Vuodanko kohta kuiviin?!
Mulla alkoi ihan järkyt menkat aamulla. Selkään ja vatsaan sattuu. Hyytymiä tulee, on kuin pissais housuunsa kun lorahtelee liikkuessa. Pillerien aikana ei ole tämmöistä ikinä ollut. Noin viikko sitten elämässäni tapahtui aika ikävä asia ja sen seurauksena lähes romahdin. Voikohan tuolla tapahtuneella asialla olla jotain tekemistä tämän vuodon kanssa?! Milloinka pitää alkaa huolestua oikeasti tästä veren määrästä? Yöside riittää ehkä 1-2 tunniksi ja pitää vaihtaa. Asiallisia vastauksia jos saisin, kiitos. Raskaana en voi olla.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Päivystykseen menisin. Voit saada ainakin caprilon-tabletteja jotka hillitsee vuotoa. Syytä eivät siellä välttämättä selvitä mutta saa lähetteen jatkotutkimuksiin.
Onpahan jos vuoton oikeasti todella runsasta, eikä lopu. Menihän se Nettakin Oysin päivystykseen, ja syystä
Ja myös nenäverenvuoto on syy mennä päivystykseen jos ei lakkaa!
Vierailija kirjoitti:
En hae mitään draamaa ja huomiota. On vaan sen verran outoa tämmönen. Toivottavasti alkaa kohta vähentyä. Sen tiedän että joillain voi olla aina tosi runsaat menkat mutta onko ne sitten tämmöiset, en tiedä? ap
No, mulla on olut teinistä saakka ja kaksi ekaa päivää oikein tunnen kun veri vuotaa pöksyihin melkeinpä koko ajan. Esim jos aamulla herään niin pitää juosta vessaan ja verta on sitten kaikkialla,housuja ja jalkoja pitkin. Joskus tulee todella iso hyytymä, minkä oikein tunnen valahtavan pöksyihin. Ne on jotenkin todella karmivia.Sitten kolmantena päivänä se helpottaa ja vuoto niukentuu. Mulla on todettu endometrioosi.
Kun mulla alkoi esivaihdevuodet niin se kuukautisvuoto oli jotain järkyttävää parit ekat päivät. En tiedä kuinka vanha olet mut jos oot reilusti päälle 40 v niin voi olla esivaihdevuodet.
Varmaan sun menkat on oikeesti runsaat ollut aina mutta koska oot käyttänyt e pillereitä ne e pillerit ovat niukenteneet ne vuodot. Vai millaiset sun menkat oli ennen e -pillerejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö Buranaa.
Burana on tosiaan hyvä lääke runsaaseen vuotoon. Aika isoja annoksia täytyy käyttää.
Minulle sanottiin terveyskeskuksesta, että buranaa ei nimenomaan saa ottaa, koska ibuprofeiini lisää vuotoa.
MÄ kärsin vuosia järkyistä menkoista, yöside kesti vuotopäivinä just 1-2h, näitä vuotopäiviä oli yleensä 3-4/menkat. Mulla oli todella alhainen hemoglobiini, josta syystä gyn ehdotti kierukkaa ja näin loppui ne hirveät vuodot. Hemoglobiinikin nousi takaisin sinne, missä sen kuuluukin olla.
Naisilla hormonit aiheuttaa yllättäviä asioita, ison järkytyksen myötä ne voi vaikuttaa vuotamiseenkin.
En lähtisi päivystykseen, mutta katselisin muutaman päivän. Vaikka se vuoto on kuinka runsasta ja ärsyttävää.
Tilaa aika gynekologille, se on taho, joka osaa parhaiten auttaa ja saat selvyyden.
Vierailija kirjoitti:
En hae mitään draamaa ja huomiota. On vaan sen verran outoa tämmönen. Toivottavasti alkaa kohta vähentyä. Sen tiedän että joillain voi olla aina tosi runsaat menkat mutta onko ne sitten tämmöiset, en tiedä? ap
Kyllä se on. Jossain 30v. Tietämillä muuttui tuollaiseksi. Ja mitään muuta syytä ei ole kuin geenit.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sun menkat on oikeesti runsaat ollut aina mutta koska oot käyttänyt e pillereitä ne e pillerit ovat niukenteneet ne vuodot. Vai millaiset sun menkat oli ennen e -pillerejä?
Nuorilla ei aina ole niin runsaat joten jos ap on aikuisikänsä syönyt pillereitä niin hänellä vasn on nyt normimenkat.
Jos menkat muuttuu ythäkkiä erilaisiksi tietty meet lääkäriin
Pillerit on pitäneet vuodot ns. normaaleina. Oli ennen nuorempana ehkä runsaat? Mutta syön siis edelleenkin pillereitä eikä näin ole käynyt. Äsken mulle tuli mieleen kalanmaksaöljy?! Olen syönyt sitä päivittäin jonkun 2kk. Vai onko jo liian kaukaa haettua. Gyniksellä kävin 5kk sitten tarkistuksessa. Kiitos vastauksista, katselen huomiseen jos ei tästä lisäänny. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystykseen menisin. Voit saada ainakin caprilon-tabletteja jotka hillitsee vuotoa. Syytä eivät siellä välttämättä selvitä mutta saa lähetteen jatkotutkimuksiin.
