Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormonikierukasta kysymyksiä

Vierailija
29.08.2008 |

Minulla on käytössä Nuvaring-ehkäisyrengas, olen siihen muuten ihan tyytyväinen, mutta vuodot on runsaat ja kärsin voimakkaista PMS-oireista. Lisäksi limakalvot ovat herkät ja kuivahkot. Olen miettinyt hormonikierukkaan siirtymistä, mutta muutama juttu mietityttää; sattuuko laittaminen, kauanko mahdollista tiputteluvuotoa on kierukanlaiton jälkeen? Onko se runsasta? Onko se kierukka niin hyvä kuin annetaan ymmärtää? Minkälaisia huonoja oireita teille on siitä tullut? Entäs hyvät puolet?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaminen ei varsinaisesti sattunut, nipisti vaan vähän. Tiputteluvuotoa sen sijaan kesti mulla melkein vuoden, sitten kierto tasaantui, aina välillä kyllä on saattanut jotain epämääräistä tiputtelua olla. Muuten ei oikein mitään ihmeempiä oireita ole tullut. Aikasemmin megarunsaat menkat kesti 2 päivää, nyt kierukan laiton jälkeen vuoto kestää 10 päivää eli se sama verimäärä vaan jakautuu useammalle päivälle.

Vierailija
2/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut kuukaustisia pilelreiden takia, joten laitto sattui. tai ei laitto, mutta kivut pians en jälkeen. Eka päivä oli aika kamla, sitten oli kovaa menkkamaista kipua 4-5 päivää.

Tiputteluvuotoa oli varmaan 2-3 kuukautta, silloin täällöin. Tuli varmaan yhdet kuukautiset, sen jälkeen tuli vuotoa pari kertaa parin kuukauden välein. Ihan pikkuhoususuoja riitti.

Sen jälkeen ei ole ollut kuukautisia, ei mielialan muutoksia, ei tulehduksia, kaikki on ollut loistavasti.

Halut palasi pian kierukkaan vaihdon jälkeen, olin jo niin tottunut haluttomuuteen, että ihan yllätti:-)

Kaikenkaikkiaan olen ollut tosi tyytyväinen hormonikierukkaan, ekojen kuukausien jälkeen. Enää en vaihtais muuhun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaminen sattuu! Sain puudutuksen, joka ei juurikaan auttanut. Hommaan meni aikaa tunti. Kivut olivat tosi kovat ja hiki oli sekä minulla että lääkärillä ennenkuin se vempain suostui menemään paikalleen. Asentajan kokenut gynekologi. Täysin synnytyskipuun verrattavaa touhua. Ikinä en enää moiseen ala.

Vierailija
4/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattuu vähän, tiputteluvuotoa oli 2,5 kuukautta. Aina tuntui, että nyt se tiputtelu loppui, mutta sitten jatkui vielä... Kuukautiset jäi multa kokonaan pois. Mutta:

jouduin poistattamaan sen, kun migreenit yltyivät ihan hurjaksi. Muuten varmaan olisin sitä pitänyt.

Vierailija
5/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mirena n. kaksi vuotta.

Laittaminen sattui ihan törkeän paljon, vaikka olin saanut särkylääkkeen etukäteen. Huom, en ole synnyttänyt alakautta ja kierukka laitettiin jälkitarkastuksessa ja minulla ei olleet silloin menkat alkaneet. Sen koko kierukan paikallaan olon ajan olinkin sitten ihan tyystin ilman menkkoja. Menkat tuli vasta kun kierukka otettiin pois viime toukokuussa, niin kesäkuussa alkoi menkat.

Tiputteluvuotoa oli n. pari kuukautta.

Huonoja puoli finnit, tuli jopa selkään, ja minulla ei ole ollut finniongelmaa aiemmin edes murkkuiässä. Tähän auttoi jonkin verran kasvohoidot.

Vaikutti minulla myös mielialaan, mutta sen kans pystyi elämään jos tiedosti sen. Tosin en varmaan enää laittais koska mieskin huomas mielialassa selvän muutoksen, kun kierukka otettiin pois.

Vaivaton ehkäisy kumminkin.

Vierailija
6/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mirena n. kaksi vuotta.

Laittaminen sattui ihan törkeän paljon, vaikka olin saanut särkylääkkeen etukäteen. Huom, en ole synnyttänyt alakautta ja kierukka laitettiin jälkitarkastuksessa ja minulla ei olleet silloin menkat alkaneet. Sen koko kierukan paikallaan olon ajan olinkin sitten ihan tyystin ilman menkkoja. Menkat tuli vasta kun kierukka otettiin pois viime toukokuussa, niin kesäkuussa alkoi menkat.

Tiputteluvuotoa oli n. pari kuukautta.

Huonoja puoli finnit, tuli jopa selkään, ja minulla ei ole ollut finniongelmaa aiemmin edes murkkuiässä. Tähän auttoi jonkin verran kasvohoidot.

