Miksi moni mies puhuu kavereistaan sukunimellä?
Olenko se vaan minä joka on tätä elämääkin suurempaa asiaa pohtinut? 😄 Ainakin omassa lähipiirissäni miespuoliset ihmiset usein kutsuvat kavereitaan sukunimellä.
"Joo näin tänään sitä Vuorelaa/Vuorelan Timppaa pitkästä aikaa kaupassa"
En ole havainnut samaa naisten keskuudessa 😄
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Jaa miehillä on yleensä enemmän ystäviä kuin naisilla ja siitä johtuen myös samannimisiä kavereita useampi. Siksi sukunimi mainittava.
Onkohan näin
Jos olisit käynyt armeijan ja valmis puolustamaan Suomea, tätäkään asiaa ei tarvitsisi ihmetellä. Armeijassa kaikki tunnetaan vain sukunimellä tai upseerin keksimällä pilkkanimellä. Kun 18-vuotiaista tehdään miehiä, tavat jäävät päälle.
Jos ne on sukunimihulluja😂
Armeija varmaan se todellinen syy.
En ole huomannut miesten puhuvan naispuolisista kavereistaan tai työkavereistaan sukunimillä, että rajoittuu aika pitkälti juuri noihin miespuolisiin kavereihin.
Armeijassa ja töissä miehet puhuttelevat toisiaan sukunimellä.
Vierailija kirjoitti:
Armeijan peruja.
Olen lukion opettaja ja huomannut, että miespuoliset opiskelijat käyttävät minusta sukunimeä, vaikka kaikissa yhteyksissä käytän vain etunimeäni. Luonnollisesti yksikään opiskelijoista ei ole vielä käynyt armeijaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit käynyt armeijan ja valmis puolustamaan Suomea, tätäkään asiaa ei tarvitsisi ihmetellä. Armeijassa kaikki tunnetaan vain sukunimellä tai upseerin keksimällä pilkkanimellä. Kun 18-vuotiaista tehdään miehiä, tavat jäävät päälle.
No voi anteeksi etten monisairaana naisena kyennyt armeijaan. Kysyin asiallisen kysymyksen, mutta v*ttu kun ei tyhmä opi, ettei tällä palstalla koskaan saa asiallisia vastauksia vaan aina joku tulee kettuilemaan.
Siksi tuntuu oudolta, että se yks pirkkokin on vaan Vesala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeijan peruja.
Olen lukion opettaja ja huomannut, että miespuoliset opiskelijat käyttävät minusta sukunimeä, vaikka kaikissa yhteyksissä käytän vain etunimeäni. Luonnollisesti yksikään opiskelijoista ei ole vielä käynyt armeijaa.
Osaatko arvailla mistä tuo voisi johtua?
Armeijasta varmaan tullut tapa, kun siellä käytettiin vain sukunimiä. Itse taas olen ihmetellyt naisten tapaa käyttää innokkaasti niitä etunimiä vaikka puhuisivat kaveristaan jollekin joka ei tunne tätä kaveria. Se kuulostaa aina jotenkin oudolta, kun itse samassa tilanteessa puhun vain pelkästä "kaverista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeijan peruja.
Osaatko arvailla mistä tuo voisi johtua?
En mitenkään. Kellään muulla opettajalla ei ole samaa etunimeä, joten sekaannuksen vaaraakaan ei pitäisi olla.
Kaverit sukunimellä, ystävät etunimellä.
Miksi moni av-mamma viettää elämänsä arvuutellen sitä, mitä mies ja miehet ja moni mies ja tapailumies ja muuten ihana mies milloinkin tekee?
Mun exä käyttää minusta pelkästään sukunimeä, oltiin avoliitossa 15 vuotta. Hän kertoo minulle kun törmätään, että on puhunut uudelle avovaimolleen Kallio sitä ja Kallio tätä. Onko armeijan peruja, no ei oikeastaan koska kun olimme yhdessä niin hän käytti etunimeä. Olisiko nyt tapa etäännyttää, ilmaista ettei enää ole tunteita, vai tapa ihan varmasti tappaa kaikki tunteet mitä mies voi naista kohtaan tuntea. En tiedä, aika hassua. En ole mitenkään miesmäinen. Mistä lie sitten johtuu.
Kyllä miehetkin puhuvat vain esim. 'Mikasta' 'Tapsasta ', 'Latesta' , 'Hanskista' tms. etu- , tai lempinimillä jos kyse on jostain läheisemmästä kaverista, eli siis ystävästä.
Armeijassa käytetään sukunimiä joten sieltä varmaan tulee se tapa.
Armeija. Meillä töissäkin miehet kutsuu miehiä sukunimitellä, ellei sitten ole montaa samansukunimistä, paitsi silloinkin saattaa olla iso- ja pikku- etuliitteet joilla viitataan ikään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehetkin puhuvat vain esim. 'Mikasta' 'Tapsasta ', 'Latesta' , 'Hanskista' tms. etu- , tai lempinimillä jos kyse on jostain läheisemmästä kaverista, eli siis ystävästä.
Toki puhuvat. Juttu olikin, että miksei naisten kuule käyttävän kavereistaan sukunimeä puhuttaessa.
Jaa miehillä on yleensä enemmän ystäviä kuin naisilla ja siitä johtuen myös samannimisiä kavereita useampi. Siksi sukunimi mainittava.