Osaatko uida
Kolme ihmistä joutui veden varaan Äänekoskella maanantaina iltapäivällä vesiskootteriajelun epäonnistuttua. Turma sattui noin 200 metrin päässä rannasta Kapeenlahdella.
Turmapaikka sijaitsee Vatianjärven pohjoispäässä Kapeenkosken sulun eteläpuolella. Veden varaan joutuneilla oli pelastusliivit. Kolmikosta yksi soitti hätäpuhelun ja vakuutti kaikkien välttyneen loukkaantumisilta.
Kommentit (20)
En voi vastata kun vaihtoehdot eivät vaikuta järkeviltä vastauksilta. Mutta kyllä, osaan uida.
Tahallani laitoin kuu. Ne osaa soittaa sieltä vedestä mutta uida.
En osaa paikallaan uintia, mutta osaisin luultavasti uida vapaatyylillä A:sta B:hen jos olisi pakko.
Kokeilkaa ihan paikallaan "seisoskelua" vedessä, vähän liikuttelette käsiä ja jalkoja tarpeen mukaan. Rasvakerros auttaa.
Ikävä kyllä osaan. Tuonkin ajan olisi voinut käyttää fiksummin.
Kyllä. Opin uimaan jo 3v ikäisenä ilman kellukkeita.
Riippuu kriteereistä. Pystyn uumaan kilometrin yhteen menoon ja osaan kellua. Virallisiin kriteereihin täm ei kuitenkaan riitä, sillä uuntini ei taatusti ole minkään tyylin mukaista (saati kahden eri tyylin), enkä osaa sukeltaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vaan kellutaan
Ei tuota ulkomailta tarvii etsiä, tarviskohan lapsille ihan kouluun laittaa kesälukukausi jossa opetettaisiin uimaan ja kelluun. Uutinen ei kyllä kertonut mistä olivat.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä liivit
lisäksi seisoivat uutisen lopun mukaan jossain
tää sillä hauska että loppu muille meluaminen mutta jolleivat osaa kieltää vesimopoja niin ehkä niihin autohäly sitten
Mä olen sen verran rapakunnossa, etten tiedä täyttäisinkö niitä uimataidon kriteereitä tällä hetkellä, mutta kyllä mä uiskennella osaan ja kelluminen se vasta helppoa on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Opin uimaan jo 3v ikäisenä ilman kellukkeita.
Naida osaan kellukkeiden kanssa.
En osaa ja se harmittaa ainakin näin kesäisin, vanhempani eivät koskaan opettaneet uimataitoja ja vanhemmiten aloin sen vuoksi jopa pelkäämään vettä, minua ei saa edes soutuveneeseen. Kerran olin soutuveneessä ja minulle tuli kauhea paniikki päästä pois, koska tuntui, että järvi nielaisee minut aivan pian, turvaton olo.
Joo. Vaikka vain tämä yksi käsi. Niin, vesiskootterimetelöitsijöitä varten pitää laatia laki ettei niitä tarvitse noukkia vedestä. Sen metelöintipelin pitää kärrätä romuttamoon/sulattamoon.
Se että osaa uida ei tarkoita sitä, että pystyy uimaan 200m märät vaatteet päällä jääkylmässä vedessä.
Vierailija kirjoitti:
En osaa ja se harmittaa ainakin näin kesäisin, vanhempani eivät koskaan opettaneet uimataitoja ja vanhemmiten aloin sen vuoksi jopa pelkäämään vettä, minua ei saa edes soutuveneeseen. Kerran olin soutuveneessä ja minulle tuli kauhea paniikki päästä pois, koska tuntui, että järvi nielaisee minut aivan pian, turvaton olo.
Aikuisille on tarjolla uimakouluja. Suosittelen, todennäköisesti opetus on parempaa kuin mitä vanhempasi olisivat pystyneet tarjoamaan.
Eli heinäkuu ja 200m