Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työvoimapula, millä alalla?

Vierailija
02.07.2023 |

Millä muulla alalla kuin terveysalalla on työvoimapula? Olen hakenut 2 vuotta kaikea kaupankassan työstä alkaen, olen merkonomi. En pääse edes haastatteluun.

Asun pk seudulla, kaksi lasta. Puhun ja kirjoitan 3 kieltä suomen lisäksi ulkomailla oli töissä 10vuotta. Neuvokaa mihin haen seuraavaksi? Hoitoalalle ei ole koulutusta ei pääse sinne eikä nivelrikon takia fyysinen työ käy.

Ikää 46 vuotta. Hallituksen leikkaukset pelottavat, olen yh.

Kommentit (209)

Vierailija
161/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä olla prinsessa. Telemarkkinointiin vain.

Mitä haluat ostaa? Nyt saisit halvalla 6 kuukauden ajan mielenkiintoisen ajankohtaislehden. Laitetaanhan tulemaan? Sano kyllä. Saat kaupanpäälle ihanan rannerenkaan ja salaattiottimet. 

Eiköhän laiteta tämä tilaus sinulle?

Mitä on telemarkkinointi! Eli puhelinmyynnistä kyse. Työn oppimiseen menee 6 kk ja vasta parin vuoden kokemuksella voit ehkä elättää itsesi.

Tietysti jos olet alalla luonnonlahjakkuus niin pärjäät.

En suosittele.

Aina se työttömyyden voittaa. Paitsi elämäntapatyöttömien ajatusmaailmassa, siellä mikään työ ei riittävän hyvä.

Laitapas yhteystietosi tähän ketjuun ja kaikki te muutkin jotka puhelinmyyntiä ehdotatte. Jakelen yhteystietonne kaikille puhelinmyyjille. Te myös sitoudutte ostamaan kaiken mitä teille myydään. Hieno juttu!! Itse kun en halua enää yhtään ainutta puhelinmyyntisoittoa enkä ikinä puhelinmyyntityötä ehdottaisi sen vuoksi kenellekään. Soittoihin ei ole toimineet mitkään telemarkkinointi/suoramarkkinointikiellot vaan aina häiriköidään mikä on raivostuttavaa. Puhelimyyntiä täytyisi kriminalisoida! Mutta hyvä että löytyy niitä jotka ilomielin puhelimyyntiä ehdottavat ja täten varmasti yhtä ilomielin myös ostavat puhelinmyyjiltä. Eli yhteystiedot vain jakoon, kiitos!!! Saadaan me muut olla rauhassa 😊.

Mitä sä sekoilet?

En mitään. Ihmiset ovat puhelinmyynnin vuoksi jopa lakanneet vastaamasta puheluihin jos soittajan numero ei ole tuttu. Näin ollen heiltä on mennyt sen vuoksi tärkeitä puheluja ohi. Et ilmeisesti ole lukenut asiasta? Puhelimyynti täytyisi kieltää! Viimeksi mieheni mummolle oli myyty aivan järjetön liittymäpaketti vaikka hän ei edes ymmärtänyt mitä oli ostamassa. Ja jotkut älykääpiöt tässä ketjussa ehdottavat ap:lle puhelinmyyntiä, ei kun anteeksi telemarkkinointia 😆.

"Ihmiset ovat puhelinmyynnin vuoksi jopa lakanneet vastaamasta puheluihin jos soittajan numero ei ole tuttu. Näin ollen heiltä on mennyt sen vuoksi tärkeitä puheluja ohi. "

Ihmiset on tyhmiä, ei voi muuta sanoa. En ole koskaan ymmärtänyt noita, jotka jättää vastaamatta ihan vain siksi, että eivät tunnista numeroa. Ei ole vaikea sanoa ei kiitos ja sulkea puhelinta 🙄.

Vierailija
162/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluat ostaa? Nyt saisit halvalla 6 kuukauden ajan mielenkiintoisen ajankohtaislehden. Laitetaanhan tulemaan? Sano kyllä. Saat kaupanpäälle ihanan rannerenkaan ja salaattiottimet. 

