisoi lapsen onnen ennen taloudellista onnea. :-P

Vierailija
7/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä kommentteja ja laskelmia siitä kannattaako töihin paluu. Ensinäkin kolmesta lapsesta hoitomaksu taitaa olla ilman mitään erityisiä alennuksia vain hieman suurempi kuin kahdesta (kun taas vastaavasti kotihoidon tuki ei ole merkittävästi suurempi). Toiseksi on olemassa hyvin paljon äitejä joiden kuukausipalkka on huomattavasti enemmän kuin tuo 2200 euroa. Eiköhän jokainen äiti osaa tehdä omalla kohdallaan laskelmat itse. Ja ainakin minä voin hyvin ymmärtää, että useamman kotona vietetyn vuoden jälkeen kaipaa työelämää muistakin kuin rahallisista syistä.

Mutta alkuperäiselle vielä. Yritä nyt ihmeessä soittaa vielä päätöksen perään ja kysyä, olisiko mitään mahdollisuutta saada lapsia samaan päiväkotiin. Harvoinhan tuo soittelu auttaa, mutta aina voi yrittää. Kuulostaa vähän kohtuuttomalta niin lapsille kuin vanhemmille tuollainen. Ja tietenkin jos sinulla olisi mahdollista palkata hoitaja kotiin kevääksi, niin se olisi varmaan optimaalinen järjestely. Kesän jälkeen päiväkotipaikkojen vaihtuvuus on selvästi vuodenvaihdetta suurempi, joten silloin varmaan saisit lapset samaan päiväkotiin. Ja olisihan hoitaja kotona tavallaan myös pehmeä lasku arkeen teille kaikille. Itse varmaan yrittäisin sinun tilanteessasi löytää siis hoitajan kotiin näin alkuun, vaikka se ehkä vähän kallimmaksi tulisi kuin päiväkoti.

Vierailija
8/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin, jos kuljette muuten kuin autolla. Kannattaa ehkä kuitenkin olla tiukkana ja soitella päivähoitopaikkojen jakamisesta vastaavalle. Oma aktiivisuus yleensä auttaa, jos siellä nyt vaikka heti huomenna sattuis paikka vapautumaan, kun joku 2 viikon peruutusaikaa vuoden alusta käyttää, niin paikka menee sille aktiivisimmalle soittelijalle.

Hoitaja kotiin voi olla todella hyvä vaihtoehto - jos hyvän hoitajan löytää. Ja se riippuu kunnnasta miten hyvät tuet yksityiseen hoitoon saa. Jossain Espoossa voi kuulemma jäädä itselle vähemmän makset-tavaa kuin päiväkodissa, jos hoitajalle ohjeiden mukaista palkkaa maksaa - tosi en ymmärrä miksi ei sitten maksaisi hyvälle hoitajalle samantien parempaa palkkaa.

Päivähoito maksut kolmannesta lapsesta eivät ole enää kuin 40 ¿ (kts. alla) joten kyllä siinä töissä käy-den edelleen plussalle jää.

Ja tässähän EI kysytty, että mennäkö töihin vai ei. Turha sitä tässä vaiheessa on alkaa äitiä syyllistämään. Joka äidillä on kuitenkin jonkin sortin kriisi siinä töihin paluu vaiheessa. Eihän sitä enää voi ensi vuoden alkuun sovittua töihin menoa perumaan. Ja ihan oikeasti kaik-kien tilanteissa ja kaikissa ammateissa ei voi jäädä lasten kanssa kotiin. Et itsekään varmaan haluaisi esim. viedä lastasi lääkärille, joka pian valmistumisensa jälkeen on ollut vuosikausia hoitovapaalla ja juuri palannut töihin. Joten kyllä sekin osoittaa vastuuntuntoa työstä, ja omasta ja koko perheen tulevaisuudesta, jos jossain tilanteessa ymmärtää, että ammatissa jatkaminen, oma jaksaminen tai talous pakottaa menemään töihin.

