G: Ärsyttääkö sinua nirsot ihmiset?
Ei siis allergiset vaan nirsot? Minä olen saanut kasvatuksen että kylässä syödään mitä tarjotaan. Onko tämä ihan utopiaa nykyään?
Kommentit (19)
mieluummin syön esim voileivän kuin ruokaa, johon ei ole saatu makua tai jonka raaka-aineet ovat heikkolaatuisia. tunnen toisenlaisiakin nirsoja. heille maistuu esim vain makaronilaatikko ja kanakeitto. joka toinen päivä toista ja joka toinen toista. vaihtelua ruokavalioon siis.
Mä en syö sipulia, onko täs oliiveja, mitä tää on, eihän täs vaan oo paprikaa tms...Jos on nirso, kuljettakoon omat eväät mukana...:(
Olen itsekin nirso, ja ilman mitään yleisesti hyväksyttyä syytä, kuten allergia. Ei mun tarvitse syödä mitään mistä en pidä, enkä loukkaannu jos joku ei halua minun tarjottaviani syödä. Ei se ole mitään henkilökohtainen loukkaus, jos joku ei tykkää lohipiirakasta ja mulla nyt on sitä tarjolla, ja vieras ei syö sitä:)
Tunnen joka kerta kerta suurta myötähäpeää, kun aikuinen ihminen nyrpistelee ruokapöydässä.
Toinen ihan v*tun ärsyttävä ryhmä on ikuiset laihduttajat!
Niille saa toki tarjota ihan mitä vain, mutta useimmiten vastaukseksi saa tarjotun syötävän rasvaprosentin tai kovaäänisen voivottelun " Kun mää oon just saanu painoa pudotettua kaks sataa grammaa! Emmää millään voi syödä tota!"
Mulle ei tuilsi ikinä mieleenkään snobbailla ruolla kun vieraita tulossa. Itsellä tulee aika herkästi oksennus ja sille en voi mitään. Mutta kaikenmaailman äyriäiset yms eivät mene alas vaikka kuinka yrittäisin ja voi tsissus olen yrittänyt.
Teille joita ärsyttää voisin kokeilla vaikka uusinta reseptia jonka juuri kehittelin. MItä väliä sillä on vaikka sitä ei ole kukaan ikinä koemaistanut
Lämmitetään mämmiä, upotetaan sinne liuta mereneläviä. Ja koristeeksi vaikka pari etanaa. Vaikkapa eläviä, olen aina halunnut kokeilla elävää ruokaa. Ja voisihan sen kuorruttaa vielä jollain haisevalla juustolla : )
Keikesta ei tarvitse tosaan pitää eikä ihan kaikkea syödäkkään, mutta " onhokkejaan " voi vältellä hienovaraisesti ja huomaamattomasti.
Vierailija:
Mulle ei tuilsi ikinä mieleenkään snobbailla ruolla kun vieraita tulossa.Teille joita ärsyttää voisin kokeilla vaikka uusinta reseptia jonka juuri kehittelin. MItä väliä sillä on vaikka sitä ei ole kukaan ikinä koemaistanut
Lämmitetään mämmiä, upotetaan sinne liuta mereneläviä. Ja koristeeksi vaikka pari etanaa. Vaikkapa eläviä, olen aina halunnut kokeilla elävää ruokaa. Ja voisihan sen kuorruttaa vielä jollain haisevalla juustolla : )
koska niin monet kuvittelevat, että raaka liha on jotenkin hienoa ja kaikkien pitäisi pihvinsä mediumina syödä. Niin laitetaan tuohon sinun ruokaasi kastikkeeksi verta. Saa kaupasta ihan kätevästi pullossa.
Ensin teet kovalla vaivalla tarjoiluja ja sitten joku alkaa tivaamaan onko tässä sieniä. Juu, on siinä mutta niin pieneksi pilputtu ettet varmaan edes huomaa. Yök, en tosiaan syö... ärsyttää.
Sitten kun tietää, että toinen kaveri on sellainen, joka ei syö sipulia, lihaa, paprikaa ja mitä vielä.
Mitä helkkaria sitä sitten pitäisi sinne pöytään laittaa, kun ei nyt ihan kaikille erikseenkään viitsi alkaa tarjoiluja tekemään. Ärsyttää.
Minustakin voi hienovaraisesti sitten vaikka noukkia ne inhokkinsa pois kuin istua pöydässä sen kahvikuppinsa kanssa, kun ei voi mitään syödä.