Mitä on telemarkkinointi! Eli puhelinmyynnistä kyse. Työn oppimiseen menee 6 kk ja vasta parin vuoden kokemuksella voit ehkä elättää itsesi.

En suosittele.

Aina se työttömyyden voittaa. Paitsi elämäntapatyöttömien ajatusmaailmassa, siellä mikään työ ei riittävän hyvä.

Laitapas yhteystietosi tähän ketjuun ja kaikki te muutkin jotka puhelinmyyntiä ehdotatte. Jakelen yhteystietonne kaikille puhelinmyyjille. Te myös sitoudutte ostamaan kaiken mitä teille myydään. Hieno juttu!! Itse kun en halua enää yhtään ainutta puhelinmyyntisoittoa enkä ikinä puhelinmyyntityötä ehdottaisi sen vuoksi kenellekään. Soittoihin ei ole toimineet mitkään telemarkkinointi/suoramarkkinointikiellot vaan aina häiriköidään mikä on raivostuttavaa. Puhelimyyntiä täytyisi kriminalisoida! Mutta hyvä että löytyy niitä jotka ilomielin puhelimyyntiä ehdottavat ja täten varmasti yhtä ilomielin myös ostavat puhelinmyyjiltä. Eli yhteystiedot vain jakoon, kiitos!!! Saadaan me muut olla rauhassa 😊.

Mitä sä sekoilet?

En mitään. Ihmiset ovat puhelinmyynnin vuoksi jopa lakanneet vastaamasta puheluihin jos soittajan numero ei ole tuttu. Näin ollen heiltä on mennyt sen vuoksi tärkeitä puheluja ohi. Et ilmeisesti ole lukenut asiasta? Puhelimyynti täytyisi kieltää! Viimeksi mieheni mummolle oli myyty aivan järjetön liittymäpaketti vaikka hän ei edes ymmärtänyt mitä oli ostamassa. Ja jotkut älykääpiöt tässä ketjussa ehdottavat ap:lle puhelinmyyntiä, ei kun anteeksi telemarkkinointia 😆.

Samalla logiikalla ne, jotka ehdottavat esim työtä kaupassa pitäisi sitoutua ostamaan kaikki kaupassa myytävät tuotteet. Hullua, eikö? Ymmärrät varmaan nyt kommenttisi päättömyyden?

Ai, en tiennytkään että kaupassa työskennellään provikkapalkalla. Ei mua ainakaan kaupan työntekijät kotona tai vaikka kesken palaverin häiriköi toisin kuin puhelinmyyjät. Teoriasi ontuu pahasti. Mitä, etkö aiokaan ostaa puhelinmyyjiltä heidän myymiään tarvikkeita vaikka sitä työtä ap:lle tyrkytät? Tekopyhä! Minä en halua yhtään ainutta soittoa puhelinmyyjiltä enkä halua että feissarit ahdistelevat minua kun liikun kadulla! Tietenkään en ap:lle tällaisia töitä edes ehdota koska ne pitäisi mielestäni kieltää lailla, toisin kuin vaikkapa kaupat.

Jos et tiennyt, että kaupanalalla on paljon provikkapalkkaisia, niin sivistä itseäsi äläkä huutele tietämättömyyttäsi täällä kaikelle kansalle 😅.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele.

Kannattaa tietysti ehdottomasti kokeilla jos kiinnostaa.

Ei pitäisi vaatia edes kiinnostusta. Työ on työ, ja se pitäisi ottaa vastaan, jos ei muutakaan ole. Onneksi Orpo on nykyään hallituksessa eikä katso hyvällä töistä luistelijoita.

Toinen boomeri siellä, tai joku joka ei vain muuten tiedä mistään mitään.