Päivähoidon maksut : Enimmillään maksu on 200 ¿ kuukaudessa lasta kohden. Perheen toisesta lap-sesta maksu on saman suuruinen kuin ensimmäisestä lapsesta. kuitenkin enintään 180 ¿. Seuraavista lapsista maksu on 20% ensimmäisen lapsen maksusta.

Vierailija
9/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sinua ymmärrän, ap, kun on kolme pientä kotona niin joskus tuntuu että oma aivokapasitetti pienenee aika reilusti. Tiedän, että jotkut nauttivat kotonaolosta, joillekin se on yks ja sama ja toisille se ei ole niin mukavaa. Jos susta tuntuu että työt on sulle oikea vaihtoehto niin hyvä.

Eri päiväkodit ei ole minusta hyvä ratkasu, aikaa vievää, eikä ehkä kiva esikoiselle olla yksin eri tarhassa ja pikkusisarukset yhdessä toisessa.

Mäkin ajattelin ehdottaa esim au pairia. Sillon saisit muutakin kotiapua. Tai sitten hoitaja kotiin, en tiedä mitä ne maksavat.

Vierailija
10/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on kolme lasta omasta takaa niin ryhmään tulisi vain yksi lapsi lisää toisesta perheestä. Olisitte sitten suurimman osan ajasta teillä ja välillä viikon siellä toisessa perheessä.

Hoitaja olisi kunnallinen ja varahoito heidän järjestämänsä.

Onhan siinä hieman lisävaivaa ruokien laitossa hoitoryhmälle, mutta laittaahan sitä muonaa iltaisin muutoinkin.

Oletko kysellyt kunnalta tällaista vaihtoehtoa? Voisihan sitä tehdä esim. sen aikaa että samasta päiväkodista vapautuu kaikille kolmelle paikka, jos ajatus ei muutoin innosta.

Ja itse kuulun siihen sarjaan, joka haluaa töihin ihan vaan sen vuoksi ettei jaksa olla koko ajan kotona lasten kanssa. Enkä aio siitä tuntea huonoa omaatuntoa tai muutakaan syyllisyyttä. Se on meidän perheemme valinta. Ja minä en myöskään ymmärrä alkuperäisen saamia kommentteja, että ole kotona kunnes lapset ovat kolme. Se on jokaisen perheen oma valinta miten asiat katsoo parhaimmaksi hoitaa.

Vierailija
11/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kommenttina tähän rahakeskusteluun: osalla raha vaikuttaa siihen, että pitää mennä töihin ja osalla siihen vaikuttaa muut syyt, että haluaa mennä töihin. Mutta äidinhän pitäisi haluta olla ainakin se 3 vuotta kotona, jotta olisi hyvä äiti. Ääneen et saisi sanoa, että yksinkertaisesti haluat mennä töihin.

Raha ei todellakaan tuo onnea, kuten joku mainitsi, mutta ei kait sitä kukaan kiellä, etteikö se helpota elämää?!? TEDDYNALLEN kommentti oli mun mielestä uskomaton! [color=blue] Olin yksinhuoltajana kotona 3-vuotta Kela rahoilla. Meillä oli ruokaa ja vaatteita ja onnea. Kiitos yhteiskunnalle. Yksinhuoltajana sain yh-korotusta huimat 38 euroa. Hyvin pärjää vähemmälläkin, jos priorisoi lapsen onnen ennen taloudellista onnea. :-P [/color]

Tätä juuri tarkoitin sanoessani, että tässä hoitoasiassa äidit kyllä arvostelevat toisiaan enemmän kuin tarvitsisi. Eli kaikki lapsensa hoitoon vievät äidit eivät priorisoi lapsen onnea vaan ovat pelkän rahan ja materian perään. Niinpä niin.

