Työkyvyttömyyseläkkeellä olevat; mitä muita tukia saatte?
Tämä itselläni edessä ja kiinnostaisi tietää kun nämä tukiasiat eivät ole kovin selviä.
Kommentit (70)
Ei mitään....roikun kylmässä hirressä.Niinhän me suomal.työsdä menee terveys ,yksin olet
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Pelkkä työeläke, kansaneläkettä en saa rinnalle. Sikäli ärsyttävää ettei saa eläkeläishinnoilla bussilippua.
Jos olet eläkkeellä, saat myös eläkeläis-alennukset junissa, busseissa, jne. Paikallisliikenteeseen ei saa, ainakaan kertalippuihin.
Alinta hoitotukea eli n. 74 euroa/kk. Ei mitään muita tukia. Tk-eläke suht pieni, vuokra vie siitä lähes 3/4. Eläkeläisen asumistukea en saa: KELA ei maksa esim. alle 12 euroa/kk -tukia, kertoi käsittelijä!
Vierailija kirjoitti:
Alinta hoitotukea eli n. 74 euroa/kk. Ei mitään muita tukia. Tk-eläke suht pieni, vuokra vie siitä lähes 3/4. Eläkeläisen asumistukea en saa: KELA ei maksa esim. alle 12 euroa/kk -tukia, kertoi käsittelijä!
Tämä nyt ei kuulosta mitenkään mahdolliselle. Olisiko ihan konkreettisia lukuja laittaa, koska tuo ei ole mahdollista.
Jos joutuu jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle esim. 40-vuotiaana , niin onko se eläke isompi kuin tavallinen vanhuuseläke?
Christiiina kirjoitti:
Jos joutuu jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle esim. 40-vuotiaana , niin onko se eläke isompi kuin tavallinen vanhuuseläke?
No ei se nyt ainakaan isompi ole, miksi ihmeessä olisi?
Christiiina kirjoitti:
Minulla ei. Vanhuutta tuskin tulen näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Et ole töihin ajatellut mennä?
Ajatella voi juu mutta jos työkyky täysin mennyt , eikä pysty mitään tekemään, niin harva sellaista edes palkkaa ja turha mennä jos kaikki voimavarat kuluu työpaikalle raahautumuseen ja kipulääkkeiden naposteluun. Työkykyiset menkööt vapaasti töihin .
Itse saan vaikeasti sairaan hoitotukea kelalta muutaman kympin kuussa.
Christiiina kirjoitti:
Eläke tulee aikanaan sen mukaan mitä olisi ollut täysillä työvuosilla. Ei ne poikkea mitenkään toisistaan vanhuuseläke ja työkyvyttömyyseläke jos siihen on vain elinaikakertoimen saanut. Plussana on tiettysti se, että kun jää työkyvyttömyyseläkkeelle suht nuorena niin saat eläkkeen näkökulmasta täyden työuran eläkkeen mitä et välttämättä saisi jos olisit työelämässä, koska siellä saattaa olla työttömyysjaksoja.
Toimeentulotukea, josta katetaan vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus ja kaikki lääkkeet.
Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle viisi vuotta sitten. Olen tehnyt ehkä kuusi päivää töitä sen jälkeen, haluja kyllä olisi, eläke on varsin pieni. Mitään muuta tukea en saa. Olen käynyt varmaan kymmenisen tuntia erilaisissa työvalmennuksissa, siellä on sanottu, että minun on syytä salata työnantajalta työkyvyttömyyseläkkeeni. Töitä on vaikea saada, vaikka valtio on ryhtynyt toimiin eläkeläisten työllistämiseksi. Ruotsissa tämäkin asia on huomattavasti paremmin järjestetty. Minulla on myös yritys, mutta verottaja ajoi sen alas koska toimintaa ei ollut. Onneksi alkaa marja-aika, tosin kerään vain perheelleni ja lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
No ei se nyt ainakaan isompi ole, miksi ihmeessä olisi?
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä työtapaturman vuoksi. Vammaannuin tapaturmassa ja kipuihin syön aamuin illoin särkylääkettä lääkärinmääräämiä. Työkyvyttömyyseläke suuri kun lasketaan myös tulevat työvuodet mukaan. Ikää on 51v. Työvuosia olisi ollut vielä ainakin 15v. Saan paremmin rahaa nyt eläkkeellä kuin olisin töissä. Eläke maksetaan loppuelämän ajan. Eläke pienenee 70% prosenttiin kun kansaneläke koittaa mutta silloinkin parempi kuin normaalieläke kun vakuutusyhtiö maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitotukea kannattaa hakea. Se on pienimmillään noin 70 e/kk, ja sen käytännössä saat jos olet työkyvytön.
Miten? Minulle kielteinen päätös. Vaikka oikeus olisi, on lisäkustannuksia sairauksiin liittyvistä asioista ym.
Sairaslomalla ollessa sain, nyt en ja mikään ei ole muuttunut? (paitsi että eläke myönnettiin ja saan vähemmän rahaa!)
Pieni työeläke, kansaneläke ja takuueläke, eläkkeensaajan lapsikorotus ja yleinen asumistuki. Joskus sähkölaskun tms ison menon takia toimeentulotukeakin.
Sen verran hyvä tk- eläke etten saa muita tukia. Pärjään eläkkeellä mukavasti. Vakuutusyhtiön kautta eläke maksetaan kun taustalla työtapaturma.
Vierailija kirjoitti:
Pieni työeläke, kansaneläke ja takuueläke, eläkkeensaajan lapsikorotus ja yleinen asumistuki. Joskus sähkölaskun tms ison menon takia toimeentulotukeakin.
Tästä vielä unohtui yksinhuoltajan lapsilisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä vielä unohtui yksinhuoltajan lapsilisä.
Äh ja vielä elatustuki jäi tuloista pois.
Monet ei saa mitään. Tk-eläkehän on monilla tosi hyvä. Ei kaikilla, mutta monilla. Tiedän tapauksen, jossa nuorelle ihmiselle työkyvyttömyyseläke oli turmio. Sai vielä korotettuna, koska johtui työssä tapahtuneesta onnettomuudesta. Oli jo valmiiksi päihdeongelmainen ja tn. se oli osasyy työtapaturmaankin. Sitten lävähti tilille aika hyvät hillot joka kuukausi ja sitten oli aikaa narkata itsensä hengiltä muutamassa vuodessa. Oli sillä hetkellä hyväpalkkaisessa työssä sattumalta. Tuskin olisi sitä vauhtia kauaa edes pystynyt enää käymään töissä, kun oli jo kiikun kaakun, onko huumeilta työkykyinen.
Toisaalta esimerkiksi isäni pääsi sairaseläkkeelle 57-vuotiaana, ihan hyväkuntoisena. Minusta vähän "löysästi". Eläke oli se eläke, jonka olisi täysillä työvuosilla saanut. Sai enemmän eläkettä kuin nuoret samasta työstä palkkaa.
Korotettua hoitotukea.