Lapsen silmienväri ja isän epäilyt isyydestään
Meillä on lapsi jolla on ruskeat silmät. Lapsi on nyt 2v. Lapsen isä on nyt jostain saanut päähänsä, että lapsella ei muka voisi olla ruskeita silmiä, koska minulla on vihreä-ruskeat ja hänellä siniset. Lapsen silmien väri on ihan selkeästi ruskea. Tämä on hänen mielestään syy epäillä ettei hän olisikaan lapsen isä. Miten saa selitettyä miehelle, että silmienväriin vaikuttaa moni asia?
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt mitenkään perusteeton "uskomus" ole, sillä pitkään on ajateltu ruskean olevan dominoiva. Siten vanhemmat, joilla ei ole ruskeita eivät voi saada ruskeasilmäistä lasta, koska heillä ei yksinkertaisesti ole tätä geeniä - jos olisi, heillä olisi myös itsellä ruskeat silmät.
Viime vuosina tästä on kuitenkin tullut uutta tietoa eikä asia olekaan ihan näin, vaikka pääsääntönä edelleen ihan pätevä. Teidänkin lapsella saattaa hyvinkin todennäköisesti alkaa myöhemmin ne silmät vihertämään.
Mutta DNA testi on aina helppo vaihtoehto varmistua asiasta ja säilyttää perhesopu. Ei siinä kukaan mitään häviä.
Ap:n mies hiljenee dna-testistä hetkeksi, mutta mitä sitten, kun ap tulee työmatkalta ja miehensä "löytää" vieraan miehen hiuksen ap:n alusvaatteista. Viedäänkö sekin testattavaksi?
Onko järkeä jatkaa suhdetta, jos puolison sanaan ei voi luottaa, varsinkaan näin isossa asiassa?
Minulla on vihreät silmät, miehellä ruskeat ja lapsesta tuli sinisilmäinen. :) Tästä on kyllä vitsailtu monet kerrat, mutta Apn tilanne kuulostaa jo oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuossa nyt oikeasti ole olennaista genetiikka, vaan se, että ap:n mies syyttää ap:tä pettämisestä. Ap itse tietää onko se totta vai ei.
Niinpä. Kyllä genetiikka jää naisen edun taakse. Oli mies lapsen biologinen isä tai ei, niin Ap:lla on oikeus maksattaa kersansa kasvatus miehellä.
Mummo peräkylästä kirjoitti:
Onhan tuo todella loukkaavaa
Taitaa peräkylän mummolla olla omatekemiä käenpoikasia pesässä, kun noin pahasti sieppaa...
Jos sun tai miehes puolella vanhemmilla on ruskeat silmät, nii voi helposti hypätä!
Terveisin, vanhemmilla vihreät silmät ja minulla ruskeat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt mitenkään perusteeton "uskomus" ole, sillä pitkään on ajateltu ruskean olevan dominoiva. Siten vanhemmat, joilla ei ole ruskeita eivät voi saada ruskeasilmäistä lasta, koska heillä ei yksinkertaisesti ole tätä geeniä - jos olisi, heillä olisi myös itsellä ruskeat silmät.
Viime vuosina tästä on kuitenkin tullut uutta tietoa eikä asia olekaan ihan näin, vaikka pääsääntönä edelleen ihan pätevä. Teidänkin lapsella saattaa hyvinkin todennäköisesti alkaa myöhemmin ne silmät vihertämään.
Mutta DNA testi on aina helppo vaihtoehto varmistua asiasta ja säilyttää perhesopu. Ei siinä kukaan mitään häviä.
Ap:n mies hiljenee dna-testistä hetkeksi, mutta mitä sitten, kun ap tulee työmatkalta ja miehensä "löytää" vieraan miehen hiuksen ap:n alusvaatteista. Viedäänkö sekin testattavaksi?
Onko järkeä jatkaa suhdetta, jos puolison sanaan ei voi luottaa, varsinkaan näin isossa asiassa?
Sinäkö tunnet noin? Etkö ymmärrä mitä teet liitollenne?
