Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luis Vuittonin luksusliike rikkoo Helsingissä Suomen lakia

Vierailija
09.07.2023 |

Avin mukaan kaikkia yrityksiä koskevat samat säännöt, eikä hintamerkintäasetuksesta voi kiemurrella ulos.

Helsingin keskustassa luksustuotteita, esimerkiksi laukkuja myyvässä Louis Vuitton -liikkeessä hinnat eivät ole asiakkaille näkyvillä, kertoo Iltalehden lukija. Sen sijaan asiakas joutuu jokaisen tuotteen kohdalla kysymään erikseen tuotteen hintaa.

Suomen laki määrää, että yrityksellä on velvollisuus kertoa tavaran tai palvelun hinta. Tuotteen hinta tulee merkitä niin selkeästi, että kuluttaja ei voi erehtyä tuotteesta tai pakkauksesta. Merkinnän on oltava riittävän kookas ja helposti kuluttajan havaittavissa. Hintamerkintä on tehtävä tavaraan, sen päällykseen tai erillisenä tavaran kohdalle. Hinnan voi laittaa myös vaihtoehtoisesti hintataulukkoon tai muulla vastaavalla tavaran läheisyyteen.

Louis Vuittonin käytännöstä on ilmoitettu aluehallintovirastolle (Avi) kevään aikana.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/357e2b5e-25c1-4b1a-bbf5-bd972b08f415

Kommentit (163)

Vierailija
101/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä yksinkertainen asia on joillekin vaikea. Jos laki vaatii hinnat näkyviin, ne on laitettava selkeästi näkyviin. Laki on sama kaikille.

Mikä laki näin sanoo?

Lue noista

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/markkinointi-alennukset-ja-hinnan-il…

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19991359

Vierailija
102/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylhäinen vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään asioida Louis Vuittonin liikkeissä, vaikkakin harvemmin Helsingissä. Koska kysymyksessä on luxustuotteet, hinnat eivät ole samaan tapaan esillä kuten vaikkapa Alepassa:D

Tiedätkö, myydäänkö siellä tiaaroita, omani on juuri kultasepällä puhdistettavana ja kamaripalvelija ylityövapalla, joten minun isi pitäisi ihan itse nyt sitten saapua liikkeeseen asioimaan. Jos vielä katsoisit mallit minulle valmiiksi.

Heeeeiii, ei kannata olla noin järkyttävän kateellinen. Mulla on monia Louis Vuittonin laukkuja, mutta en ole yhtään muita kummempi:)

Miksi sulla on monta rumaa laukkua, kun kauniitakin on myynnissä?

Louis Vuittonilla on hirveän laaja valikoima erityyppisiä laukkuja, joita löytyy muussakin kuin pelkässä ruutukuosissa. Mulla on myös Chanelin, Diorin, Guccin, Bulgarin jne. laukkuja, joten varmaan niiden joukosta löytyisi myös sellainen, joka miellyttäisi sun vaativaa silmää:)

Jos sinulla oikeasti olisi Bvlgarin laukku, osaisit ehkä kirjoittaakin sen nimen oikein 🤭

Brändin nimi on kyllä ihan Bulgari, vaikka heidän u-kirjaimensa muistuttaakin enemmän v-kirjainta.

https://www.bulgari.com/en-us/bags-and-accessories/womens/handbags

Bvlgari official:

https://www.instagram.com/bulgari/

Tuosta veestä ei uuta saa tekemälläkään.

Tämä "asiantuntija" ei vaan anna periksi, vaikka linkissäkin lukee bulgari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos tämä se sama joka kitisee aina autoilun vaikeuttamisesta? :DDD

Vierailija
104/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robin Packalén on Vuittonilla tuttu näky.

Ja pekka haavisto  anagonda puolison kanssa

Vierailija
105/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hintaa ei näy, tuotehan on silloin ilmainen.

Vierailija
106/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomen laki määrää, että yrityksellä on velvollisuus kertoa tavaran tai palvelun hinta."

Jos ne kertoo tavaran hinnan pyydettäessä, niin miten ne rikkoo lakia?

4 §

Velvollisuus ilmoittaa tavaroiden myynti- ja yksikköhinta vähittäismyynnissä

Vähittäismyyntipaikassa ja sen yhteydessä olevassa näyteikkunassa sekä verkkosivustoilla tarjottavista tavaroista on ilmoitettava myynti- ja yksikköhinta merkitsemällä ne tässä asetuksessa säädetyllä tavalla.

Merkintä on tehtävä niin selkeästi ja yksilöidysti ettei ole vaaraa erehtyä tuotteesta ja pakkauksesta. Merkinnässä yksikköhinnan on erotuttava myyntihinnasta. Merkinnän on oltava riittävän kookas ja se on sijoitettava siten, että se on helposti kuluttajan havaittavissa. 

Merkintä on tehtävä:

1) tavaraan, sen päällykseen tai erillisenä tavaran kohdalle;

2) hintataulukkoon tai muulla vastaavalla tavalla tavaran välittömään läheisyyteen.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130553

Vierailija
107/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määritteleekö ne hinnan asiakkaan naaman mukaan?

Ja ilmoittavat hinnat verottomina, eli alvin joutuu laskemaan itse hintaan.

