Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulunsa aloittavan loma

16.05.2008 |

Minua niin kismittää päivähoidon määräämä reilun viikon loma ennen koulun alkua, tai lähinnä se ettei minulla tai miehelläni ole mahdollista pitää lomaa silloin. Olemme vasta aloittaneet nykyisissä työpaikoissamme eikä lomaa siis ole ollenkaan täksi vuodeksi.

Mielestäni on järjetöntä että lapsilla on loma mutta aikuisilla ei!

Nyt pitää reppanalle järjestää erillinen hoito tuoksi ajaksi, että jos lomattomuus aiheuttaa stressiä lapselle niin mitä aiheuttaa lomattomuus vieraan/vieraiden hoitajien kanssa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

loma-ongelmat on vasta alkutaipaleella kun siirrytään kouluvuoteen... tästä lähtien sitten kesät on 10 viikkoa lapsella lomaa + syysloma, joululoma ja talviloma päälle eli aika paljon on vuodessa lomaviikkoja, joita ei vanhempien lomaviikot kata!!! Joten miten siis päiväkoti olisi vastuussa lapsen koulunaloituksen alle jäävästä lomaviikosta - tai kahdesta??? sama tilanne on ihan jokaisella perheellä, ei vain silloin kun ollaan 'lomattomalla vuodella' jostain syystä. Ei meilläkään ole kuin neljä viikkoa kesälomaa, eskarivuoden hoito päättyy kesäkuun lopussa eikä sitä sen jälkeen ole tarjolal edes varahoidossa. Mutta eikös me aikuiset olla kuitenkin itse näistä lapsistamme vastuussa - joten viikko 'omaa' palkatonta lomaa ei ole suuri satsaus oman lapsen hyvinvointiin ehkä???

Vierailija
2/7 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan oppivelvollisuus alkaa 1.8. ja sen jälkeen kuntien ei ole pakko tarjota päiväoitoa ja tosi monissa kunnissa näin onkin, eli koulun aloittaville ei ole hoitopaikkaa 31.7. jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ei ole mahdollista ottaa sitä palkatontakaan lomaa. Työpaikalla saattaa olla tilanne, että jonkun on pakko olla aina paikalla. Jos useampi työntekijä haluaa loman samanaikaisesti, on jonkun vain pakko muuttaa suunnitelmiaan ja useinhan käy niin, että se on uusin työntekijä. Tällöin ei palkatonkaan loma tilanteeseen auta, kun sitä ei saa.

Vierailija
4/7 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarikausi on ollut pitkä myös lapselle. eikä pelkkä päiväkodissa olokaan ole varsinaista lomailua. Kuitenkin pitäisi sitten jaksaa suoraan jännittävä eka kouluvuosi perään ilman minkäänlaista katkoa... Aika vaativaa pienelle lapselle.

Vierailija
5/7 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esim. "vieras" hoitaja tulee kotiin, lapsi saa kuitenkin nukkua aamuisin pitkään ja saa aikuisen jakamattoman huomion ja ajan viikon ajaksi. Ei huonompi vaihtoehto mielestäni.

Vierailija
6/7 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, huh. Tosi rankkaa aloittaa kouluvuosi ilman, että on ollut päivääkään lomaa. Se päivähoito kun on lapselle samanlainen työpaikka kuin vanhemmalle oma työ.

Mummola? Kummila? Ystäväperhe? Tuttu sukulaistyttö? Mitä vaan, ettei tarvitsisi nyt ihan koko kesää olla ilman yhtään lomaa...

Vierailija
7/7 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vähättele ollenkaan ap:n dilemmaa siinä, että on uudet työpaikat eikä laikisääteistä lomaa ole kertynyt. Ja ymmärrän hyvin senkin, ettei kaikilla ole mahdollisuutta syystä tai toisesta ottaa palkatonta. Muttamutta... Sittenkin. Kyllä minuakin emmakaisan tavoin kauhistuttaa enemmän se, ettei lapsella tosiaan ole yhtään sitä lomaa kuin se, että päiväkoti on sen loman "määrännyt"!! :-o Ihan oikeasti, kyllä minun käy lasta aika tavalla sääliksi. Meillä aikuisilla tosiaan on läkiasääteiset lomat, on neuvoteltu alle 40-tuntiset työviikot sun muut, mutta mitkään noista eivät pahimmassa tapauksessa päde lapsiimme! Hoitopäivät saattavat venyä 10-tuntisiksi ja "töitä" pitää paiskia ilman lomia. Huh. Ja tosiaan, sitten pitäisi reippaana käydä vielä uuteen ja erittäin stressavaan tilanteeseen = aloittaa koulutie, joka on kaikkien ihmisten elämässä sentään yksi suurimpia virstanpylväitä.

Minulla on kolme lasta ja kyllä ihan jokaisesta olen etenkin pienempänä huomannut, että loman tarve alkaa loppukeväästä olla suuri. Kuten itse kullakin... Erityisen suuri se on tuntunut olevan ekaluokan kevään lopulla, mutta kyllä se kevätväsymys näkyy pienemmästäkin - ja ainakin kahdella kolmestani pahimillaan tuossa 5-6 ikävuoden huitteilla (sen ekaluokan lisäksi). Lapsenne on pieni vain kerran. Hön aloittaa koulunsa vain kerran. Aina on JOKIN vaihtoehto. Hakekaa viikon sairasloma!:-/