Naapurin koiranpentu on niin uskomattoman suloinen, mutta tykkää minusta liikaakin - koiranomistajat, mikä on kohteliain tapa toimia?
Näköjään meillä on sen verran samanlaiset aikataulut naapurin kanssa, että nyt useamman kerran viimeisen parin viikon aikana kun olen lähtenyt jonnekin niin hän on ulkoiluttamassa koiranpentuaan. Joka on vasta 12-viikkoinen ja ihan uskomattoman suloinen.
Tämä koiranpentu on ihastunut minuun, joten aina kun kuljen ohi kun he ovat kävelyllä, niin pentu ryntää luokseni ja haluaa hemmottelua. Ja pikkuinen pentu on niin suloinen, että mielellään sitä rapsuttelee, mutta hävettää jo, kun tuntuu, että häiritsen omistajan lenkkiä kun pentu jää pyörimään minun ympärilleni. Ensimmäisellä kerralla kysyin toki lupaa, että saako pentua rapsuttaa ja sain sellaisen, ja nyt olen sanonut pariinkin kertaan, että en kehtaa heidän lenkitystään häiritä enkä ole jäänyt rapsuttamaan koiraa.
Koiranomistajat miten tällaisessa tilanteessa toivoisitte toimittavan? Eli mikä olisi kohteliainta?
Kommentit (9)
No otat asian huumorilla seuraavan kerran esille ja kysyt onko siitä haittaa.
Pennun kanssa yleisesti on hyvä, mitä enemmän positiivisia ihmiskohtaamisia tulee. Sitä vähemmän pelkoa että koira jatkossa arastelee ihmisiä ja sen takia näykkii, joten tuon ikäisen pennun kanssa olisin vaan tyytyväinen. Meidänkin (nyt jo aikuisella) koiralla asuu naapurissa yksi sen lempi-ihmisistä. Joskus kun nähdään moikataan pitempään ja toisinaan lyhyempään, riippuen ihan kuinka kiire on tai jaksaako muuten vaan seisoskella juttelemassa. Kyllä meidän tapauksessa molemmat, sekä naapuri että minä, osataan ilmaista jos ei ehdi tai viitsi kuin ohimennen aikaa moikata.
On ihan hyvä, että pentu on tuollainen, mutta jos omistaja ilmoittaa, että sillä on koulutus meneillään, niin silloin voit pysyä kauempana.
Meillä on nyt jo iäkäs labbis, joka halusi mennä ihan kaikkien luokse pentuna. Se oli jo riesa, kun mistään ei tullut mitään, vaan pentu halusi vain hengata kaikkien kanssa. Niinpä puimme sulle valjaat ja määrätietoisesti opetimme, että kun olemme kävelyllä/lenkillä, niin se oli homman juju, ei tervehtiminen. Kun taas olimme vapaammin, niin koira sai olla myös. Näin meidän lenkeistä tuli hyviä ja koira oppi nopeasti, että kaikelle on aikansa ja paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
On ihan hyvä, että pentu on tuollainen, mutta jos omistaja ilmoittaa, että sillä on koulutus meneillään, niin silloin voit pysyä kauempana.
Meillä on nyt jo iäkäs labbis, joka halusi mennä ihan kaikkien luokse pentuna. Se oli jo riesa, kun mistään ei tullut mitään, vaan pentu halusi vain hengata kaikkien kanssa. Niinpä puimme sulle valjaat ja määrätietoisesti opetimme, että kun olemme kävelyllä/lenkillä, niin se oli homman juju, ei tervehtiminen. Kun taas olimme vapaammin, niin koira sai olla myös. Näin meidän lenkeistä tuli hyviä ja koira oppi nopeasti, että kaikelle on aikansa ja paikkansa.
