Antaisitko kaksiveelle munakasta aamupalaksi?
Tuttavani syöttää aina silloin tällöin, kamalan epäterveellistä.
Kommentit (15)
Eihän munakas pidä edes nälkää kun siinä ei ole kuituja, eikä vitamiineja, siinä on paljon kolesterolia ja paistetaan rasvassa. Yäks, en aloittaisin itse päivää moisella kaloripommilla.
Monta kertaa paremmin kuin esimerkiksi leipä.
Ja eipä ole mikään kaloripommi. Tiedän, koska olen itse kiloklubissa ja olen syönyt munakkaita välillä illalliseksi.
Otetaanpa esimerkiksi kinkkumunakas. Sis. rasvaa, proteiineja ja hiilihydraatteja. Ihminen tarvitsee rasvaa, proteiineja ja niitä hiilihydraatteja!!!
Ja olen kyllä itsekin antanut 3v lapselleni munakasta ihan hyvällä omatunnolla, koska sen ikäinen lapsi7 2v voi jo ihan normaalia ruokaa syödä!
Meillä on yleensä paahtoleipää ja muroja
onpas kuituja paahtoleivässä ja muroissa! Hekoheko.
Tiedätkö kuinka paljon sokeria muroissa on? Ja kuinka vähän niissä on kuituja? Ja paahtoleipä...Paahtoleipä ei ole mikään hyvä kuitujen lähde! Joten eipä teillä mitään kuitupitoisyta aamupalaa syödä! Sorry!
Jos meillä lapset syö muroja niin ovat sitten niitä " renkas-muroja" missä on 75% täysjyvää. Lapsille niin kuin aikuisillekin suosittelen täysjyväleipää tai ainakin ruisleipää.
Ja alkuperäiseen kysymykseen, uskomukset kananmunan epäterveellisyydestä on jo vanhentuneita, vaikka jotkut lääkärit vielä edelleenkin käskevät esim. kolesteroli ongelmaisten niitä väälttämään. Nykyisin jotkut suosittelevat jopa syömään kaksi kananmunaa päivässä. Jos sitä alkaa pohtimaan niin kanamunassahan on kaikki " alkuravinto" . Varmasti siis hyvä aamupala lapsellekin muutamana päivänä viikossa. Jos käyttää sen teossa rasvaa, niin rypsiöljy lienee terveellisin vaihtoehto.
...tarjoiltaisiin aamiaiseksi varmaan pari kertaa viikossa munakasta.
On taatusti terveellisempää kuin esim.:
- sokerilla kuorutettu puuro (jota harrastetaan mm. päiväkodeissa)
- kaupan sokeroidut ja makeutetut jugurtit
- vaalea leipä
- murot tms.
Meillä syödään aamulla täysjyväpuuroa marjojen kanssa ilman sokeria.
ja lisäksi vaikka ruisleipää. Ainahan ruokailussa on tasapaino tärkeää, eli kuituja proteiineja etc. sopivasti.
Sillä on jopa terveysvaikutuksia ja on jopa suositeltavaa laittaa sitä aamupuuroon, samoin kuin ruususuolaakin. Jos niitä ei ole, niin tavalliset suolat ja sokerit jättäisin kokonaan puurosta pois.
On takuulla terveellistä, kun vielä syö ruisleipää kyytipojaksi. Ei aina jaksa sitä puuroa!
Meillä on vaan käynyt niin hyvä tuuri, että tyttö syö mielellään puuroa. Hedelmäsoseella makeutettua, maidon kanssa.
Mutta sitäkin useammin lounaaksi tai päivälliseksi! Makua antamaan sipulia, ruohosipulia, yrttejä, tomaattia, sieniä, nakin/kinkunpaloja, juustoa, sekavihanneksia jne.
Hyvin uppoaa ja helppo tilata ravintolassakin.
kyllä sitä on saanut myös 1v 8kk ikäinen. munakokkelia tehdään siloin tällöin sunnuntain herkkuaamiaiselle ja ilolla syövät niin 7 -vuotias kuin tuo pienempikin...samoin pekonia, croisantteja, lohivoileipiä ja paahtoleipää mädin kanssa... että ai kauheeta.. =)
ainakin kerran...hui kamalaa...mä oon kai sitte tosi ajattelematon äiti, kun en edes ajatellut sen olevan epäterveellistä:))
Syötän kyllä lapselleni kaikkea mitä itsekin syön, mutta sopivassa määrin:D