Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähdössä etelän lomalle ja sääennuste +40! Vinkkejä selviytymiseen?

Vierailija
13.07.2023 |

Ollaan vielä lasten kanssa lähdössä. Helleaaltoja ollut nyt kaikkialla Etelä-Euroopassa.

Kommentit (473)

Vierailija
61/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi lasten kanssa paistumaan 40 asteeseen, tosi tuskallista.

Asuuhan siellä paikallisiakin. Myös lapsiperheitä. Ovat viikko- ellei jopa kuukausitolkulla tuollaisissa lämpötiloissa.

Heidän elimistö on tottunut kuumaan. Suomalaisen taas ei.

Onhan suomalaisilla sauna 😂

Ja kauanko siellä ollaan ja mitä tehdään?

Vierailija
62/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista kuumin aika on n.13-17

Aurinko on polttavin noin kello 1116.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista kuumin aika on n.13-17

Aurinko on polttavin noin kello 1116.

Kello 11-16

Vierailija
64/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kerrat on ollut tälläisiä lämpötiloja mittarin mukaan kun ollaan etelässä lomailtu. Ihme kyllä siihen tottuu nopeasti. Eihän tarvi tehdä mitään raskasta.

Tärkeintä on käyttää riittävän vahvaa aurinkovoidetta varsinkin lapsilla. Uidessa ei huomaa, että on kuuma, joten välillä varjoon vilvottelemaan. Vettä on hyvä juoda,vaikkei janottaisikaan.

Jostain 13.00 eteenpäin aina 16.00 asti kannattaa viettää siestaa ilmastoidussa hotellissa tai käydä syömässä, rannalla ja kaupungilla on turhan kuuma. Rytmiin tottuu kyllä. Jos lepäilee päivällä, jaksaa valvoa illalla kun on viileää. Hyvää lomaa!

Vierailija
65/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilujuomajauheita ja/tai nesteytystabletteja (saa apteekista) mukaan. Pelkkä vesi tulee ainakin mulla tuollaisessa lämmössä väriä vaihtamatta läpi ja huuhtoo loputkin suolat ja muut matkassaan. Laimea urheilujuoma toimii hyvänä lisänä ja imeytyy paremmin.

Elektrolyyttijuoma aamuisin tauluun joka iikka ja iita.

Vierailija
66/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt etelä-Euroopassa lomalla ja ei ole rannalla ollut tukalaa, kivasti siellä tuuli käy. Hotellin altaalla olisi kuuma. Olen ollut ennenkin heinäkuussa ja sama kokemus on. Suosittelen lämpimästi!

Vierailija
67/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa joskus Bangkokissa oltu jossain ainakin lähes +40 asteen helteessä ja kyllä siellä ulkonakin oltiin. Toki välillä jossain ostarilla viilentymässä. Mutta päiväsaikaankin käveltiin ulkona. Ja oli toki kuuma, mutta ei me mitenkään kiduttu tai sairastuttu Paljon juotavaa vaan.

Vierailija
68/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt etelä-Euroopassa lomalla ja ei ole rannalla ollut tukalaa, kivasti siellä tuuli käy. Hotellin altaalla olisi kuuma. Olen ollut ennenkin heinäkuussa ja sama kokemus on. Suosittelen lämpimästi!

Onko siis 40?

Vierailija
69/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin etelää olet? Paljonko on asteita?

Vierailija
70/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tajunnut tätä kesällä ulkomaille lähtemistä.

Lienee monta muutakin asiaa joita et tajua....

Vierailija
71/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lienee monta muutakin asiaa joita et tajua....

😂

Vierailija
72/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoda vettä ja paljon

Vierailija
73/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan miehen kanssa joskus Bangkokissa oltu jossain ainakin lähes +40 asteen helteessä ja kyllä siellä ulkonakin oltiin. Toki välillä jossain ostarilla viilentymässä. Mutta päiväsaikaankin käveltiin ulkona. Ja oli toki kuuma, mutta ei me mitenkään kiduttu tai sairastuttu Paljon juotavaa vaan.

Paljonko kului vettä päivässä? Mikä oli paikallinen suosittu suolainen?

Vierailija
74/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Suomen kesä on huono vitsi siksi aina kesälomalla välimerelle jossa takuuvarma aurinko ja lämpö.

Välimeren seutu on lähivuosikymmeninä lämpenemässä ilmastoennusteiden mukaan kesäisin niin kuumaksi, että sieltä katoaa silloin suunnilleen kaikki turistit.

Vierailija
75/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuuhan siellä paikallisiakin. Myös lapsiperheitä. Ovat viikko- ellei jopa kuukausitolkulla tuollaisissa lämpötiloissa.

Asuuhan täälläkin. Mitä täällä tekisi yuristina, jos olisi -35/-40C pakkasta viikon?

No Lapissa tuota näkee. Saapuvat ilman pipoa ja hanskoja, keveissä syysvaatteissa ja tennareissa.  Pyörivät aivan hukassa ympäriinsä ja ihmetelevät lunta. Lämpömittareita kuvataan ja hihkutaan ihmeissään. Välillä oppaat tai hotellien väki yrittää paimentaa näitä pukeutumaan paremmin, mutta äkkiäkös se unohtuu kun huomaavat hauskan lumiveistoksen tai poron jossain.  Viime talvena yksi oli lähtenyt kevyissä vaatteissa matkalaukun ja pulkan kanssa vaellukselle tunturiin lumimyrskyyn. Onneksi löydettiin ajoissa.

Tästä on jo vuosia, kun kaksi keski-ikäistä saksalaisrouvaa lähti käsilaukut mukana tunturiin vaeltamaan. Oli kyllä syksy, mutta korkokengät oli hankalat. Eksyivät, mutta löydettiin.

Vierailija
76/473 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juoda vettä ja paljon

Ja ne suolaiset on tosi täekeä. Pelkän nesteen juonti ei auta

Vierailija
77/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo hylännyt etelä-Euroopan kesän lomakohteista, kun alkaa olla jo todennäköistä että on tosi kuuma. Korkeintaan jonnekin korkealle vuoristoon voisin ajatella meneväni. Olen kokenut 45 asteen lämpötilat muutama vuosi sitten automatkalla (kaupunkeja, maaseutua) ja se riitti. Keski-Eurooppakin mietityttää, mutta onneksi ei enää niin kauheasti tuo reissaaminen kiinnostakaan.

Vierailija
78/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä. Mutta onkohan niin että päiväsaikaan ei edes rannalla pysty olemaan? Nythän on useana vuonna ollut tuollaisia hellejaksoja etelässä. Kokemuksia?

Miksi siellä rannalla pitäis ylipäätään olla.

Vierailija
79/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko suorassa auringonvalossa. Hatut päässä, jos menette ulos. Myös uidessa. Korkea suojakerroin. Riittävästi vettä ja suolaa.

Vierailija
80/473 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ihan tosi? Siellä asuu paikalliset joilla omat lapset? Tajusitko ihan itse? Ne ovat vähän enemmän tottuneet siihen. Kun itsekkin hikeä puskee 20C suomalaisena, en lähtisi moiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi