IS: Poliisi on havainnut surullisen ilmiön nostavan päätään
"Ylikomisario Jussi Huhtelan mukaan Itä-Uudenmaan itsemurhayrityksissä nuorimmat ovat vasta lapsia. Tammi-huhtikuun välillä itsetuhoisuuteen liittyviä tehtäviä tuli poliisiyksikölle noin 800."
Lähde: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009708712.html
Maailman onnellisin maa - lapsetkin yrittävät lähteä oman käden kautta. Kiitos päättäjille vuosien työstä, että tilanne on tämä. Hoitojonot ovat pitkiä, eivätkä kaikki tule saamaan apua.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikataan Sotesta 1,5 miljardia, toimeentulotuesta, lapsiperheiltä, asumistuesta ja työttömyysturvasta, niin ongelma poistuu! Suomi nousuun!
- Perskokkareet
Rahaa syytämällä ei saada kuin suunnitelmia, työkokouksia ja toimikuntia. Riittäisi, että vanhemmat olisivat vanhempia ja aikuiset aikuisia. Lisäksi pitäisi palata aikaan, jolloin huonosti käyttäytyvä lapsi tai nuori oli häpeä koko perheelle, jolloin muut aikuiset voisivat sanoa vanhemmille, että on näiden tehtävä puuttua asiaan. Nyt odotetaan koko ajan, että joku muu tulee apuun.
Niin, jos vanhemmatkin saisivat apua lapsen oirehtiessa, mutta kun eivät saa.
Onneksi kuitenkin lapset saavat kohtuullisen äkkiä apua, jopa julkiselta puolelta. Tyttäreni kävi Cool Kids-ohjelmassa pari kertaa ahdistusoireiden takia, mutta sitä vetävä henkilö ei ollut sopiva. Itsenäinen ajattelu ei tälle käynyt, vaan pelkästään oppikirjan mukaan olisi saanut toimia. Tyttäreni ei tarvinnut odottaa uutta terapeuttia kuin pari viikkoa, ja homma pelaa taas.
Itse olen Tampereella asuessani tullut pompotelluksi nyt 15 vuotta paikasta toiseen, hoitotahojeni sanoen että kuuluisin työkyvyttömyyseläkkeelle, mitä on toki haettu. Kelan lääkärit eivät myönnä minulle edes sairauspäivärahaa sillä heidän mielestään sovellun edellisiin töihini josta sain potkut 16 vuotta sitten.
Kärsin toki vain kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, sen mukana tulleista paniikkikohtauksista ja kroonisesta masennuksesta, yleistyneestä ahdistushäiriöstä ja läjästä persoonallisuushäiriöitä, eli minua pahemmassa jamassa on monia jotka tarvitsisivat akuutimpaa apua.
Lapsuudessani 80- 90-luvuilla ei lasten mielenterveysongelmia otettu läheskään näin tosissaan mitä nykyään, joten parempaan suuntaan on menty. Ihmiset ovat ylipäätään paljon enemmän sekaisin mitä koskaan, mutta voi olla että netti ja sen kautta maailmanhistoriassa ennenkuulumaton mahdollisuus saada/joutua kuulemaan ja näkemään jokaisen mahdollisen hörhön tempauksista vääristää kokemuksia. Jotenkin tuntuu kyllä ihan livenäkin että jengi on kajahtaneempaa kuin parikymmentä vuotta sitten, nuorena aikuisena. Olen toki kyynistynyt ihmisyyteen enkä usko muiden rehellisyyteen enkä muuhunkaan hyvään ylipäätänsä juurikaan enää.
Uusi hallitus leikkaa lisää. Pahoinvointi on kasvava ongelma, uhka jopa sisäiselle turvallisuudelle, sillä koskaan ei voi tietää, kenellä on pahat mielessä jos itse voi pahoin. Some lisää tätä ilmiötä!
Hoitojonot ovat pitkät, mutta onko hoito itsetarkoitus vai ihmisen vahvistaminen?
Big pharman pillereillä voi joutua kilpirauhasen poistoon tai saada elinikäisen seksuaalihäiriön tai muuta. Pillereitä, joita voidaan tarvita jossain harvinaisessa hätätapauksessa annetaan ihmisille unilääkkeeksi ja lastensuojelun asiakkaille, joilla ongelmana on ankea elinympäristö, vanhempien epävakaa parisuhde ja näköalattomuus. Suuri osa nuorista miehistä viruu kotona ilman seksiä miettien, että voisiko kukaan pitää minua miehenä positiivisessa mielessä. Auttaako tabletti tähän?