Tämä TUPLATAIKUITIN kommentti on mielestäni loistava. Allekirjoitan tämän täysin. [color=blue] Ja itse kuulun siihen sarjaan, joka haluaa töihin ihan vaan sen vuoksi ettei jaksa olla koko ajan kotona lasten kanssa. Enkä aio siitä tuntea huonoa omaatuntoa tai muutakaan syyllisyyttä. Se on meidän perheemme valinta. Ja minä en myöskään ymmärrä alkuperäisen saamia kommentteja, että ole kotona kunnes lapset ovat kolme. Se on jokaisen perheen oma valinta miten asiat katsoo parhaimmaksi hoitaa.[/color]

Ja yhä edelleen näiden hienojen laskutoimitusten jälkeen en voi kun ihmetellä miten te voitte saada niin paljon tukia, että kotona ollessa rahaa jää samanverran käteen kuin mennessänne töihin. Vaikka mä lasken miten niin työnteko kannattaa yhä, vaikka maksammekin kahdesta lapsesta täydet maksut. Tiedoksi muuten Insinööriäidille, että sellainen on mahdollista, että työmatkoihin ei mene yhtään rahaa :)

Vierailija
12/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkennettuna ja korjattuna:

*Kotihoidontukea saisi noista lapsista n.435euroa (se normaali 300+sisaruskorkotukset).

*Hoitomaksut maksimissaan n.420euroa

=Eli ei näistä tule ihan sitä n.1000euroa (tein mokan kolmannen lapsen hoitomaksujen osalta, en tiennyt sen olevan niin pieni). Oikeasti tulee vain n.850euroa

*Tulosidonnainen osuus voi olla max. 168euroa ja jos laskee sen vaikka n.100 euroa (riippuu siis töissäkäyvän miehen tuloista, mutta tämä olisi ehkä suht normaali keskiverto).

*Kuntalisä kunnasta riippuen on (150-)200euroa.

*Työ- ja hoitomatkat voi olla joillakin se 0euroa, mutta jos laskee vain työmatkat (jos niitä tulee yhtään enemmän esim. ainakin pääkaupunkiseudulla, muusta maasta en osaa sanoa) ja miettii verotuksen omavastuuosuutta tai mahdollisuutta että perheeseen pitää hankkia toinen auto hoito- ja työmatkojen vuoksi (jos mies tarvitsee autoa ja ei sitten kuljeta 3lasta kävellen/pyörällä hoitoon). Kepeästi tähän saa menemään 100-200euroa, jossei peräti enemmänkin.

=Näistä siis saisi 400-500euroa, tietenkin voi saada myös ihan 0euroa jos yhdellä töissäkäyvällä on isot tulot ja asuu kunnassa jossa ei ole kuntalisää ja työmatkoihin ja hoitomatkoihin menee 0euroa.

Eli haarukoiden pääseekin tuollaiseen n.1300euron käteen tuleviin tuloihin. Jos lisää päälle veroprosentin (vähennyksistä riippuen ja tietty missä kunnassa asuu ja maksaako muita maksuja) voisi olla kokonaissummana 30%, eli n.400euroa. Tällöin jo 1700euron palkalla pääsee tasoihin kotihoidon kanssa. Sitten jos sitä taloudellista hyötyä hakee, niin riippuen kuinka montaa sataa euroa tässä kokee rajaksi että on todellista taloudellista hyötyä (kotona ollessa voi olla aikaa säästää tekemällä itse tai kiertelemällä tarjoukset), niin tuossa pyörittäisiin 2000euron kieppeillä.

Tämä on siis laskettuna about miten tilanne voi hyvinkin olla, ettei töihin meno automaattisesti aina kannata! Yksinhuoltajien tilanne on usein aivan eri. Tottakai jokainen osaa itsekin laskea ja voikin laskea oman tilanteensa. Tykkään vain laskea jotain faktaakin väittämien tueksi.