Eika kumpikaan tee numeroa tarjoiluista tai syomattomyydesta. Poydasta voi valita itse miellyttavia ruokalajeja tekematta siita suurta numeroa. Eika emannankaan tarvitse tehda siita numeroa, jos toinen kieltaytyy kohteliaasti tarjotusta ruuasta.
mutta kyllä ravintolassa voi vaatia että saa sellaista ruokaa mistä pitää.
Jos ei voi allergian takia jotain syödä tai oikeasti etoo jokin ruoka niin pahasti, ettei mene alas niin kohtelias ilmoittaa etukäteen.
Ärsyttää oma nirso mies ja anoppi, joka nyrpistelee nenäänsä tai kuten kerran pitopöydässä kovaan ääneen arvosteli sienisalaattia niin, että kaikki samassa huoneessa varmasti kuulivat ettei HÄN syö sieniä. Nirsoilla saa, mutta on kohteliasta olla tekemättä siitä numeroa eli TURPA KIINNI!
Sellainen nirsoilija ei ärsytä lainkaan, joka jättää syömisen ottamatta ja pitää suunsa kiinni. Mutta se taas ärsyttää tosi paljon, jos nirsoilusta tehdään numero! Pahemmassa tapauksessa nirsoilija vielä " yökkäilee" ruokalajeja kun toinen syö vieressä hyvällä ruokahalulla... Käytöstavat siis kunniaan nirsoillekin :)
Enemmän v*tuttaa ruoan tyrkyttäjät. Nirsoilulle voi olla ihan hyvä terveydellinen syykin, ja hyvä emäntä/isäntä ymmärtää vähästä ja hienotunteisesti olla tyrkyttämättä. Kaikki suoliongelmat ei kuulu koko maailmalle eikä varsinkaan ruokapöytäkeskusteluun. Eikä ole edes harvinaista!!
Nim. veripaskalla loppuviikko
Vierailija:
Tunnen joka kerta kerta suurta myötähäpeää, kun aikuinen ihminen nyrpistelee ruokapöydässä.Toinen ihan v*tun ärsyttävä ryhmä on ikuiset laihduttajat!
Niille saa toki tarjota ihan mitä vain, mutta useimmiten vastaukseksi saa tarjotun syötävän rasvaprosentin tai kovaäänisen voivottelun " Kun mää oon just saanu painoa pudotettua kaks sataa grammaa! Emmää millään voi syödä tota!"
Kauhistellaan kovaan ääneen kalorimäärää tai kaavitaan voit valmiin sämpylän välistä. Ja kauhistelaan myös toisten suurta ruokahalua. Todella kohteliasta...
Mutta laihduttajat ärsyttää, kun eivät voi syödä sitä tai tätä, kun dieetti pettää. Ei kai se dieetti siihen yhteen pikkuleipään tai kakunpalaan kaadu! Olen itsekin laihduttanut, mutta halusin silti olla kohtealias. Vierailla käydessä söin pullaa ja muuta tarjottavaa ihan kohteliaisuuttani. Olin sitten kotona loppuillan pelkällä vesi-hedelmä -linjalla. Ja dieetissä pysyin silti.
Minä olen kala-allerginen, enkä sitten myöskään tykkää kauhean rasvaisista ja raskaista ruoista, en ole sellaisiin tottunut, niistä tulee paha olo.
Anoppilassa minulle tarjotaan aina kalaa - siellä on aina kalaa, kun meidät on kutsuttu sinne syömään. Sitä minun syömättömyttäni päivitellään puoli tuntia ja joka ikiselle ihmetellään, kuinka kukaan voi olla allerginen kalalle, kuinka olen varmaan ainoa maailmassa ominaisuuteni kanssa jne. jne.
Sitten on jotain hirmu raskasta liharuokaa, tyyliin läskisoosi, jota mulle
sitten mätkäistään tukkimiehen annos. Jos en syö kaikkea, alkaa päivittely nirsoista kaupunkilaisista, entisistä ankeista oloista, jolloin syötiin puista kaarnatkin ja kehitysmaan nälkäänäkevistä, joille kyllä kelpaisi...
Anoppi on ammattikokki ja hänen yhdellä lapsellaan on keliakia, miehellään diabetes ja kahdella lapsista laktoosi-intoleranssi. Nämä muistuu kyllä aina sujuvasti...
Tai sitten hekin ovat huomanneet että vain nirsoilet ja kiusaavat, koska se on oikeasti niin typerää ja junttia?
EI kokki voi ihmetellä tai epäillä kala-allergiaa (paitsi jos olet antanut siihen syytä)!
mutta minulta palaa käämit ravintolassa, jos joku miettii, jankkaa ja pohtii puoli tuntia sitä mitä tilaa. Kyselee jokaikisen läpi ja tarkistaa ja tarkentaa.
Jag kestär inte!