Ensinnäkin, työvoimatoimistot eivät nykyisin enää välitä töitä, niin kuin joskus kasarilla, vaan ne työpaikat pitää työttömän itse etsiä ja hakea. Työnantajat harvoin hakevat työvoimaa TE-toimistoista. He palkkaavat mieluummin jonkun, joka ei ole virallisesti työtön.

Työttömällä on jo Sanna Marinin hallituksen aikana ollut velvollisuus hakea vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa ja laittaa ne haut sähköisesti esille TE-toimiston Oma-asiointipalveluun. Sieltä työvoimavirkailija näkee helposti, onko työtön täyttänyt tuon vaatimuksen. Ellei hae vähintään neljää paikkaa, ei saa myöskään tukea.

Näin ollen töitä ei nykykäytännössä edes voisi vältellä. Mutta ei työttömille tarjota töitä.

Teoriasi ontuu. Töitä kyllä pystyy välttelemään vaikka pitääkin hakea se 4 paikkaa/kk. En tiedä oletko vaan niin naiivi, että et sitä ymmärrä vai missä on syy...

Jos työtön ei osaa itse etsiä töitä, niin varmaan se työvoimatoimiston täti auttaa ensimmäisillä kerroilla ihan kädestä pitäen ja näyttää miten se tapahtuu. Ei ole vaikeaa.

Turha nyt on tänä päivänä sun tai kenenkään muunkaan haikailla tässä asiassa sinne 80-luvulle. Silloin ei ollut ihmisillä käytössä nettiä, josta etsiä niitä työpaikkoja. Nykyään ei töiden etsimiseen ja hakemiseen mitään työvoimavirkailijaa tarvita. Taidat itse olla boomeri?

Vierailija
164/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele.

Kannattaa tietysti ehdottomasti kokeilla jos kiinnostaa.

Ei pitäisi vaatia edes kiinnostusta. Työ on työ, ja se pitäisi ottaa vastaan, jos ei muutakaan ole. Onneksi Orpo on nykyään hallituksessa eikä katso hyvällä töistä luistelijoita.

Toinen boomeri siellä, tai joku joka ei vain muuten tiedä mistään mitään.

Ensinnäkin, työvoimatoimistot eivät nykyisin enää välitä töitä, niin kuin joskus kasarilla, vaan ne työpaikat pitää työttömän itse etsiä ja hakea. Työnantajat harvoin hakevat työvoimaa TE-toimistoista. He palkkaavat mieluummin jonkun, joka ei ole virallisesti työtön.

Työttömällä on jo Sanna Marinin hallituksen aikana ollut velvollisuus hakea vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa ja laittaa ne haut sähköisesti esille TE-toimiston Oma-asiointipalveluun. Sieltä työvoimavirkailija näkee helposti, onko työtön täyttänyt tuon vaatimuksen. Ellei hae vähintään neljää paikkaa, ei saa myöskään tukea.

Näin ollen töitä ei nykykäytännössä edes voisi vältellä. Mutta ei työttömille tarjota töitä.

Teoriasi ontuu. Töitä kyllä pystyy välttelemään vaikka pitääkin hakea se 4 paikkaa/kk. En tiedä oletko vaan niin naiivi, että et sitä ymmärrä vai missä on syy...

Jos työtön ei osaa itse etsiä töitä, niin varmaan se työvoimatoimiston täti auttaa ensimmäisillä kerroilla ihan kädestä pitäen ja näyttää miten se tapahtuu. Ei ole vaikeaa.

Turha nyt on tänä päivänä sun tai kenenkään muunkaan haikailla tässä asiassa sinne 80-luvulle. Silloin ei ollut ihmisillä käytössä nettiä, josta etsiä niitä työpaikkoja. Nykyään ei töiden etsimiseen ja hakemiseen mitään työvoimavirkailijaa tarvita. Taidat itse olla boomeri?

En ole boomeri, vaan milleniaali.  Ja kyllä tiedän että töitä haetaan netissä, siitähän juuri puhuin. Kyllä täytyy hakea edes jotain sellaista, mihin voisi päästäkin. Muuten se näyttäisi epäilyttävältä työvoimavirkailijasta. Joka näkee kaikki haut sähköisesti työttömän tiedoista. 

