Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetan työnteon nyt 51 vuotiaana

Vierailija
11.07.2023 |

Aloitin 16vuotiaana olen vaan käynyt intin välissä muuten ollut koko ajan töissä.. eläkkeeseen menee 14 vuotta mutta pärjään taloudellisesti siihen asti.. en ole koskaan saanut penniäkään muilta enkä tukia .. enkä ajjo ottaa mitään vastaan... nyt matkustan ja teen sellaista mihin ei ole työelämässä ollut mahdollista

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se eläkejärjestelmä romahdutetaan. Kun kaikki jäävät pois työelämästä ennen tavoite-eläkeikäänsä, jäävät eläkerahastot ilman suunniteltua rahoitusta.

Älä huoli, eiköhän tuohonkin kehitellä joku kunnon keppi joka pakottaa kaikki jatkamaan työelämässä vähintään 75-vuotiaaksi. Varmaankin aletaan verottamaan omien varojen käyttöä jollain tapaa, tililtä lähtee aina 15 prosenttia valtiolle nostetusta tai kortilla maksetusta summasta tms..

Vierailija
42/48 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko ap:lla on sukanvarressa? Minä olen laskenut että tarvitsen puoli miljoonaa loppuelämäksi kun jään viisikymppisenä pois työelämästä. Tässä laskelmassa oletuksena on, että syön myös pääoman kokonaan. Ei ole lapsia, eli en jätä perintöä.

Mulle napsahtaa tilille 3 miljoonaa parin vuoden päästä kun määräaikaistalletukset vapautuvat. Sen jälkeen se on baibai työelämä. En ole ajatellut lahjoittaa puolta kenellekään eli vaimoa ei ole. Panemisen hoidatan yhdellä sugartytyllä jolle käy kaikki.

Minkä ikäinen olet ja millaisen kuukausibudjetin olet itsellesi laskenut? Onko sinulla jo valmiiksi oma asunto vai onko sekin ostettava ensin tuosta 3 miljoonasta?

Olen 56v. nyt ja kyllä sen huomaa töissä ettei enää samalla lailla jaksa repiä kun nuorempana eli eläkkeelle lähtöä tässä suunnitellaan.

Asunto on vuokrattu kun tulin Suomeen pitkän ulkomaankeikan jälkeen. Rahatkin on vielä siellä.

Siitä potista pitää ostaa kaikki eli millin ajattelin pistää asuntoon ja mökkiin, toisen millin vuokra-asuntoihin ja yhden jätän sinne korkeakorkoiselle tilille. Eiköhän sillä pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko ap:lla on sukanvarressa? Minä olen laskenut että tarvitsen puoli miljoonaa loppuelämäksi kun jään viisikymppisenä pois työelämästä. Tässä laskelmassa oletuksena on, että syön myös pääoman kokonaan. Ei ole lapsia, eli en jätä perintöä.

Mulle napsahtaa tilille 3 miljoonaa parin vuoden päästä kun määräaikaistalletukset vapautuvat. Sen jälkeen se on baibai työelämä. En ole ajatellut lahjoittaa puolta kenellekään eli vaimoa ei ole. Panemisen hoidatan yhdellä sugartytyllä jolle käy kaikki.

Minkä ikäinen olet ja millaisen kuukausibudjetin olet itsellesi laskenut? Onko sinulla jo valmiiksi oma asunto vai onko sekin ostettava ensin tuosta 3 miljoonasta?

Olen 56v. nyt ja kyllä sen huomaa töissä ettei enää samalla lailla jaksa repiä kun nuorempana eli eläkkeelle lähtöä tässä suunnitellaan.

Asunto on vuokrattu kun tulin Suomeen pitkän ulkomaankeikan jälkeen. Rahatkin on vielä siellä.

Siitä potista pitää ostaa kaikki eli millin ajattelin pistää asuntoon ja mökkiin, toisen millin vuokra-asuntoihin ja yhden jätän sinne korkeakorkoiselle tilille. Eiköhän sillä pärjää.

Siis aiotko ostaa toisella millillä sijoitusasuntoja vai vuokraatko asuntoja omaan käyttöösi? Itse en ottaisi sijoitusasuntoja enää riesakseni, niistä pitää kuitenkin pitää huolta ja en halua siinä vaiheessa enää mitään ylimääräistä työtä. Tuottokin on kovin vähäinen, mieluummin pörssiosakkeita.