Onpahan jos vuoton oikeasti todella runsasta, eikä lopu. Menihän se Nettakin Oysin päivystykseen, ja syystä
Ja myös nenäverenvuoto on syy mennä päivystykseen jos ei lakkaa!
Niin menkathan kestää 5-7 päivää eli tuskin tänään lakkaa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja myös nenäverenvuoto on syy mennä päivystykseen jos ei lakkaa!Niin menkathan kestää 5-7 päivää eli tuskin tänään lakkaa kuitenkaan.
Mulla on runsaat menkat ja se runsaus kestää vain 2-3 päivää
Vierailija kirjoitti:
Pillerit on pitäneet vuodot ns. normaaleina. Oli ennen nuorempana ehkä runsaat? Mutta syön siis edelleenkin pillereitä eikä näin ole käynyt. Äsken mulle tuli mieleen kalanmaksaöljy?! Olen syönyt sitä päivittäin jonkun 2kk. Vai onko jo liian kaukaa haettua. Gyniksellä kävin 5kk sitten tarkistuksessa. Kiitos vastauksista, katselen huomiseen jos ei tästä lisäänny. ap
Aijaa no sitten ehka kannattaa soittaa päivystykseen ja kysyä onko normaalia, jos tulee paljon verta. Luulin että olet siis lopettanut ne pillerit.
Mulla ihan normaalit runsaat kuukautiset on tuollaiset, lorahtelun tuntee välillä ja hyytymiä tulee. Yöside kestää pari tuntia päivällä, yöksi laitan useamman siteen verkkareiden kanssa. Parin päivän päästä niukkenee ja helpottaa.
Minulle tuli pikku hiljaa 40+ vuotoa aina vain lisää ja lisää. Tuo sinun kuvailema tilanne oli yhdessä vaiheessa joka kuukautisissa yhtenä päivänä eli vuotoa tuli runsaasti ja päivällä piti välillä käydä side vaihtamassa 15min välein ja kotoa ei ollut asiaa minnekään. Ja isoja hyytymiä tuli myös. Sitten yksi aamu heräsin siihen, että nyt valuu ja kovaa. Kiirehdin kylppäriin ja vuotoa tuli ja tuli yli siteen ja pikkareiden ja jonku aika sitä valui kuin hanasta, kunnes loppu. Silloin hermostuin menkkoihin ja lähdin gynelle.
Loppu tulema oli, että aloitin caprilon tabletit kuukautisten runsaimpina päivinä + päälle buranaa. Helpotti hurjasti tämä yhdistelmä. Myöhemmin pääsin lämpöpallohoitoon (kannattaa googlata) ja tämän jälkeen elämä on aaah, niin ihanaa. Kuukautiset ovat, mutta normaalit. Pärjää siten, kuten aikaisemmin pillereiden kanssa.
Suosittelen menemään gynelle ja pyytämään caprilonit + burana reseptit näin alkuun. Sitten googlaa tuo lämpöpallohoito (tämä siis sopii vain jos ei halua enää lapsia).
Tsemppiä. Tiedän tuon tunteen, se on kamala. Kauhulla aina laskin kalenterista, että milloin runsain menkkapäivä osuu kohdalle, onko jotain työjuttuja tai muuta ja jos oli, niin kylmä hiki iski pintaan.
Mulla laski pahimmillaan hb 74. Jouduin ihan veritiputukseen (en nyt muista mikä tämän virallinen nimi oli).
Edellinen lisää, jos edelleen syöt pillereitä etkä ole lopettanut niin sitten tarkistaisin asian terveydenhuollosta/päivystyksestä.
Ai niin ja vinkki vielä, että yöksi kannattaa ostaa niitä Tenan vaippahousuja, jotain M-koon housuja. Mä tein silleen, että laitoin paksun yösiteen pikkareihin ja pikkareiden päälle tuon Tenan vaippahousun. Se sitten suojas ohivuodoilta jos niitä tuli. Ja jos ei tullut, niin sitä samaa vaippahousua pystyi käyttämään useammman yön. Tuo vaippahousu on myös hyvä suoja päivällä.
t. 38:n kirjoittaja
Jos on täysin normaalista poikkevan runsaat kuukautiset, voi olla päivystysasia. Meillä työterveys ei hoida gynekologisia juttuja ja itse menin hakemaan saikkutodistusta töihin kun oli viikonloppu eikä tk auki. Se vuoto voi olla muutakin kun menkat, mulla lorahti verta hurjat määrät, olikin kasvain joka vuoti.