Työkokeilu on hyvä asia
Olen ollut sairauden takia pitkään pois työelämästä. Hain ja pääsin työkokeiluun, ja nyt työkokeilun kautta vakituiseen työhön. En ymmärrä palstan valittajia, joiden mielestä työkokeiluun ei kannata mennä. Moni valittaa sitä, että työkokeilusta ei saa palkkaa. Palkkaa pitäisi saada ja koeaika on muka sitä varten, että työnantaja voi katsoa, onko ihmisestä mihinkään. No ei ole. Jos olet ollut pitkään työttömänä tai sairauden takia pois työelämästä, työnantajan tehtävä ei ole maksaa palkkaa henkilölle, jonka työkyvystä ja taidoista ei ole mitään varmuutta. Ensin mennään työkokeiluun näyttämään, että ihmisestä on johonkin, ja sen jälkeen mietitään työsuhdetta, josta maksetaan palkkaa. Esimerkiksi pitkäaikaistyöttömät, jotka eivät ole valmiita työkokeiluun, eivät oikeasti haluakaan työllistyä. Monen vuoden työttömyyden jälkeen se työpaikka ei todellakaan irtoa ilman jonkinlaista työkokeilun tarjoamaa näytönpaikkaa.
Kommentit (40)
Ehkä työnantajan näkökulmasta kun saa työntekijön mutta ei tarvitse palkkaa maksaa 🙂
Kun et ole valmis palkkatyöhön niin todellakin pitää kokeilla työkokeilua. Itse olin mt asioiden takia pois työelämästä. Sain työkokeilupaikan ja olen siitä onnellinen. Minä en pysty normi työelämään
En jaksa tehdä 8h/päivä töitä. Tästä pikkuhiljaa opettelen
Jouduin työkokeilussa tekemään samaa työtä kuin muutkin mutta ilman palkkaa. Suoriudun hyvin, mutta en saanut silti sieltä edes määräaikaista työpaikkaa. Työnantajat käyttävät ilmaisia työkokeilijoita härskisti hyväkseen.
Olen itse kuntouttavassa työtoiminnassa. En pysty tekemään mitään töitä enää. On mukavaa kun pääsen kolme kertaa viikossa edes jotain tekemään
Työnantajan näkemys on kyllä se, että harva työkokeilija pystyisi sitoutumaan täysiin viikkotunteihin. Sairaslomaa on paljon. Ja se motivaation puute kun raha tulee tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tästä nyt muuta hyötyä ole kuin se että saa palkkaa. Vakkaripaikkaa tuonne ei saa.
Paitsi työkokeilusta ei saa palkkaa.
Niin sori, ei se ole palkka vaan korotettu kuntoutustuki tai joku semmonen mitä eläkevakuutusyhtiö minulle maksaa reilun 2500 €/kk.
Kaupallisella alalla. KTM olen koulutukseltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että joillain toimii. On myösctyökokeilijoita, jotka ovat ikänsä töitä tehneet eivätkä tarvitse kokeilua. Sitten niitä, jotka eivät sovi ainakaan kokeilemaansa työhön, jolloin ohjaukseen kuluu vakinaisten aikaa, mutta hyöty on vähäinen. Jotkut kokeilevat vuodesta toiseen.
Työkokeilu ei ole pakollista. Sen voi jättää omasta työkkärin suunnitelmasta pois.
Mitä tulee tilalle?
Ok, monet vaan eivät ole päässeet tuota kautta niihin palkallisiin töihin, kun ottavat vaan seuraavaksi uuden ilmaisen kokeilijan.
Vierailija kirjoitti:
Kaupallisella alalla. KTM olen koulutukseltani.
Ap siis.
Semmoista satua on kokoomuslaiset taas kirjoitelleet.
Ei työkokeilu ole työsuhteen koeaika ja työkokeilut johtavat aika harvoin palkkaamiseen, koska useinkaan ei ole henkilöstötarvetta. Esim. 3kk työkokeilu voi olla kyllä hyödyllinen alanvaihtajalle tai henkilölle joka haluaa kokeilla soveltuuko ala omaan työkykyyn.
Minulle ei ole työnantajat enää vastailleet työhakemuksiin mitään, kun lisäsin työhistoriaani 6kk palkatoman työkokeilujakson. Sitä ennen sentään vastasivat sen vakiolauseen "valitettavasti valinta ei osunut tällä kertaa sinuun". Onkohan tuollainen työkokeilu samanlainen leima kuin "ollut vankilassa pitkään"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia kouluissa on sitten pitkitä työharjoittelujaksoja? Siksikö, että minut saa valmistumisen jälkeen laittaa uudelleen vastaavaan palkattomaan asemaan? Miksi minua ja osaamistani ei palkata? Hä? Kerro? Miksi valmistuin koulusta jos olen muka niin huono, ettei minua haluta palkata?
Asenteessa ei ainakaan mitään vikaa ole 😅
Eikä sun kommentillasi. Sun on turha tuomita, sillä et tunne kommentoijaa ja hänen taustaansa. Halusit vaan päästä vittuilemaan ahdistuneelle ihmisille. Onnea, oletko parempi?
Mä olen just itse kommentoinut onnistunutta työkokeiluani. Ja uskon pitkälti siihen, ettei naama norsun vitulla ainakaan edistä työn saamista.
Se voi olla hyvä asia niille, joiden tarvitsee KOKEILLA töitä.
Ei muille.
52v, loppuelämän työtön kirjoitti:
Minulle ei ole työnantajat enää vastailleet työhakemuksiin mitään, kun lisäsin työhistoriaani 6kk palkatoman työkokeilujakson. Sitä ennen sentään vastasivat sen vakiolauseen "valitettavasti valinta ei osunut tällä kertaa sinuun". Onkohan tuollainen työkokeilu samanlainen leima kuin "ollut vankilassa pitkään"?
On. Työkokeilu antaa ymmärtää, ettei työntekijä ole ihan kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla hyvä asia niille, joiden tarvitsee KOKEILLA töitä.
Ei muille.
No pitkäaikaistyöttömien ja sairauden takia pidempään töistä pois olleiden tarvitsee kokeille töitä, jos aikoo joskus oikeasti työllistyä. Kukaan ei ota vuosia töistä pois olleita suoraan töihin. Työkokeilussa saa työkokemusta ja vähintäänkin suosittelijan, jos tekee hommansa kunnolla. Itse sain vakkarityön. Tietysti sellainen ei saa mitään, joka ei ole edes suosittelemisen arvoinen.
Onneksi uusi hallitus laittaa työttömät puhdetöihin. Suurin osa tuntuu olevan sellaisia, että ei ole mitään aikomustakaan työllistyä/tehdä mitään elantonsa eteen. Mahdollisuuksia edistää omaa työllistymistään on kyllä ollut, kuten esim. tässä ketjussa mainittu työkokeilu.
Pitkään sairastaneille tai muuten selkeästi vajaakuntoisille työkokeilu ehkä sopii. Muiden osalta töiden teettäminen veronmaksajien rahoilla tulee kieltää lailla.
Juu ei työkokeilussa olisi mitään vikaa jos siitä maksettaisiin normaali palkka eikä mitään viikkorahaa. Naurettava järjestelmä josta pitäisi kannella YK:n ihmisoikeuskomitealle aiheena orjuus ja siihen verrattavissa oleva lähes orjuuden kaltainen työ.