Vierailija
165/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalisalaisuus: Suomessa ei ole työvoimapulaa.

Vierailija
166/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele.

Mitä sä sekoilet?

Samalla logiikalla ne, jotka ehdottavat esim työtä kaupassa pitäisi sitoutua ostamaan kaikki kaupassa myytävät tuotteet. Hullua, eikö? Ymmärrät varmaan nyt kommenttisi päättömyyden?

Ai, en tiennytkään että kaupassa työskennellään provikkapalkalla. Ei mua ainakaan kaupan työntekijät kotona tai vaikka kesken palaverin häiriköi toisin kuin puhelinmyyjät. Teoriasi ontuu pahasti. Mitä, etkö aiokaan ostaa puhelinmyyjiltä heidän myymiään tarvikkeita vaikka sitä työtä ap:lle tyrkytät? Tekopyhä! Minä en halua yhtään ainutta soittoa puhelinmyyjiltä enkä halua että feissarit ahdistelevat minua kun liikun kadulla! Tietenkään en ap:lle tällaisia töitä edes ehdota koska ne pitäisi mielestäni kieltää lailla, toisin kuin vaikkapa kaupat.

Jos et tiennyt, että kaupanalalla on paljon provikkapalkkaisia, niin sivistä itseäsi äläkä huutele tietämättömyyttäsi täällä kaikelle kansalle 😅.

Ihan sama. Kaupat eivät minua häiriköi kesken työpäivän. Ostan kaupasta mm. ruokaa ja vaatteita. Kauppoja ei tarvitse mielestäni kriminalisoida. Puhelimyynti taas pitäisi. Etkö vieläkään ole valmis ostamaan puhelinmyyjiltä vaikka niin kernaasti sitä työtä tyrkytät? Eipä ole näkynyt kenenkään tyrkyttäjän yhteystietoja täällä niin kuin arvelinkin. Jos jokin työ sotii moraaliani vastaan niin en sitä todellakaan ehdota työksi kenellekään!

Vierailija
167/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan ongelmana on amistason koulutus, fyysiset rajoitteet ja pari vuotta jatkunut työttömyys. Tuota taustaa vasten on varmasti vaikea työllistyä. Ei kannata lyödä enää päätä seinään vaan tehdä asetelmaan joitakin muutoksia. 

Suosittelen koulutuksen päivittämistä vähintään AMK-tasolle, mieluummin yliopistotasolle, jotta pääsee fyysisesti kevyempiin asiantuntijatöihin. Hoitoalan lisäksi esimerkiksi opetusala ja sosiaaliala työllistävät hyvin. Jo opiskelijastatuksella saa paremmin töitä kuin työttömänä. 

Millä eläisimme opiskeluajan? Onko amk helppo päästä? sh pääsee vain 1/7 hakijoista yliopistoon en edes haaveile pääseväni ei ole sellaista älykkyyttä eikä taloudellista mahdollisuutta opiskeluun. Kiitos vain ehdotuksista mutta eivät nyt ole kohdallani relevantteja kun ikää on se 47 v kuitenkin ja 2 lasta. työkkäri tukee 2 v opintoja omaehtoisena mutta alan tulee olla työllistävä. Hallitus leikkaa asumistuen opiskelijoilta joten ei mitään mahdollisuutta opiskella lasten pääasiallisena huoltajana.

Vierailija
168/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt yli 40-vuotias ja työvoimapulasta on valitettu koko elämäni ajan. Helsingin Sanomat ja muut mediat toistavat tätä samaa valhetta ilman minkäänlaista kritiikkiä. Mitä suurempi työvoima, sitä pienemmät palkat. Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Intiassa on valtavasti ihmisiä ja armoton kilpailu. Siellä koulutetutkin ihmiset joutuvat tekemään palkatonta harjoittelua. Nyt sama halutaan Suomeen.