Artikkelissa on myös hieman feministisesti mainittu nuoret miehet rikosten tekijöinä, mutta ei sitä, että miehet tekevät itsemurhia neljä kertaa enemmän valtakunnallisesti ja vaikea uskoa, että tuo Itä-Uudenmaa olisi siinä niin suuri poikkeus. Vaikka se olisi poikkeus, on silti vähän outoa jättää mainitsematta se, että itsemurha on niin mies- ja poikavaltainen ilmiö.
Hoitojutut saavat terveydenhuollon ihmiset tuntemaan itsensä yli-ihmiseksi, koska nyky-yhteiskunta on antanut heille tällaisen poppa-samaanistatuksen, jossa heillä on valta sanoa, että mikä meissä on vikana ja mitä tarvitaan; ihmisen sosiaaliset olosuhteet saatetaan sivuuttaa ja ongelmat yritetään sijoittaa ihmisen sisään ja hoidoksi löytyy synteettinen lääke eikä suinkaan vähemmän haitallinen lisäravinne, joiden kohdalla lääkärit vetoavat säätelyn puutteeseen. Tuossa artikkelissa ei mainittu auttavien puhelinten osalta muuten kirkon puhelinta ollenkaan, vaikka se on noista toimijoista vanhin ja määrällisesti auttanut ihmisiä eniten ihan perustamisvuoden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos me vanhemmat ihan vaan laitettais itse lapsemme etusijalle?
Minäminäminä - aikakautena me vanhemmat ajattelemme liikaa itseämme ja omia haluja. Erotaan helposti, esim. syistä "kun ei ole intohimoa" ja kannustusjoukot huutaa vieressä että ei lapset siitä kärsi. Kärsii ne.
Vastaavasti on tilanteita, joissa on teinimeininki - erotaan, eipä erota.
Omassa tuttavapiirissä pariskunnan toinen osapuoli on heittänyt vuoden aikana useasti puolisonsa ulos, koska ei jaksa hänen törppöilyjä. Lapset saaneet myös pettyä hänen toilailuihin, mutta aina puolin tai toisin ovat kinuamassa josko vielä yritettäisiin. Ja pian ollaankin taas kuin ennen!
Useasti olen miettinyt minkälaisen kuvan lapset saavat parisuhteista ja niissä olemisesta, kun aikuiset itse eivät osaa ajatella mitä soutaminen ja huopaaminen tekee heille. Todella järkyttävää ollut kuulla kautta rantain tuota touhua lasten kannalta.
Suurin muutos lyhyessä ajassa on se miten lasten ja nuorison päät on sekoitettu aivan täysin seuraavilla asioilla neljässä vuodessa 2020-2023, eikö?
-woke puheet, kuka on mitäkin sukupuolta ja kuka ei ole ja onko enää kukaan poika ja tyttö tai mies ja nainen (tarkoituksella viedään huomio mm. siitä että kaikista paitsi eliitistä tehdään nyt rutiköyhiä)... ja näitä opetetaan kouluissakin...
-kaikkien pitää olla vegaaneja ja älä vaan syö lihaa vaikka rikkaat sitä syövätkin päivittäin itse, se on vain rikkaiden etu-oikeus kun niin sanotaan...
-ilmasto tuhoutuu ja kaikki kuolevat uutiset päivittäin (vaikka ainoastaan pieni rikkaiden ryhmä kerää näillä rahaa ja yksityiskoneilla lennellään ympäriinsä)
-valtamediassa suorastaan yllytetään seksin myyntiin ja huumeiden käyttöön
niin enää ei kenenkään lapsen ja nuoren pää kestä tällaisia...
Monia joutuu suojelemaan joko itseltään tai muilta!
Vierailija kirjoitti:
Leikataan Sotesta 1,5 miljardia, toimeentulotuesta, lapsiperheiltä, asumistuesta ja työttömyysturvasta, niin ongelma poistuu! Suomi nousuun!
- Perskokkareet
Jahas, vasemmisto on jo unohtanut ketä tämän sopan alunperin aiheutti. Kaikki nyt onkin sitten persujen vika. Miten tuollainen aivopesu tehdään ihmiselle?
Suomalaiset ovat maailman päävikaisin kansa, 5-6 nuorta jää joka päivä eläkkeelle mielenterveysongelmien takia.
Saa olla tarkkana kenen kanssa lisääntyy.
Ei vika ole hallituksessa vaan medioissa, jotka eivät välitä lainkaan ovatko ne fiksuja ja hyvää edistäviä, kun jahdataan vain huomiotaherättäviä otsikoita, eikä kaihdeta vääristelyäkään otsikon saadakseen.