Muita, jotka elävät parisuhteessa rinnakkain omaa elämäänsä?
Mieheni mielestä tällainen parisuhde on täydellinen. Itse kaipaisin yhteistä tekemistä ja yhteisiä hetkiä. Olen jo vuosia miettinyt, että riittääkö rakkaus peittämään sen yksinäisyyden tunteen, jota koen. Elämä näyttää varmasti, että tyydynkö tähän vai olisiko minulle vielä jossain ihminen, joka haluaisi elää arkisia asioita yhdessä. Aviolittossa olemme olleet yli 20 vuotta.
Onko täällä muita samassa tilanteessa eläviä? Kumpi osapuoli sinä olet itse? Vapautta janoava kämppis vai se (kuten minä) joka kokee yksinäisyyttä.
Kommentit (44)
Omassa parisuhteessa elämme omaa elämäämme, mutta elämme myös parisuhde-elämää yhdessä. Siis emme kumpikaan koe yksinäisyyttä tai janoa lisää vapautta. Kysymys on tasapainosta ja siitä että annetaan toiselle tilaa elää omanlaistaan elämää.
Jos mies pääsee tekemään tarpeensa sinuun, ei hänen kannaltaan ongelmaa ole.
Naisten seuraa siedetään yhden asian takia. Harvalla sinkkunaisella on miespuolisia kavereita.
Ajoittain toki on kiva tehdä omiakin asioita, mutta jos eletään vain saman katon alla niin se tekee yksinäiseksi.
ap
Minä elän. Miestäni kiinnostaa yksin metsässä vaeltelu ja metsätyöt. Niille löytyy aina aikaa ja rahaa. Päätin, että en enää märise ja kysele, että tekisimme jotain yhdessä sellaista mistä minäkin pidän. (Olen aikani mennyt mukaan, koska se on ainoa vaihtoehto tehdä jotain yhdessä). Aloitin kuntoilemisen. Näin kesällä juoksen ja syksyllä ajattelin ostaa jonnekin salijäsenyyden. Turhaan minä kotona häntä odottelen.
Joo ja ihmettelen, miksi mies ei halua erota. Hän ei halua seksiäkään. Meillä on täysin erilliset elämät.
Oletko numero 8 siis ehdottanut eroa?
Voisiko tilanteeseen auttaa se, että yksinäinen henkilö parisuhteessa luokin itselleen niin kiinostavan arjen, että toista ihmistä alkaa huolestuttamaan yksin jääminen?
Vierailija kirjoitti:
Naisten seuraa siedetään yhden asian takia. Harvalla sinkkunaisella on miespuolisia kavereita.
Ei sulla kyllä kovin laajasti ihmisiä taida tuttavapiiriin kuulua?
Terveisin nainen, jolla on miespuolisia ystäviä useamman harrastuksen kautta, osan kanssa ollaan oltu ystäviä ihan pikkuskidistä lähtien. Ja vaikka porukalla tyttö- ja poikaystävät tulee ja menee, kaverit säilyy. Ja kavereita ei panna, eli ystävyyteen ei ole koskaan liittynyt mitään seksuaalista.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja ihmettelen, miksi mies ei halua erota. Hän ei halua seksiäkään. Meillä on täysin erilliset elämät.
Oletko kysynyt?
Vähän tällaista meilläkin kun mies on hieman asperger-tyyppinen.
Aivan tyytyväinen kun keskustellaan vaan arjen pyörittämiseen liittyvät asiat.
Ihmettelee mitä muuta pitäisi olla, elämähän on hienoa näin.
Epäselkeä aloitus. Eli ei pysty ehdottamaan mitään, kun ei tiedä, millä lailla ne vapaa-ajan vieton tavat eroavat toisistaan.
Mitä ap haluaisi, mitä mies tekee mieluiten, miksi ei asiasta keskustelu ole auttanut?
Ex ukko ei halunnut mennä tai tehdä mitään yhdessä, katsoi vaan tietokoneen ruutua ja saarnasi rahasta ja siitä, että kumpi maksaa kaupassa. Ero tuli onneksi jo seurusteluvaiheessa.
Ap siis täsmentää. Mies tekee vaikkapa lomasuunnitelmat täysin omasta näkövinkkelistään. Ei edes kysy, että tekisimmekö perheenä jotain. On jo 15 vuotta viettänyt lähes kaikki lomansa ilman perhettä. Hän inhoaa, jos hänen vuorotyön työvuorojansa kysytään, koska se olisi kyttäämistä. Hän tulee ja menee kuin sinkku.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt?
Olen kysynyt ja ehdottanut eroa aina välillä. Mies ei halua erota ja kuulemma haluaa olla minun kanssani. Ihmettelen koko ajan, että miksi.
Olisi kiva jos ap kertoisit vielä vähän enemmän ja tarkemmin tilanteestanne. Teettekö siis jotain yhdessä? Jos kyllä, mitä ja miten usein? Mitä ja millaista arkista tekemistä sinä kaipaisit enemmän? Kaupassa käyntiä, kävelyä, tv:n katsomista? Matkoja, ravintoloita, pyykinpesua?
Vierailija kirjoitti:
Ap siis täsmentää. Mies tekee vaikkapa lomasuunnitelmat täysin omasta näkövinkkelistään. Ei edes kysy, että tekisimmekö perheenä jotain. On jo 15 vuotta viettänyt lähes kaikki lomansa ilman perhettä. Hän inhoaa, jos hänen vuorotyön työvuorojansa kysytään, koska se olisi kyttäämistä. Hän tulee ja menee kuin sinkku.
ap
Joo, meilläkin mies viettää lomansa erikseen.
Nro 8
Nomadi on ainoa oikea tie.
Mutta nomadeja voi olla kaksi.
Ne voi jopa asua yhdessä.
Vain se merkitsee, että haaveiden tavoittelun tuoma elämänilo ja kumppanuuden tuoma elämänilo eivät ehdollistu keskenään toisiaan poissulkeviksi missään.
Jos molemmat saa olla omia itsejään, molemmat kukoistaa väistämättä toisiaan tukien.
Silloin sitoutuu omasta halusta yhteiseen.
Vain vapaudessa yksin ja yhdessä ylipäätään on mikään jatkuvuuden toive.
Se vain ei ole nykyään muodissa.
Joten jatkuvuuden ja parisuhteen voi unohtaa, tai alistua tukahtumaan.
Nostan.