Mitä ihmettä, onko tosiaan näin? Sittenhän johtavat asiakkaitaan harhaan, koska Suomessa ilmoitetaan aina hinta alvin kanssa.

Vierailija
108/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä liikkeessä ei asiakkaankaan tarvitse sitten ilmeisesti noudattaa lakia? Voi tehdä mitä lystää?

Vierailija
109/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tavis tallaaja voisin ostaa yhden laukun ja hinta max alle 3000 mutta haluan nähdä hinnan. En halua kysellä hintoja mihin mulla on varaa.

Tuo liike saatava kuriin. Yleensä en asioi liikkeissä joissa hinta peitetty ja hinta peitetty yleensä kun tuote on kallis.

Vierailija
110/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos sinun on kysyttävä hintaa, sinulla ei ole varaa ostaa tuotetta."

No mulla on ja en ole hyvätuloinen.

Raja menee siinä max 3000 euroa.

Miksi rajata meidät ei rikkaat pois.

Duunarikin voi ostaa kivan laukun.

Vierailija
111/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se liike on alunperin avattu itäturisteja varten Helsinkiin ja nyt kun idästä ei enää virtaa maksavia asiakkaita, niin eiköhän se Hesan Vuitton lopeta jo kohta puoliin ennen kuin menee konkkaan. Meillä Suomalaisilla ei ole varaa ostella mitään kymppitonnin käsveskoja.

Mä vaan edelleen ihmettelen, kuka edes haluaa vauvanpaskan väristä rumaa kallista laukkua, kun kauniimpia saa halvemmallakin, tai kalliimmalla ihan sama

Mulla esimerkiksi on tällainen Louis Vuittonin laukku, eikä se mun mielestä ole tipan tippaa vauvan kakan värinen:)

https://images.app.goo.gl/obQemTj5hxKuQGXt6

Joo, tämä on enemmän sellainen aikuisen suolistosairaan kakka.

Itse tykkään tuosta väristä.

Vierailija
112/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä liikkeessä ei asiakkaankaan tarvitse sitten ilmeisesti noudattaa lakia? Voi tehdä mitä lystää?

No Suomen lakejahan siellä ei ainakaan todistettavasti noudateta.

Ehkä se myymälä on niin ns. lippulaivamyymälä, että se on oikeasti laiva joka seilaa esim. Panaman lipun alla. Silloinhan sillä laivalla pätee Panaman lait, ei Suomen.

Vierailija
113/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään asioida Louis Vuittonin liikkeissä, vaikkakin harvemmin Helsingissä. Koska kysymyksessä on luxustuotteet, hinnat eivät ole samaan tapaan esillä kuten vaikkapa Alepassa:D

Ymmärrätkö, ei ole kyse luksuksesta versus halpiksesta, vaan Suomen laista. Jos laki määrää, että tuoteen hintojen on oltava esillä, se koskee myös Vuittonia. Asioimisesi liikkeessä tuskin häiriytyy, vaikka hinnat olisivatkin esillä.

Niinpä. Ulkomailla olen nähnyt massiivisilla timanttikoruillakin kuusinumeroisen hinnan vieressä näyteikkunoita myöden koska laki vaatii ja sen noudattamatta jättäminen ei ole vaihtoehto. Miksi LV ei katso tarpeelliseksi noudattaa lakia Suomessa ja miksi tämänkään lain noudattamista ei Suomessa valvota ja tarvittaessa tule seurauksia sen noudattamatta jättämisestä?

Vierailija
114/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollainen meno jatkuu, ennenpitkää joku herneytynyt anarkomarko hommaa Molotohvin kukonpystön ja loppu onkin sitten historiaa.

Vierailija
115/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi varmaan maksaa itse tulostetuilla seteleillä.

Vierailija
116/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatu maksaa, mutta Louis Vuitton on ylihintainen. Käyttävät samoja nahkoja kuin esim. Longchamp, siinä on oikea hintaluokka.

Vierailija
117/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi laukut on usein tehty kankaasta. Siis päällystettyä kangasta. Onko joku niin pösilö että maksaa kangaskassista monta tonnia??

Vierailija
118/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi laukut on usein tehty kankaasta. Siis päällystettyä kangasta. Onko joku niin pösilö että maksaa kangaskassista monta tonnia??

Rehellisesti sanottuna toiset kankaat voivat olla aivan älyttömän kalliita. Ei toki tuo LV muovipinnoitettu kangas. Mutta vaikka itsekin pidän aidosta nahasta laukuissa, niin onhan niitä kankaasta tehtyjä todella upeita iltalaukkuja.

Vierailija
119/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomen laki määrää, että yrityksellä on velvollisuus kertoa tavaran tai palvelun hinta."

Jos ne kertoo tavaran hinnan pyydettäessä, niin miten ne rikkoo lakia?

Olen ollut avissa valvomassa hintamerkintöjä.

Nimenomaan se ei riitä, että hinta kerrotaan kysyessä.

Myös lehtimainoksissa pitää olla hinta. Me katsoimme siellä kaikki lehdet läpi.

Vierailija
120/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä ole ihan tavallista nykyajan Suomessa. Harvassa liikkeessä on nykyisin näyteikkunassakaan tavaroissa hintoja. Ennen se oli hyvin yleistä ja pakollista.