Mulle riittää tuossa vaiheessa asunnoksi pelkkä yksi ok-talo, se on jo hankittu. Mökkiä en huoli. Sitten kun en jaksa pitää yllä ok-taloa niin sitten muutto kerrostaloon vuokralle loppuelämäksi.

Vierailija
44/48 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin joskus nelikymppisenä "downshiftauksen", vain 6-7kk vuodessa töissä, viiskymppisenä jäin työttömäksi, jossain vaiheessa tein keikkatöitä mutta nyt vain oottelen että pääsen 3v kuluttua varhennetulle eläkkeelle. 

Aikoinaan jäi palkasta aina jotain säästöön, ja olen perinyt. Lisäksi nykyään on asumiskulut noin nollassa niin hyvin pärjää, ei oikeastaan mistään tarvitse tinkiä, ainakaan mistään tarpeellisesta. Ajan kyll vanhemmalla autolla kuin ikinä mutta sinä se suunnilleen onkin. 

Vierailija
45/48 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan rehellisesti pitkäaikaistyötön, enkä työllisty enää koskaan. Johonkin kunnan pätkäpaikkaan toki pääsen aina muutaman vuoden välein, mutta lähinnä olemaan läsnä. Ei kukaan palkkaa sepelvaltimotautia sairastavaa halvausriskityöntekijää. Olen sopeutunut elämään minimillä ja satasen pari saan kasaan kuukaudessa tölkeistä ja kirppiskaupasta. Eläke on jo leikkaantunut niin pieneksi, ettei elintaso muutu miksikään, kun virallinen päivä koittaa. Elämä on kesäisin lettuja ja mansikkahilloa. Talvella Nistipataa ja keittoa.

Vierailija
46/48 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55-vuotias. Työelämää takana 37 vuotta ja edessä vielä 11 vuotta. Pitäisi olla eläkeiän vaihtoehtona myös työvuodet. Olen mennyt nuorena työelämään, eläkettä olen alkanut kerryttämään 23-vuotiaana sen ajan sääntöjen mukaan. Monet valmistuvat vasta n. 30-vuotiaana, eivätkä ehdi yhtä pitkää työuraa tekemään. Minusta 40 työvuotta pitäisi riittää. Itse haaveilen jääväni pois töistä 60-62 -vuotiaana, silloin työvuosia tulisi 42-44. Valitettavasti olen alalla, jolla löytyy töitä. Työni on fyysisesti rankkaa ja se tuntuu jo nivelissä ja selässä. Ehtivät varmaan poistaa osittain varhennetun eläkkeenkin, ennenkuin olen 62,5-vuotias, joka on ikäiselläni se jolloin voisin OVE:lle jäädä.

Vierailija
47/48 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt loppui tuossa 50v kunniaksi. Aineellisesti en valita; vaatimattomat elämäntavat ja oma tupa löytyy. Eläke tulee olemaan jotai tonni. Työkkärissä en tällä hetkellä ole. Pätkätöitä joskus teen.

Kai menen sinne työkkäriin joskus ja saan ehkä kelasta jotain. Tuli erottua kassasta, kun ajattelin, etten koskaan täytä työssäoloehtoa uudelleen. Tai voi olla etten mene vaan elän sillä mitä on. Eläkkeeseen on alle 5v.

Hyvää loppuelämää kaikille!

Vierailija
48/48 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan rehellisesti pitkäaikaistyötön, enkä työllisty enää koskaan. Johonkin kunnan pätkäpaikkaan toki pääsen aina muutaman vuoden välein, mutta lähinnä olemaan läsnä. Ei kukaan palkkaa sepelvaltimotautia sairastavaa halvausriskityöntekijää. Olen sopeutunut elämään minimillä ja satasen pari saan kasaan kuukaudessa tölkeistä ja kirppiskaupasta. Eläke on jo leikkaantunut niin pieneksi, ettei elintaso muutu miksikään, kun virallinen päivä koittaa. Elämä on kesäisin lettuja ja mansikkahilloa. Talvella Nistipataa ja keittoa.

Just näin. Pienimmillä palkoilla saa saman verran eläkettä vuosikymmenten työuran jälkeen kuin ikänsä sohvalla mannut, joten eläkkeen takia työnteko ei matalapalkka-aloilla kannata. Itse jäin myös viisikymppisenä downshiftaamaan ja odottelemaan alimman eläkeiän täyttymistä. Työelämä on niin nähty jo.