Vaikutti minulla myös mielialaan, mutta sen kans pystyi elämään jos tiedosti sen. Tosin en varmaan enää laittais koska mieskin huomas mielialassa selvän muutoksen, kun kierukka otettiin pois.

Vaivaton ehkäisy kumminkin.

Niin ja jälkeenpäin tajusin että vaikutti ehkä haluisin heikentävästi, koska pois oton jälkeen on hormoonit hyrränneet tosi paljon. Koko ajan tekee mieli.

Vierailija
7/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti, ainakin tuo miten sen laittaminen sattuu. Mulla ei tuntunut niin yhtään mitään kun se laitettiin. Olin kyllä ottanut sen pyydetyn buranan ennen, mutta ei se nyt kyllä ollut se syy siinä. Lääkärikin sanoi, että nyt voi varautua vähän siihen että sattuu mutta sitten jo kysyinkin että koska laitatte ja se jo olikin siellä!

Eli oikeesti ei sattunut niin millään lailla ja melko nopsaan oli ohikin, varmaan yhteensä 10min meni koko touhuun.

Ja tyytyväinen olen ollut. Tiputtelua oli jotain 3kk ja nyt välillä aina vähän jotain tulee, mutta periaatteessa vaan kuukautiset ihan säännöllisesti ja vähän vähemmän vuotoa kuin aiemmin mutta ehkä kestää vähän pidempään vaikka pikkuhousunsuojalla lopussa pärjääkin.

Suosittelen!!

Vierailija
8/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitto ei todella tuntunut yhtään miltään, samalta kuin joku olisi venyttänyt alahuulesta varovasti kun ilmeisesti kohdunsuuta jollain vekottimella venytettiin.

Minulla oli sama kierukka 7vuotta eli se ei ollut tuo Mirena vaan edellisellä kauppanimellä. Pari viikkoa sitten otettiin pois ja gyne sanoi että juuri on munasolu irronnut ja kuukautiset on siis parin viikon kuluttua ja voi helvatun kevät ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen on leuassani samassa kohtaa vasemmalla päätönfinni/hormoninyppylä samanlainen kuin aina ennen kierukkaa oli enne kuukautisia. Tietenkin viikonvaihteessa juhlat tulossa.

Vierailija
9/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt jo yli 6 vuotta. Kesällä 2007 vaihdatin uuden. En oo alateitse synnyttänyt ja paikat on gynen mielestä tosi pienet (aina pienimmät välineet haettava vastaanotolla), edellisen kierukan poisotossa oli langat hakusassa (ei näkynyt ollenkaan) mutta taitava gyne net sieltä löysi ja sai vanhan pois. Pikkusen nipisti poisotto. Uutta kun laitettiin jännitti vähäsen kun ei meinannu löytyä kohdun suuaukkoa mistään, gyne sanoi että otetaan kaikki aika mitä saahaan että asennus sujuu kivutta. Ja niin se sen sinne ujutti, ilman kipua.

Vuotoa ei ole ollenkaan tällä hetkellä. Ed kierukan kanssa tiputteluvuotoa oli kahtena päivänä, josta selvisin muutamalla pikkuhousunsuojalla. Halut on hirmuiset (mies tykkää, joskus toppuutteleekin), joten meillä ei siihen oo vaikuttanu.

Olen erittäin tyytyväinen h-kierukkaan.

Vierailija
10/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tosiaan kamalat kivut, vaikka kohdukaula puudutettiin. On se ihmeellistä miten erilaisia me naiset olemme.

Vierailija
11/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sattunut yhtään sen enempää kuin papa kokeen otto. viikon verran sen jälkeen oli outo olo tuntui kuin se olisi tulossa pois, en tiedä oliko tuolta sisuksista paikat turvoksissa tai jotain. Menkat tulleet aika säännöllisesti mutta niiden väli pidentynyt koko ajan, pärjää ihan hyvin pikkuhousunsuojalla, ikävää on se että sitä tiputtelua kestää viikon verran, ennen kesti menkat 4 päivää.

Mule sanottiin että migreenin kannalta on parempi laittaa h-kierukka kuin syödä pillereitä, siinä asiassa en ole mitään eroa huomannut.

Haluja on enemmän tai sanotaanko että useemmin kuin pillereiden aikana.

Ei oikeestaan mitään huonoa sanotavaa kierukasta.

Vierailija
12/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaminen vähän nipisti,ei tiputtelua,kuukautisista selvisi pelkällä pikkuhousunsuojalla,nyt loppuivat kokonaan.Ja ei ole vienyt haluja.Näppylöitä on kyllä enemmän kuin koskaan.

Vierailija
13/13 |
29.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mulla onkin korkea kipukynnys.

Vuoto tasaantui parissa kuukaudessa, MUTTA tuli silti runsaana ja pitkitttyneenä (12 pv), finnit, mielialat, haluttomuus ja alapään HAJUT. Sen lisäksi alkanut raskaus, tosin munasarjassa. Totesin ettei ikinä enää. Kuparinen on NIIIN paljon parempi.