kiinteistä:kannattaako edes yrittää vielä?
Nyt ollaan pari kertaa kokeiltu maistella pottua ja porkkanaa soseena. mutta ei oikeen uppoa 4.5 kk ikäiselle. kielellä vaan työntää pois. irvistelee..onko parempi odottaa toista hetkeä..vai sinnikkäästi vaan yrittää?
Kommentit (9)
Meillä poika syönyt alusta asti hyvin. Suu ammollaan odottaa seuraavaa lusikallista. Ja aloitettiin vähän yli 4 kk: n iässä.
laittanut paljon äidinmaitoa tai korviketta joukkoon, niin että on mahdollisimman sileää se sose alkuun?
Neuvolan lapuissakin luki että voi kestää kauan totutella, eihän se helppoa ole yhtäkkiä osata syödä mössöjä nesteen sijaan :) Kannattaa varmasti jatkaa treenejä.
Meillä ainakin syljettiin ulos, kakisteltiin yms. mutta muutaman maistatuksen jälkeen alkoivat maistua ja nyt vedetään tutut innolla. Ensimmäisenä upposi kesäkurpitsa (keitetty ja soseutettu), joka on tosi mieto ja nestemäinen eli helppo niellä. Nyt syö innolla Hollen hirssi- ja riisipuuroa. Myös päärynä menee, kun vaihdettiin merkkiä. Jos ei huoli tuota peruna-porkkanaa, niin mikset kokeile jotain muuta esim. bataattia, joka on makeampi tai sitten joku hedelmä?
Jos tuntuu kiinteät tökkivän, niin voit varmaan palata takaisin maidolle ja kokeilla myöhemmin uudestaan. Onhan teillä vielä 1,5 kuukautta siihen maagiseen 6 kuukauden ikäänkin, mihin asti pitäisi pärjäillä vauvan pelkällä maidolla, vaikka muu ei vielä maistuisikaan.
Rutiinin kannalla! Ei meilläkään kaikki ihan heti uppoa, vaikka tyttö hyvin syökin. pari maistelukertaa, niin yleensä sen jälkeen alkaa upota. Meilläkin nyrpisteltiin alkuksi kasvissoseille mutta kun ollaan maisteltu " makeampiakin" soseita,niin kasviksetkin ova alkaneet mennä hienosti!! Anna vauvan makuaistin kehittyä rauhassa. Eikä nyrpistely ole aina sen merkki ettei vauva tykkää, taitaa olla vaan outo maku... :-)
Kuvauksesi perusteella vauvallasi on vielä tuo kielentyöntymisrefleksi jäljellä. Se häviää yleensä 4-6kk mennessä. Eli kun toi refleksi on hävinnyt, onnistuu syöminenkin helpommin. Itse olen odottanut suosiolla refleksin häviämistä, ennenkuin olen alkanut tarjota kiinteitä. Tai voithan kokeilla lusikallista silloin tällöin, mutta paineita ei kannata ottaa.
eli hedelmäsoseilla tms. sillä muuten vauva ei välttämättä halua hetkeen (koskaan) syödä pahempaa (peruna-porkkanaa) ruokaa. Harjoittelua ja tarpeeksi sileitä soseita ja omaa tai kaupan maitoa joukkoon, jotta soseessa olisi edes hitusen sitä tuttua makua. Toisaalta jos ei ole mikään pakko aloittaa kiinteitä 4kk:n iässä, suosittelisin täysimetystä puoleen vuoteen, pääsee helpommalla :P
Mun mielestä ei kannata vielä varsinkin kun tuntuu hankalalta. Kyllä niitä ehtii myöhemminkin opetella. Meillä aloiteltiin hieman vajaa 6 kk iässä ja lusikasta ottaminen ja nieleminen sujui heti hyvin. Tosin määrät oli tosi pieniä ja on vieläkin vauvan ollessa nyt reilu 7 kk. Maito maistuu ja paino nousee tasaisesti (nyt 10 kg, pituus n. 72) Joka päivä toki maistellaan erilaisia soseita.
Eli en kiirehtisi tilanteessasi.
Tarjosin silti joka päivä kiinteää ruokaa, jotta siitä tulisi rutiini. Aloitettiin 4kk iässä.
Tytteli-83 ja neiti 6kk