Ne sinun epäilyksesi ovat psykoottisen mielen tuotetta ja on varmaan pelottavaa elää jonkun hullun ailahteluja etukäteen pohtien ja tottakai aina epäonnistuen, kun ne sinun syytöksesi tulevat aina absurdimmiksi.
Vai, että alusvaatteita vielä tutkii. Kyllä pitäisi ihmisen siinä vaiheessa herättää itsensä todellisuuteen ja lähteä ulos siitä pilaamasta muiden elämää.
Oikeastaan nautit pervosti naisesi rääkkäämisestä.
Kenenkään ei tarvitse uhrata ainoaa elämäänsä jonkun pöljän pojan mielikuvitusleikkeihin.
Onko sellainen kunnon perheenisän käytöstä?
Sinuna keksisin jotain muuta harrastusta ennen kuin on myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vihreät silmät, miehellä ruskeat ja lapsesta tuli sinisilmäinen. :) Tästä on kyllä vitsailtu monet kerrat, mutta Apn tilanne kuulostaa jo oudolta.
Mitä vitsailua tuossa on?
Etkö tiedä, että silmien väri ei periydy siten, että lapselle tulisi automaattisesti jommankumman vanhemman silmienväri tai vanhempien silmienvärien sekoitus?
Mies ja isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko järkeä jatkaa suhdetta, jos puolison sanaan ei voi luottaa, varsinkaan näin isossa asiassa?Sinäkö tunnet noin? Etkö ymmärrä mitä teet liitollenne?
Ne sinun epäilyksesi ovat psykoottisen mielen tuotetta ja on varmaan pelottavaa elää jonkun hullun ailahteluja etukäteen pohtien ja tottakai aina epäonnistuen, kun ne sinun syytöksesi tulevat aina absurdimmiksi.
Vai, että alusvaatteita vielä tutkii. Kyllä pitäisi ihmisen siinä vaiheessa herättää itsensä todellisuuteen ja lähteä ulos siitä pilaamasta muiden elämää.Oikeastaan nautit pervosti naisesi rääkkäämisestä.
Kenenkään ei tarvitse uhrata ainoaa elämäänsä jonkun pöljän pojan mielikuvitusleikkeihin.
Onko sellainen kunnon perheenisän käytöstä?Sinuna keksisin jotain muuta harrastusta ennen kuin on myöhäistä.
Väännetään vielä ratakiskosta. Se dna-testi ei tuo perhesopua pysyvästi, koska perhesopu tulee vain puolisoiden välisestä luottamuksesta. Tuo kuvaamani oli vain tulevaisuuden näkymä siitä, että Dna-testi pitää tehdä, koska sitä luottamusta ei ole.
Silmien värin lisäksi epäilyttää myös lapsen tumma hipiä ja kiharat hiukset 🤨
T. Lapsen isä(?)
Isyystesti tulisi tehdä aina synnytyksen yhteydessä.
Taas ihan käsittämättömiä kommentteja ja selityksiä ja syytöksiä. DNA-testi pakolliseksi aina ja joka kerta, niin ei tarvitse kenenkään ihmetellä ja vääntää ja se olis muutenkin ainoa oikea tapa ajatellen lapsen oikeuksia.
Isälläni on ruskeat silmät ja äidillä vihreät. Meistä lapsista minä olen ainoa vihreäsilmäinen, kolme sisarustani on sinisilmäisiä. Sen sijaan sekä minun että sinisilmäisen siskoni lapsella on ruskeat silmät. Minun lapseni isän silmät on siniset ja siskon lapsen isän silmät myös jotain sinisävyä.
Vierailija kirjoitti:
Taas ihan käsittämättömiä kommentteja ja selityksiä ja syytöksiä. DNA-testi pakolliseksi aina ja joka kerta, niin ei tarvitse kenenkään ihmetellä ja vääntää ja se olis muutenkin ainoa oikea tapa ajatellen lapsen oikeuksia.
