Onko sushi ihan ehdottomasti kielletty?
Onko kukaan tiedustellut, saako niitä Nigiri-susheja syödä kuitenkin? Siis saa tietenkin syödä jos valitsee vaan jotain kananmunaa päälle tms. Mutta onko jättirapu ok myös. Nigireissähän ei ole levää, vain riisiä ja päällys. Vaikka tietäisi että on varmasti tuoretta kalaa niin ei sovi, niinkö se on?
Sushihimosta kärsivä rouvaii
Ps. Ruotsissa on muuten mamasushi annoksia, joissa tietääkseni on käytetty juuri kypsää kalaa (esim tonnikalatahna ja munakkaita jne.)
Kommentit (7)
Eli varmasti moni syö raskausaikana kuitenkin esim graavilohta, miksi siis ei myös sushia. Riskithän siinä vain täytyy tiedostaa.
Itse olen yrittänyt pidättäytyä kummassakin raskaudessa, mutta pari kertaa olen syönyt kuitenkin (tässä toisessa tosin vain itse tekemää ilman kalaa, pelkkää kasvista). Järkeilin sitä eka raskaudessa niin, että sushiravintolan hygienitaso on pakko olla hyvä ja raaka-aineet erinomaisia. Tässä toisessa raskaudessa jotenkin muutenkin olen ollut pidättyväisempi, johtuen varmaan siitä kun tietää ettei tämä sitten kuitenkaan loputtomiin kestä :)
Mutta kun kotona noita väänsin, huomasin että sushin himo olikin itse asiassa tyydytetty jo sillä että käytti kunnon soijaa + wasabia eli ei se kala ainakaan ollutkaan minulle se pointti :)
tein itse paripäivää sitten susheja...
Parastahan siinä on musta se riisi, johon tulee riisiviinietikkaa ja sokeria. Hyviä päällyksiä on esim. munakas (sekaan soijaa ja sokeria), purkkitonnikalapäällys (tunaa, majoneesia,ruohosipulia ja soijaa), keitetyt porkkanasuikaleet ja kurkku. Seesaminsiemenilläkin saa makua.
Ei siis tartte merilevää eikä raakaa kalaa hyvään makuelämykseen. Kuitenkin wasabi ja soija on ne päämaut jotka esiin kalasusheistakin..
Ymmärrän että sushit on kielletty lähinnä raakojen kalojen takia. Itse olen kerran syönyt kasvis-muna-avokado -susheja ja nyt jääkaapissa odottaa vihannes-shusheja...
jossain vegaanien raskausnettisivuilla oli tekstiä...
" Jodin saannista taas voi tulla ongelma, jos ruokasuolaa ei käytetä. Toisaalta raskauden aikana on varottava myös jodin liikasaantia. Liikasaanti on haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle. Merilevät sisältävät runsaasti jodia, joskin eri lajikkeiden jodipitoisuus vaihtelee. Ellet käytä ruokasuolaa, merilevää voi käyttää kohtuudella jodinsaannin turvaamiseksi. Käytä vain sellaisia valmisteita, joiden jodipitoisuus on tiedossa (kuva 1)."
Eli itse vedän sellaisen johtopäätöksen, että jos olen kerran syönyt joitakin pieniä sushirullia, voin ihan huoletta nyt syödä muutaman lisää, tuskin tuo vaikuttaa yhtään mihinkään. Olen kuitnkein viikoilla ylittänyt viikon 30.
pahoinvointikautta lukuunottamatta sushia silloin tällöin. henkilökohtainen mielipiteeni on, että periaatteessa kaikkea voi syödä kohtuudella ja kunhan varmistuu korkeasta laadusta.
miettikää nyt vähän itsekin: esim-. merilevää on niissä NIIN VÄHÄn, että en todellakaan usko että muutaman sentin palasella voi olla vaarallinen vaikutus. samoin jos kala on tuoretta niin eihän siinä ole vaaraa.
minusta monesti kielletään ihan turn turhaan. eri asia on, jos kilokaupalla alkaa mättämään ja syö vanhentunutta/pilaantunutta raaka-ainetta.
mutta jokainen tyylillään. juon myös viiniä silloin tällöin, eritoten punaviiniä pienen lasin ruoan kanssa. lääkärinikin sanoi, että hän ei koskaan kiellä kohtuullista, pientä määrää viinin juontia raskausaikana. ja on yksi suomen tunnustetuimmista ´gynekologeista...mutta jokainen siis valitkoon itse mihin uskoo. itse ajattelen että raskaus on niin rankkaa keholle, että en todellakaan sulje pois pieniä kohtuullisia nautinnon hetkiä!
Oikeasti ainoa kielletty ruoka, jota todella himoitsen raskausaikana... 8kk olen jaksanut ilman ja aion jaksaa viimeisetkin viikot; laitokselle tekis jo mieli tilata :D
Raaka kala yhdistettynä merilevään ja vieläpä piparjuureen, jota ei myöskään suositella suuressa määrin. Joten en ole viitsinyt leikkiä asian kanssa. Joku kalaton/kypsennetty kala -vaihtoehto olisi ok, mutta kun niitä taas ei tee mieli :) Eka raskaus sujui hienosti ilman, kun sovittiin miehen kanssa, että kunhan vauva-arki hieman tasaantuu, niin tehdään sushia oikein läjäpäin. Ja niin myös tehtiin ;)
Kannattaa muuten muistaa, että myös vastasynnyttäneellä (ei siis vain raskaana olevalla) on kohonnut riski saada listeria, joten ehkä sitä sushi-annosta ei tosiaan kannata ihan laitokselle tilata :)
mutta käsittääkseni se merilevä ei olisi hyvästä raskaanaolevalle...oikaiskaa jos olen väärässä. Mutta itse olen jättänyt sushin väliin raskaana. Ymmärrän toki, että voihan se olla vaikka kasvissushi, mutta toi merilevä kuulemma se badbad.
Äkkiä raskaus on ohi ja sitten sitä taas saa ja maistuu kahta paremmalta! Tsemppiä!