Tässä on vain se, että omistaja ei suoraan sano, mitä toivoisi. Pitäisikö sitä suoraan kysyä häneltä? Olen yrittänyt kaartaen kysellä, mutta en saa ihan suoraa vastausta. Joten itselläni on tunne, että jos jään rapsuttelemaan pentua niin se saattaa häiritä heidän lenkkeilyään, mutta että jos jätän pennun huomiotta niin sekin on epäkohteliasta. Ja paljonhan täällä ihmisillä on koiria, eri-ikäisiä, mutta yleensä tosiaan se on selkeää mitä omistaja haluaa, mutta tässä tapauksessa omistaja on ehkä liian kohtelias eikä sano suoraan.
- ap
Toi on kaksipiippuinen juttu, toisaalta hyvä, että pentu saa ihmiskontakteja, toisaalta tulevaisuudessa on helpompaa, jos koira ei vieraista innostu.
Itse toivon pennun kanssa, että ihmiset eivät reagoisi/silittelisi, ihan siksi, että koirasta tulisi välinpitämätön vieraita kohtaan.
Omalla kohdalla tosin koira aikuisena itse tekee tuon ihan luonnostaan. Katselee kiinnostuneena ihmisiä, mutta ei halua tehdä sen enempää tuttavuutta ja jos joku sille lepertelee, käy nuuhkaisemassa, mutta lähtee pois eikä anna koskea =siirtyy siis pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vain se, että omistaja ei suoraan sano, mitä toivoisi. Pitäisikö sitä suoraan kysyä häneltä? Olen yrittänyt kaartaen kysellä, mutta en saa ihan suoraa vastausta. Joten itselläni on tunne, että jos jään rapsuttelemaan pentua niin se saattaa häiritä heidän lenkkeilyään, mutta että jos jätän pennun huomiotta niin sekin on epäkohteliasta. Ja paljonhan täällä ihmisillä on koiria, eri-ikäisiä, mutta yleensä tosiaan se on selkeää mitä omistaja haluaa, mutta tässä tapauksessa omistaja on ehkä liian kohtelias eikä sano suoraan.
- ap
Rapsuta nopeasti. Muutama rapsu ja sitten jatkat matkaa. Pentu saa positiivisen kohtaamisen, mutta se pysyy lyhyenä.
Vierailija kirjoitti:
Toi on kaksipiippuinen juttu, toisaalta hyvä, että pentu saa ihmiskontakteja, toisaalta tulevaisuudessa on helpompaa, jos koira ei vieraista innostu.
Itse toivon pennun kanssa, että ihmiset eivät reagoisi/silittelisi, ihan siksi, että koirasta tulisi välinpitämätön vieraita kohtaan.
Omalla kohdalla tosin koira aikuisena itse tekee tuon ihan luonnostaan. Katselee kiinnostuneena ihmisiä, mutta ei halua tehdä sen enempää tuttavuutta ja jos joku sille lepertelee, käy nuuhkaisemassa, mutta lähtee pois eikä anna koskea =siirtyy siis pois.
Ymmärrän tuon hyvin. Meillä on hirveän ihmisrakas koira, minä tykkäisin välinpitämättömämmästä. Ei tuokaan nyt lenkillä jokaisen luokse kisko, mutta jos joku kiinnittää koiraan huomiota, on koira silminnähtävän onnellinen. Koska tuo kuitenkin on iso, musta saksanpaimenkoira, on ehkä muiden ihmisten mielenrauhan kannalta kuitenkin parempi, että koira on silminnähden onnellinen ja ystävällinen kohdatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Rapsuta nopeasti. Muutama rapsu ja sitten jatkat matkaa. Pentu saa positiivisen kohtaamisen, mutta se pysyy lyhyenä.
Näin varmaan teen. Olen siis vasta muuttanut alueelle enkä tunne naapuria yhtään, tapasimme vain koiranpennun takia, muuten olisi toki paljon helpompaa kysyä suoraan ja hänen kertoa suoraan mitä toivoo. Kun tuntuu epäkohteliaalta jättää huomiota haluava pentu huomioimatta mutta samalla en halua häiritä heidän kävelylenkkejään.
ap
Ei tuohon ole mitään yleispätevää vastausta. Jotkut tykkäävät kun heidän koiransa saa huomiota, toiset vain haluaisivat kulkea rauhassa.