Vierailija
13/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa jamassa ollaan eli mulla pikku kaksoset ja esikoinen, jotka julmasti jätin hoitoon jo keväällä : ) Meillä siis kunnallinen perhepäivähoitaja käy kotona hoitamassa lapsia. Tämä riippuu tietysti kunnasta kuinka onnistuu. Itse aloin peräänkuuluttaa tätä kampanjoimalla jo hyvissä ajoin ennen hoitotarpeen alkua. Aluksi meillä oli ainoastaan omat lapset hoidossa, mutta nyt kun esikoinen jo yli 3v niin ryhmässä vapautui paikka toiselle yli 3 vuotiaalle. Saimme näin vielä esikoiselle kivan leikkikaverin! Mahtava järjestely ollut kaiken kaikkiaan. Olen tosi tyytyväinen siitä ettei tarvitse roudata koko porukkaa aamuin illoin, toki sekin varmaan onnistuisi, mutta helpotusta tämäkin... Ainoa huolenaihe on se, että ruuat täytyy olla suht valmiiksitehtyjä joka päivälle eli pph ei laita ruokaa ' toisen kotona' . Tämäkin riippuu hoitajasta, meillä nykyinen laittaa kyllä mielellään välillä ruuatkin. Toisaalta tämä on ollut meillä hyvä ratkaisu, koska kaksi lapsista on allergisia, joten tiedän tarkkaan mitä he ovat minäkin päivänä syöneet. Ruuista saa sitten ateriakorvauksen kunnalta, joka taitaa olla n. 100 euroa /kk kun on 4 hoitolasta. Eli meillä nettohoitomaksuksi jää 320e. Kannattaa kysyä onnistuisiko teidän kunnassa!

Itselläni ei pää olisi kestänyt enempää kotona oloa, näin se vaan on. Ei kannata stressata toisten mielipiteistä. Ja aiheen vierestä kommentoisin vielä, että todellakin, on ihmisiä, jotka tienaa sen verran ettei tuilla saa saman verran : )

Vierailija
14/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei välttämättä ole huono asia. Ehkä se isompi viihtyisi paremmin tarhassa missä saa olla jotain muutakin kuin se kaksosten veli.

Meidän suvussa on myos kaksoset ja koulussa he siirtyivät samasta luokasta eri luokille. Jälkiviisaana sanoivat että se oli ihan hyvä kun kerran toinen dominoi toista.

Kokeile ja katso miten menee. Ehkä yllätyt kivasti.

Kysymys mielessäni on vain se miten jaksatte kuskata eri paikkoihin joka aamu? Onko sinulla apua vai joudutko sinä joka aamu ja ilta lapsesi yksin hakemaan.

Vierailija
15/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdottaisin että otatte hoitajan kotiin hoitamaan niitä lapsia. Itse olen lähihoitaja ja ollut hoitamassa lapsia heidän omissa kodeissa. Esom täällä Espoossa tuet ovat niin hyvät että kun hoidin kahta alle 3-v. lasta Kela maksoi minulle yksityisen hoidon tukea( maksetaan aina hoidon tuottajalle) reilut 1300 ¿/kk ja perhe noin 100 ¿ ja lisäksi perheet maksoivat n 300 ¿ sivukuluja. Ja kun oli kahden perheen lapset niin hoitomaksu oli n 200 ¿/lapsi. Toki siihen päälle tulee ruoat ja kodin kuluminen, mutta voisin kuvitella että vaakakupissa painaa myös ettei tarvitsisi herätellä lapsia aikaisin ja ettei tarvitsisi aamulla viedä heitä minnekään. Itselläni on pääosin vain hyviä kokemuksia tästä työstä, suosittelen!! Mulla kyllä olikin loistotyönantajat!!

Vierailija
16/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoin vielä, kun kommenttiini puututtiin:

- kyllä, itse olen vienyt lapseni hoitoon alle 3-vuotiaana

- ja kyllä, itse viihdyn paremmin töissä kuin kotona lapsen kanssa

- ja edelleen: lapsia ei ole kuin yksi

- ja vielä: aloitin lyhennettyä työpäivää tekemällä ja edelleenkin lapsi on useita päiviä kuussa pois hoidosta ja nytkin enimmillään hoidossa 7h/päivä (viihtyy vallan mainiosti)

= Ei mitään kokemusta 3 lapsen hoitoon viennistä.

Mutta:

tällä kokemuksella ei tulisi mieleenkään viedä hoitoon kolmea alle 3-vuotiasta, vaan yrittäisin keksiä muita ratkaisuja, jos en enää viihtyisi kotona. Sydämessäni vain tiedän, että itse ainakin myöhemmin katuisin, jos veisin kolme alle 3-vuotiasta hoitoon ma-pe klo 8-17.