Vierailija
169/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele.

Mitä sä sekoilet?

Ihan sama. Kaupat eivät minua häiriköi kesken työpäivän. Ostan kaupasta mm. ruokaa ja vaatteita. Kauppoja ei tarvitse mielestäni kriminalisoida. Puhelimyynti taas pitäisi. Etkö vieläkään ole valmis ostamaan puhelinmyyjiltä vaikka niin kernaasti sitä työtä tyrkytät? Eipä ole näkynyt kenenkään tyrkyttäjän yhteystietoja täällä niin kuin arvelinkin. Jos jokin työ sotii moraaliani vastaan niin en sitä todellakaan ehdota työksi kenellekään!

Annahan sä ensin omat yhteystietosi tänne 😅.

Minä ostan sen mitä tarvitsen ja haluan. Niin tehkööt muutkin tai ihan lystäävät. Toisten puhelinmyyntityö ei ole minulta mitenkään pois.

Vierailija
170/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirvee pula mulla on. Hitto kun pitäisi kuulemma palkkaakin maksaa.

Vierailija
171/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään työvoimapulaa ei ole kuin ehkä jostain astronautista joita on koulutettu yksi maailmassa.

Täälläkin tuntuu olevan ihmisiä laidasta laidaan jotka eivät vaan kelpaa työnantajille jotka huutavat "työvoimapulaa".

Vierailija
172/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä sellaistakin puhelintyötä, jossa soitetaan haastatteluita ihmisille. Sen nyt ei luulis kenenkään herkemmänkään uhriutujan moraalia uhkaavan.

Vierailija
173/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopettajista on huutava pula, samoin koulupsykologeista. 

Niihin töihin ei löydy tekijöitä.

Tietysti vaaditaan viiden vuoden yliopistokoulutus, joten ihan noin vain ei voi töihin lähteä.

Vierailija
174/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään työvoimapulaa ei ole kuin ehkä jostain astronautista joita on koulutettu yksi maailmassa.

Täälläkin tuntuu olevan ihmisiä laidasta laidaan jotka eivät vaan kelpaa työnantajille jotka huutavat "työvoimapulaa".

Yleensä se syy, miksi ei kelpaa, löytyy sieltä peilistä.

Vierailija
175/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep se että ei halua lähteä tukemaan halpatyötä.

Vierailija
176/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pula on niissä ammateissa missä on suorittavaa mekaanista ja yleensä fyysisesti raskasta työtä. Monet vientialat ovat tällaisia. Tehdään mahdollisimman nopealla tahdilla ja huonolla palkalla. Esim. autotehdas.

Eihän kukaan halua rasittua liikaa töistä, mistä saa huonon korvauksen, tämän takia monet kouluttaa itseään, kun ovat laiskoja tekemään oikeaa työtä.

Jokaisessa työpaikassa missä olen ollut aina maksettiin parempaa palkkaa tehtävästä mikä oli fyysisesti kevyempää, vaikka ei tarvinnut kouluttautua kyseiseen tehtävään. Suomessa arvostetaan enemmän työtä, missä ei tarvitse tehdä juuri mitään.

Vierailija
177/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep se että ei halua lähteä tukemaan halpatyötä.

Ja kaikki työhän on tietenkin sitä 😅. Te ootte kyllä naurettavia.

Vierailija
178/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

metallialalla on hitsareista pulaa!!. taitaa sähkäreistä olla myös sähköalalla

Vierailija
179/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisopettajista on huutava pula, samoin koulupsykologeista. 

Niihin töihin ei löydy tekijöitä.

Tietysti vaaditaan viiden vuoden yliopistokoulutus, joten ihan noin vain ei voi töihin lähteä.

Enpä ihmettele. Kuka hullu haluaisi tehdä päivät pitkät töitä häiriköiden ja epäsosiaalisten parissa.

Vierailija
180/209 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistähän on ollut monet kerrat juttua lehissäkin. Miten avuton pitää olla, ettei osaa googlata?