Miten kestää odotusta hammaslääkäriin?
Suussa todettu vaikea parodontiitti. Hammastarkastus oli toukokuussa ja suuhygienisti kesäkuun alussa. Hammaslääkäri vasta elokuun lopussa. Miten kestää tätä odotusta?? Yksityisellekään ei pääse. Kaikki lomalla heinäkuussa. Seuraavat vapaat ajat elokuun alussa. Ja hintahan yksityisellä olis ihan toista luokkaa. Mutta tämä odotus on yhtä tuskaa
Kommentit (21)
Onko reikiä, onko kipuja?
Se paradontiitti ei ole tullut sinne hetkessä, ja elokuun loppuun ei ole pitkä aika.
Eli särkylääkkeitä naamariin, ja jos kipuja on ja ne käy sietämättömäksi, niin sitten päivystykseen.
Miten olet kestänyt viimeiset kaksi kuukautta? Tai koko elämäsi?
Paradontiitti ei ole akuutti sairaus, vaan se tulee vuosien kuluessa-
Reikiä on, kipuja ei. Ihan on mennyt vaan odotellessa tämä aika. Kiduttavaa. Ap
Mitä siis odotat, jos kipuja ei ole? Hoida nyt hyvin suutasi ja hampaitasi. Jos tulee päivystyksellistä hoitoa vaativa tilanne, se kyllä hoidetaan julkisella sektorilla.
Mitä sulle tehdään, suuhygienisti todennäköisesti poisti hammaskiveä, mitä sulle vielä tehdään?
Toisen kerran suuhygienistille. Sitten kaksi hammaslääkäriaikaa paikkauksille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä sulle tehdään, suuhygienisti todennäköisesti poisti hammaskiveä, mitä sulle vielä tehdään?
Se hammaslääkärin tekemä hammaskivien poisto paradontiitin hoidossa on pikkaisen eri tason touhua, kuin suuhygienistin pikku rapsuttelu.
½ vuoden sisällä koettu molemmat. Viimeksi hämmaslääkärin käsittely.
45 min. kesti pelkästään yläosaston rassaus. Ja kaksi päivää syljin verta sen jälkeen.
Otetaan kuulkaas kunnolla ja syvältä! Eipä selvinnyt ilman puudutusta.
Lähes yhtä hauskaa kuin hampaan poisto. Kestää vaan pidempään.
Jätä väliin hygienisti. Mene suoraan hammaslääkärille. Päivystys tai sitten sanot että tilanne on paha, et pysty odottamaan. Onko peruutusaikoja. Onko sukulaisen apua tai kyytiä. Entä lähikunnassa ajat tai yksityisen peruutusaika.
Yksityiselle saa ajan vaikka samalle viikolle. Miten niin muka ei pääse?
Parodontiittia voi koettaa hoitaa kotona Paroex suuvedellä ja tahnalla.
Tässä pikkukaupungissa kaikki yksityiset kuuluvat johonkin ketjuun. Vapaita aikoja vasta elokuussa. Ilmeisesti suurin osa lomalla Ja naapurikunnassa olen jo nyt käynyt. Oman paikkakunnan julkiseen 8-10 kk jono.
Jotenkin pitäisi sinnitellä sinne elokuulle 😥
Siis missä ajassa olet saanut suusi tuohon kuntoon? Ei kai tuollainen pääse ihan hetkessä kehittymään, jos käy vuosittain hammaslääkärissä?
En ole käynyt joka vuosi hammaslääkärissä. Ainoastaan sitten, jos on tullut ongelmia.
Tämä parodondiitti on kehittynyt parin viime vuoden aikana. Nyt olen kuukausien ajan käyttänyt paro-hammastahnaa ja Paroex-suuvettä.
Huolettaa vaan niin kovasti, kun näin pitkään pitää odottaa hammaslääkärille pääsyä.
Kohtalotovereita?
Parodondiitin kanssa taistelleet / siitä selvinneet - kertokaa kokemuksianne!
Ei asiaa ole tarpeen murehtia ja jännittää. Kuten todettu, parodontiitti on kehittynyt ajan kanssa, ja nyt hoidat suutasi hyvin. Odota rauhassa varaamiasi hoitoaikoja.
Olisiko vielä jollain jotain kokemuksia kerrottavana? On niin raskasta tämä odotteluaika
Siis kaikki parosta kärsineet/kokeneet, kertokaa miten tilanne teillä meni.
Minulla todettin kanssa, puolen vuoden odotuksen jälkeen pääsin hammaslääkärille, joka totesi asian ja sanoi että pitää käyttää hammaslankaa ja purskutella fluorilla. Siitä asti olen sairastanut parodontiittia, nyt on jo 15 vuotta täynnä, eikä se ole lähtenyt mihinkään vaikka kuinka pesen hampaita, käytän lankaa, purskuttelen fluorilla ja käyn 2 kertaa vuodessa hammashygenistillä ja 1½ vuoden välein hammaslääkärillä. Eli ihan hyvin olen kestänyt. Kun joku nyt kertoisi miten siitä parosta pääsee eroon?
Outoa, jos ei pääse yksityiselle muka.