Vierailija
17/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin töissä, lapset olivat töihin mennessäni 1v ja 2.5v. Voin suositella. Lapset jäivät syömään aamupalaa kaikessa rauhassa kun lähdin kotoa, sama tuttu päivärutiini jatkui kuin olisi jatkunut minunkin kanssani, ulkoilut, päikkärit sun muut. Kävin usein siellä kaupassakin töistä tullessa. Nyt olen taas kotona mutta tuo töissä viettämäni vuosi sujui kyllä varsin hyvin kotihoitajan kanssa. Kannattaa kysellä jos olisi mahdollista saada teillekin kotiin hoitaja, mutta jos ei ole niin olen kyllä sitä mieltä että kahteen eri paikkaan kuljettaminen saattaa olla pitkän päälle aika työlästä hommaa.

Vierailija
18/20 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista, varsinkin niistä kannustavista:-) Kritiikin esittäjille voin kertoa,että mennyt vuosi on ollut varsin rankka ja että itse en usko, että päiväkotiin viemiset käy hermoille yhtään sen enempää kuin kotona olo " säätäjien" kanssa, sitäpaitsi puen ja riisun heidät jokatapauksessa kaksi kertaa päivässä ja kuljen kävellen kolmen lapsen kanssa! Enkä todellakaan ehdi juosta tarjousten perässä, ja ruuatkin olen tottunut viimeaikoina tekemään illalla valmiiksi seuraavaa päivää varten...

Todennäköisesti minä tai mieheni jää vielä vähäksi aikaa kotiin, kunnes saadaan päivähoidon esimiesten lupaama yhteinen hoitopaikka. Itselleni vain saattaisi olla mahdollisuus aloittaa nykyistä paremmassa työssä, enkä tätä mahdollisuutta haluaisi hukata...

Vierailija
19/20 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööriäiti:

Siis tarkennettuna ja korjattuna:

...Tämä on siis laskettuna about miten tilanne voi hyvinkin olla, ettei töihin meno automaattisesti aina kannata! Yksinhuoltajien tilanne on usein aivan eri. Tottakai jokainen osaa itsekin laskea ja voikin laskea oman tilanteensa. Tykkään vain laskea jotain faktaakin väittämien tueksi.

Kiitos, oli oikeasti ihan valottava laskelma :)

Täytyy vielä sanoa, että itse asun Vantaalla ja on se onnellinen tilanne, että työmatkoihin menee se 0 e. Tiedän, todella harvinaista täällä ja olen kyllä tästä erittäin onnellinen.

Vierailija
20/20 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa työt 2.1 ja lapsille tulee hoitaja kotiin. Esikoinen 2v ja pienempi täyttää vasta helmikuussa vuoden. Maksamme hoitajasta lähes saman verran kuin maksaisimme kunnallisesta hoidosta. Täydet hoitomaksut kahdesta tekee noin 380e, nyt me maksamme noin 400e hoitajasta. Lopun maksaa kunta ja kela. Hoitaja ryhtyy tekemään yrittäjänä työtään, jolloin se on hänellekin kannattavampaa hommaa. Kaikkien vähennysten jälkeen (jotka eivät siis nyt tule meidän maksettavaksi) hoitajalle jää reilu 800e käteen. Tämä on hoitajan mielestä ok, sillä hänellä on keskimäärin 6h päivät, hyvin harvoin tulee 8h päiviä.

Teemme myös niin, että hoitaja tekee meillä viikottaisen siivouksen lasten kanssa. Siitä maksamme hänelle 200e kuukaudessa. Tästä summasta saamme verovähennystä niin, että maksettavaa meille jää 80e. hoitaja sen sijaan saa mukavan lisän palkkaansa.

Meille sattui myös niin reilu hoitaja (tai sitten erityisen reipas) että hänestä on itsestään selvää että hän samalla pesee pyykkiä ja tekee myös ruokahommia. Olemme tosi tyytyväisiä tähän ratkaisuun!!!