Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos pallosalama olisi olemassa, siitä olisi jo nykypäivänä kuvia sekä videoita.

Vierailija
04.07.2023 |

Ihmiset kuvaavat nykyään 24/7 kaikkea, joten varmasti sellainen olisi jo tallentunut kameralle.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-on-pallosalama-mystista-ilmiot…

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enollani on arvet pallosalamasta. Tuli telttaan kun oli pieni poika. Mutta varmaan tuotakaan ei tapahtunut kun ei tainnut hakea kotoa kameraa.

Se oli normaali salama tollo! 😂

Vierailija
22/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enollani on arvet pallosalamasta. Tuli telttaan kun oli pieni poika. Mutta varmaan tuotakaan ei tapahtunut kun ei tainnut hakea kotoa kameraa.

Ei salama jätä arpia, enosi on kännissä kaatunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo mukulana kuulin kerrottavan pallosalamasta. Sellaisen oli joku nähnyt. Siksi vähän kummastelenkin tätä uutisointia nyt, että se olisi joku todistamaton ilmiö? Tai tallentamaton ilmiö.

Vierailija
24/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo mukulana kuulin kerrottavan pallosalamasta. Sellaisen oli joku nähnyt. Siksi vähän kummastelenkin tätä uutisointia nyt, että se olisi joku todistamaton ilmiö? Tai tallentamaton ilmiö.

Nimeomaan se oli aikoinaan joku kummitusjuttu jolla peloteltiin lapsia. Nykyään kukaan ei enää näe sitä, kun tiedetään ettei se ole totta.

Vierailija
25/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nähnyt lapsena.

Vierailija
26/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
27/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt Pallosalaman monta kertaa. Siinä oli pääosassa Sean Connery.

Vierailija
28/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko on plasmaa, salamat on plasmaa, ja tutkijat sanovat että pallosalama on luultavasti plasmaa.

Mielenkiintoista on, että miten se saa muotonsa. Miniaurinko.

Vierailija
30/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salamanisku lähelle aiheuttaa voimakkaan, lyhyen muutoksen sähkökentässä.

Osa pallosalamahavainnoista voi tosiaan olla aivojen luoma harha-

Jopa ns. joukkoharha joka syntyy aivoissa sähkökentän aiheuttaman häiriön vuoksi.

Osa havainnoista on varmasti todellisia ja pallosalama sinänsä on todellinen ilmiö.

Verrataan esimerkiksi Hessdalenin valoilmiöihin. Harvinaisia, mutta olemassa.

Tässä en enempää spekuloi kummankaan ilmiön aiheuttajista.

Kannattaa kuitenkin olla tietoinen, että elämme planeetalla, jonka sisus on sulaa rautaa. Siellä kulkee miljoonien Ampeerien virtoja, jotka ylläpitävät planeetan magneettikenttää.

Myös maankuoren muutokset, kuten maanjäristykset, aiheuttavat miljoonien Volttien pietsosähköisiä ilmiöitä!

Vierailija
31/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pallosalamasta on lukuisia havaintoja. Palomiehet tietävät että se on todellinen. Myös omat isovanhempani kertoivat kun pallosalama ilmestyi heidän kotiinsa. Se karttoi ihmisiä, ja hävisi sitten kun avasivat oven.

Miksi ne ovat aina mummoja jotka sen pallosalaman näkee? Tieteen parissa eivät koskaan työskentele?

No itse olen IT-ammattilainen ja näin pallosalaman tyttäreni kanssa parvekkeella ukkosta ihaillessani, taisi olla vuonna 1998.

En ollut mummoiässä.

Vierailija
32/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen junan ikkunasta nähnyt kovalla ukkosella pallosalaman sähkölinjassa, tai sellaisessa leveässä tolpassa jonka kautta kulkee useita sähkölinjoja. Oli erittäin kirkas noin metrin halkaisijaltaan oleva valopallo.

Vierailija
33/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölinjassa vikaa, ei salama.

Vierailija
34/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtube -> ball lightning

Vierailija
35/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nähnyt pallosalaman kahdesti, kummallakin kerralla tuli pistorasiasta. Kun sellainen tulee, ei siinä ehdi kameraa ottamaan säikähdykseltään. Ainoa ajatus on pelko, ettei se vain päälle tule.

Vierailija
36/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumminkin oli se nils holgersson joka raateli.

Vierailija
37/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä tulee tuskin mieleen alkaa kuvata jos tulee kotiisi

Tänä päivänä ihmisille ihan ensimmäinen asia joka tulee AINA mieleen KAIKKIALLA on alkaa kuvata

Vierailija
38/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nähnyt pallosalaman kahdesti, kummallakin kerralla tuli pistorasiasta. Kun sellainen tulee, ei siinä ehdi kameraa ottamaan säikähdykseltään. Ainoa ajatus on pelko, ettei se vain päälle tule.

No ei kai täti siellä pöytäkoneen äärellä puhelinta ehdi ottaa piironginlaatikosta.

Vierailija
39/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt pallosalaman lapsena. Oli kauhea ukonilma ja yhtäkkiä salama löi pihassa olevaan mäntyyn, joka meni yhdestä kohtaa pirstaleiksi, männyn vierestä meni sähkölanka joka johti naapuritalon seinään. Pallosalama alkoi pyöriä sitä lankaa pitkin ja oli mennyt naapurin keittiöön sisälle, kulkenut seinää pitkin ja mennyt jostain hellapellin luukusta ulos, seinään jäi vain pieni raita siihen kohtaan mistä se oli mennyt.

Naapurin emäntä oli mennyt shokkitilaan, mutta vanha mummu ei ollut pelännyt yhtään, oli vain kehottanut ihmisiä olemaan paikoillaan, että se menee rauhallisesti ulos, oli hänelle tuttu ilmiö. Ennen varmaan tällaista näki enemmän, kun suojaamattomia sähkölankoja meni siellä sun täällä.

Aikuisena olen nähnyt myös toisen oudon salaman, se oli leirintäalueella jossa oli paljon ihmisiä. Salama iski maahan ja lähti siitä hyppimään kummallisesti eteenpäin, ehkä se oli myös pallosalama, koska se pysyi koossa, noin nyrkin kokoinen valo. Se poltti yhden auton renkaan, joka siis ihan suli silmissä. Vaikka satoi rankasti, nurmikkoon paloi musta mutkitteleva jälki, mistä näki miten se oli kulkenut. Se vain sitten sammui itsekseen. Meitä näkijöitä oli paljon.

Vierailija
40/91 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä tulee tuskin mieleen alkaa kuvata jos tulee kotiisi

Ei varmaan, mutta onhan se vähän kumma ettei sellainen ole koskaan maailmanhistoriassa iskenyt sellaisen henkilön kotiin, jossa olisi kameravalvonta. 🤔