Ei sitä dna-testiä sen vuoksi aleta tekemään, että ap:n vainoharhainen mies ja muut samankaltaiset epäilee isyyttään. Kun on kyse sairaalloisesta mustasukkaisuudesta, ei se dna-testi auta mitään, koska seuraavaksi aletaan epäillä, että se dna-testi näyttää väärin tai että tulos on väärennetty.
Ja mites sitten esimerkiksi perheet, missä lapset on syntyneet lahjasukusoluilla? Heidän tapauksessaan dna-testaus on täysin järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on ruskeaa silmissä, miksi se ei muka voi periytyä teidän puolen suvusta. Miehen logiikka?
En tosiaan tiedä. Hän perustelee epäilyksiään sillä, että lapsella on paljon ruskeammat silmät kuin minulla, siis ihan yksivärisen ruskeat.
Niin on meidänkin lapsella. Miehellä siniset silmät, mulla silmissä on ruskeaa, mutta pääasiassa vihreät ovat silmäni. Lapsella selkeän ruskeat.
Vierailija kirjoitti:
Mun toisella lapsella on siniharmaat silmät vaikka mulla ruskeat.
Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Enemmän ihmeellistä olisi siinä jos molemmilla vanhemmilla olisi siniharmaat ja lapsella ruskeat
Ruskea väri kun dominoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä dna-testiä sen vuoksi aleta tekemään, että ap:n vainoharhainen mies ja muut samankaltaiset epäilee isyyttään. Kun on kyse sairaalloisesta mustasukkaisuudesta, ei se dna-testi auta mitään, koska seuraavaksi aletaan epäillä, että se dna-testi näyttää väärin tai että tulos on väärennetty.
Ja mites sitten esimerkiksi perheet, missä lapset on syntyneet lahjasukusoluilla? Heidän tapauksessaan dna-testaus on täysin järjetöntä.
Kyllä se testi tehdään jos vanhempi niin haluaa.
Silmien värin periytyminen ei ole niin yksioikoista kuin meillekin koulun bilsankirjoissa aikoinaan opetettiin. Silmien värin periytymiseen vaikuttaa useampi geeni.
Vaikka ne lapsen geenit on peräisin vanhemmilta, niin näillä vanhemmilla on myös geenejä omilta vanhemmiltaan, milloin genotyyppi taas on huomattavasti monipuolisempi. Fenotyyppi ei myöskään aina vastaa genotyyppiä oppikirjamaisesti. Lisäksi ympäristötekijät vaikuttaa. Ihmisen kehitys on ihan huima projekti eri vaiheineen, joten onko se mikään ihmekään, jos jokin muuttuu matkan varrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vitsailua tuossa on?
Etkö tiedä, että silmien väri ei periydy siten, että lapselle tulisi automaattisesti jommankumman vanhemman silmienväri tai vanhempien silmienvärien sekoitus?
Miksi ei saisi vitsailla? Oletko tosikko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun toisella lapsella on siniharmaat silmät vaikka mulla ruskeat.
Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Enemmän ihmeellistä olisi siinä jos molemmilla vanhemmilla olisi siniharmaat ja lapsella ruskeat
Ruskea väri kun dominoi.
Peruskoulun bilsankirjoissa opetettiin, että ruskea väri dominoi. Mutta käytännössä on olemassa useita erilaisia variaatioita.
Harvan ihmisen silmienväri muutenkaan on samanlainen kuin niissä oppikirjojen esimerkeissä.
Ei kai tuossa nyt oikeasti ole olennaista genetiikka, vaan se, että ap:n mies syyttää ap:tä pettämisestä. Ap itse tietää onko se totta vai ei.
Jos ap on pettänyt, voisi tunnustaa ja miettivät yhdessä miten jatketaan. Ehkä paras erota.
Jos ei ole pettänyt, niin miehen pitäisi luottaa ap:n sanaan, vaikka lapsi näyttäisi miltä. Jos ei edelleenkään luota, niin silloin isyystesti ja ero on ainoa vaihtoehto. Ero siksi, että seuraava syytös tulee kyllä. Mustasukkainen ihminen tuskin paranee.