Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät opiskelijat nosta maksimiopintolainaa saadakseen ison opintolainahyvityksen? Ilmaista rahaa valtion piikkiin

Vierailija
10.07.2023 |

Surettaa ihmisten lainavastaisuus ja suoranainen taloudellinen hölmöily. Jos lainaa ei käytä, mutta nostaa koko lainan ja vaikka sijoittaa sen johonkin turvalliseen rahastoon opiskelujen ajaksi, valmistuttua on potissa sekä rahastoista saatu tuotto että opintolainahyvitys. Puhutaan lähemmäs kymppitonnista valtion piikkiin.

Älkääkä ulisko nyt korkomaksuista, ne ovat huomattavasti pienempiä kuin mahdollinen voitto lainaa nostettaessa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein noin, mutta uskalsin vain nollakorkojen takia. Hyvä pesämuna siitä jäi.

Vierailija
2/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Suomessa ollut joku taloustieteen proffa joka aikoi reputtaa kaikki opiskelijat kurssiltaan jotka eivät toimineet näin? Vai onko joku urbaani legenda :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei nosta? En osaa nimetä yhtäkään opiskelukaveriani, joka ei olisi tehnyt noin.

Vierailija
4/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on lainakammo. Ihan päätöntä.

Vierailija
5/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajat voisivat vähän sitten avata miksi ovat eri mieltä objektiivisen totuuden kanssa?

Vierailija
6/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajat voisivat vähän sitten avata miksi ovat eri mieltä objektiivisen totuuden kanssa?

Itse alapeukutin sitä oletusta, että noin ei muka yleisesti toimittaisi jo. Lähes jokainen jolla laina ei mene kokonaan elämiseen tekee noin.

Vierailija
7/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap voisi ottaa pään ystävällisesti takapuolestaan ja herätä siihen tosiasiaan, että opintorahalla ja asumislisällä ei herroiksi eletä. Toimeentulotukea ei pienituloinen opiskelija saa, ellei lainaa nosteta samalla. Laina menee ihan elämiseen, mutta ehkä muutamalla kultapossukerholaisella se mahdollistaa tällaisen sijoittelun kun vanhemmat maksaa muut lystit.

Vierailija
8/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska rahan hallinta +20v ei ole välttämättä ihan jokaisen opiskelijan vahvuus.

Vierailija
9/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä erityistä rahanhallintaa tämä prosessi vaatii? Nostaa lainan kerran vuodessa, laittaa säästötilille tai rahastoon? Done. Aika pieni vaiva saatavaan rahasummaan nähden.

Vierailija
10/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisin nostanut? Tein töitä, sain sen perus opintorahan (paitsi jos tulot meni yli, mitä kävi aina silloin tällöin, mutta sitten vain peruttiin tai palautettiin tuet niiltä ylimääräisistä kuukausilta) ja säästelin samalla asp-tilille. Asuin etäämmällä keskustasta halvan kämpän vuoksi ja olen pihi luonne muutenkin, joten menot eivät kummoiset olleet. Sijoittaa ei niinä vuosina pahemmin kannattanut kun elettiin nousukautta, joten isoja voittoja oli turha odotella. Joitain lappuja hankin salkkuun silloinkin, mutta lähinnä seurailin. Tuo hyvitys on toki ihan kiva etu, mutta silti mielestäni vähän riskipeliä, koska et voi tietää, tuleeko valmistumisen eteen jotain, mikä ihan loppuvaiheissa blokkaa mahdollisuuden valmistua tavoiteajassa.

Ja oli ainakin helppoa ostaa opintojen jälkeen haluamansa asunto, kun ei ollut lainarasitetta. Ja vaikka tavoiteaika opinnoissa ylittyi lopulta kolmella kuukaudella, niin se opiskeluaikana hankittu työkokemus on ollut niin iso etu elämässä, että en valita.

Vierailija
11/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä erityistä rahanhallintaa tämä prosessi vaatii? Nostaa lainan kerran vuodessa, laittaa säästötilille tai rahastoon? Done. Aika pieni vaiva saatavaan rahasummaan nähden.

Millä opiskelija mielestäsi ostaa ruokaa? Ei ole mitään rahastoa, johon sitä rahaa riittää, kun opiskelijan pitää syödä velaksi.

Vierailija
12/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ap voisi ottaa pään ystävällisesti takapuolestaan ja herätä siihen tosiasiaan, että opintorahalla ja asumislisällä ei herroiksi eletä. Toimeentulotukea ei pienituloinen opiskelija saa, ellei lainaa nosteta samalla. Laina menee ihan elämiseen, mutta ehkä muutamalla kultapossukerholaisella se mahdollistaa tällaisen sijoittelun kun vanhemmat maksaa muut lystit.

Ensimmäiset kaksi opiskeluvuotta kun en ollut vielä töissä, sain silti osan lainasta säästöön ja sijoitettua. Puhuttiin ehkä kympeistä-satasesta kuukausitasolla, mutta ihan kaikki on kotiinpäin. Enkä todellakaan saanut mitään rahaa tai muutakaan vanhemmiltani. Nyt kun olen töissä, laina on mennyt kokonaisuudessaan sijoituksiin. Nyt en kyllä ole hetkeen enää nostanut sitä korkojen vuoksi, sillä lainaa on jo valmiiksi maksimihyvitykseen oikeuttava määrä.

Vierailija
13/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään opiskelijat saavat puolet opintolainasta anteeksi, jos valmistuvat ajoissa. Minun opiskelujen aikaan ei tätä onnea ollut. Kaikki piti maksaa kokonaan itse takaisin.

Vierailija
14/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään opiskelijat saavat puolet opintolainasta anteeksi, jos valmistuvat ajoissa. Minun opiskelujen aikaan ei tätä onnea ollut. Kaikki piti maksaa kokonaan itse takaisin.

Ei ole puolet, varmaan joku 30-35% nykyään.

Vierailija
15/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nostin opintolainaa, sitä kuuluisaa ilmaista rahaa. Opintolainahyvitys tuli vasta sen jälkeen kun aloitin ja itsestä riippumattomista syistä opinnotkin venyi. Ihan just korot nousi joten nyt maksan opintolainasta enemmän korkoa kuin lyhennystä per kk. Pienipalkkainen.

Vierailija
16/16 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei voi sijoittaa opintolainaa. Joidenkin pitää elää sillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä