Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Munasarjojen hyperstimulaatio kestää ja kestää

12.12.2006 |

Lipsahti koko jupinani alunperin väärälle puolelle, koska plussa on meilläkin näkyvissä...

Onko kenelläkän kokemusta munasarjojen hyperstimulaatiosta? Mulla Hyperstimulaatio-oireet alkoivat samana päivänä kun Hcg mitattiin ekan kerran. Siitä viiden päivän päästä olinkin jo sairaalassa neljä päivää tiputuksessa ja pakkolevossa. Sairaala keikastakin on vierähtänyt jo kaksi viikkoa ja edelleen ärsyttävä vatsakipu jatkuu ja jatkuu. Raskausviikolla 6+0 tehdyssä ultrassa alkio näytti normaalisti kiinnittyneeltä ja muutenkin hyvinvoivalta sykkeineen kaikkineen.

Tänään sitten iski epätoivo(rv 7+0). Koko ajan on ollut kuukautiskipuun verrattavaa kipua ja sen lisäksi tänään ilmeni pientä ruskeaa limaista vuotoa. Pelästytti aivan tolkuttomasti, koska muutenkin pelkään koko ajan kuukautisten alkavan. Onneksi minulla oli tänään lääkärille aika hyperstimulaation takia. No, ultra tehtiin ja onneksi kaikki näytti olevan ok masuasukin suhteen, mutta toinen munasarja ei vain ota normalisoituakseen. Sairasloma siis jatkuu, enkä lääkärin mukaan mene enää tänä vuonna töihin. Tämä epävarma olotila vaan rasittaa pientä pääkoppaani jatkuvasti ja halusin purkaa tuntojani tällä palstalla. Taas odotellaan ensi viikkoa ja lääkärikäyntiä ennen joulun pyhiä, jotta saan rauhan omille ajatuksilleni ja saadaan ultralla tarkistettua sikiön hyvinvointi. Onneksi on välittävä ja mukava lääkäri, muuten varmaan olisin tullut hulluksi.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ja yksi hyperitapaus. Sain punktiopäivänä hyperin ja olin sairaalassa tiputuksessa pari päivää. Nyt mennään rv. 10 ja kaikki ok. Ei vuotoja eikä kovia vatsakipuja. Kuukautiskivun tyyppistä kipua kylläkin ja pientä vihlontaa munasarjoissa. Viikon 7 ultrassa näkyi vielä suurentuneet munasarjat. Punktion jälkeen painoni nousi useita kiloja yhdessä vuorokaudessa hyperiturvotuksen takia. Sen jälkeen paino ei ole laskenut ollenkaan. Toisaalta kyllä ruokakin on maistunut alkuraskaudessa paljon. Eli johtuukohan tämä sitten syömisestä vai hyperistä, että paino ei normalisoidu? Onko muilla jäänyt hyperistä koko loppuraskaudeksi useita ylikiloja? Odotettavissa siis varmaan suoraan se vauvamaha ja paljon raskauskiloja.. Onko kokemuksia, tasoittuuko tilanne jossakin vaiheessa?

Vierailija
2/8 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko pitkään kesti hyperi täälläkin. Tosin nestettä oli enemmänkin mahan puolella, mutta myös munasarjat suurentuneet ja nesteiset. Taisi olla viimeinen kerta noin viikolla 9, kun kävin tarkastuksessa ja silloin oli tilanne palautunut suht normaaliksi. Muista levätä paljon ja juoda vettä. Itsellä ainakin tilanne paheni, kun en tajunnut aluksi levätä vaan suht normaalisti kotona puuhasin.

Minulla oli myös alkuraskaudessa ruskeata vuotoa, jota tuli kerran ihan runsaamminkin. Mitään ongelmia noista vuodoista ei kuitenkaan seurannut, vaan nyt mennään jo loppusuoralla. Koita nauttia raskaudesta vaikka se voi välillä olla vaikeatakin kaikkien pelkojen kanssa. Onnellista masunkasvattelua!

Gaia 32+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttavaa kun edes joku muukin on paininut tämän saman ongelman kanssa ja raskaus on jatkunut normaalisti. Mulla oli kans nestettä vatsaontelossa oikein reilusti, mutta nyt on enää pieniä lätäköitä näkyvissä.

Tänään tuntuu olo henkisesti jo huomattavasti paremmalta, vaikka vessassa käydessä syynäänkin paperin kunnolla. Hiukan on tullut rusehtavaa vuotoa, mutta ei onneksi kovinkaan paljon. Toivottavasti se johtuu lääkärin mainitsemasta ja ultrassa näkyneeestä kohdunkaulassa olevasta vaalentumasta.

Tarvitsee jatkaa tätä lepäilyä, vaikka pää ei meinaakaan enää kestää. Ehkä se sitten joskus palkitsee.

Vierailija
4/8 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli lievä hyperi (olin vain pari pv sairaalassa) ja vatsani turvotus ei laskenut lainkaan vaan muuttui suoraan vauvamasuksi. Vuotelukin tuli tutuksi, vuosin rv 8 asti aina muutaman pv kerrallaan runsaammin ja sitten saattoi olla 1-3 pv ilman vuotoa, hermoja raastavaa. Sen seurauksena pikkuhousujen tarkistelu on jatkunut tänne asti, rv 38+2

Samaa ohjetta minäkin antaisin, vältä taivuttelua ja kiertoliikkeitä sekä lepäile ja juo!

Vierailija
5/8 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä ottaa osaa keskusteluun.

Mulla ei todettu hyperstimulaatiota, mutta kivut oli tosi kovat punktion ja siirron jälkeen. Maha turpos myös, eikä oo laskenu vieläkään, oikeestaan vaan vähän muuttunut vauvamahaksi, niinku joku muuki sanoi. Nyt oon viikolla 13 ja huomenna on niskaturvotus, että näkee miltä munasarjat nyt näyttää...

Viikolla 7 kävin alkuraskauden ultrassa ja siellä todettiin, että tais lievää hyperiä sittenkin olla, koska munasarjat ei ollu palautunu ollenkaan, kovin olivat painavat ja suuret. Punktiossa rakkuloita oli 27, että ihan kiitettävästi.

Heti viikolla 6 alkoi kova kutina, joka vasta nyt on hallittavissa, ei tarvi enää öisin rapsutella. Maksa-arvo oli yli kymmenkertainen ja siitäkin syytetään nyt sitten tuota oletettua hyperiä.

Sairaalaan en oo joutunu, vettä oon juonu koko raskauden ajan ihan mielettömät määrät. Kipuja on edelleen jonku verran, just munasarjojen kohdalla.

Vauvan syke kuului normaalisti viikolla 10. Toivottavasti huomenna on myös kaikki hyvin!

En tiiä miten hyvin tää liittyy aiheeseen, mutta onko teillä kenelläkään otettu maksakokeita? Kun lääkäri nyt epäilee kuitenkin tätä palautumattomuutta korkeiden arvojen syyksi.

Vierailija
6/8 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lääkäri sanoi, että korkea Hcg-pitoisuus ylläpitää hyperstimulaatiota ja hän olisi enemmänkin huolissaan jos hyperi olisi jo kokonaan kadonnut, koska silloin Hcg olisi lähtenyt laskuun ja voisi olla muuta ongelmaa. Lohdutti, että yleensä viikolla 12 Hcg lähtee normaalistikin laskuun ja silloin hyperi viimeistään helpottaa. Tarvii vaan jaksaa levätä ja odottaa ja levätä ja odottaa. Saavatpahan muut perheenjäsenet hoitaa nuo jouluvalmistelut.

Tuosta maksa-arvo jutusta mulla ei ole mitään tietoa eikä lääkärikään siitä mitään maininnut. Mua tosin kutittaa jokseensakin jatkuvasti, koska atooppinen ihottuma ja allergiat vaivaa. varsinkin nyt on iho tosi huonossa kunnossa, kun stressaan tämän raskauden takia ja stressi laukaisee mun atooppisen ihottuman.

Vierailija
7/8 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko hyperi on hellittänyt?

Mulla oli vielä nt-ultrassa oikee puoli suuri ja painava. Vasen puoli oli jo palautunut. Oikealle oli kehittynyt kolmen sentin kysta, joka on aika kovin kipuillut tänne asti. Mennään siis 16. viikkoa. Vähän yli viikon päästä on ylimääräinen kontrolli, toivottavasti olis kaikki kunnossa!

Maksa-arvoja ei oo enää mitattu, kutina ainakin on loppunut. Hyvä niin!

Vierailija
8/8 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää perhanan kone teki taas kiusaa. Kirjoittelin pitkät tarinat ja juuri kun olin ajatellut painaa ok:ta, niin koko kone tilttas ja jouduin käynnistelemään sen uusiksi. Tässä siis uusi versio lyhykäisesti.

Tällä viikolla kävin lääkärissä taas tarkistuksessa ja sain maanantaina luvan mennä kokeilemaan töihin kunhan vaan tämä flunssa helpottaa. ihan mukava mennä kuuden viikon lepäilyn jälkeen töihin. Sain myöskin luvan kevyesti alkaa kuntoilemaa, kun valitin lääkärille ettei mulla ole ikinä ollut näin huono kunto. Pieniä kävely lenkkejä aluksi, mutta ihanaa sekin on kuitenkin tän makoilun jälkeen.

Varsinainen hyperi siis on helpottanut, mutta toisessa munasarjassa on vielä kysta, joka toisinaan muistuttelee olemassa olostaan kivulla. Onneksi kipu ei enää ole mitään jatkuvaa ja pystyn jo hoitamaan kotiakin.

Tsemppiä muillekin samoista ongelmista kärsiville.

-Masuasukkiko (rv 10+5)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi