Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnteko loman aikana

Vierailija
01.07.2023 |

Meillä osa työntekijöistä tekee pienimuotoista työtä myös lomilla, eli tarkistavat sähköpostejaan ja reagoivat kiireellisiin asioihin. Minunkin pitäisi hoitaa nyt lomalla muutaman tunnin työrupeama, sillä ilmeni kiireellinen ongelma. Luin kuitenkin, että vuosilomalain mukaan lomalla ei saisi tehdä töitä lainkaan omalle työnantajalle.
Mikä on siis totuus? Ovatko nämä sähköpostienkin tarkistelijat tehneet "väärin"? Ja miksei työnantaja puutu tähän kulttuuriin, jos se on lain vastaista. Työnantaja siis ehdottomasti tietää, että ihmiset tekevät tätä.
Nythän en voi leimata työtunteja sisään, jos teen jotakin loman aikana, kun pitäisi olla lomalla. Mitä järkeä on enää missään, kun nykypäivänä ei lomallakaan saa levätä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juuri on nykyaikaa. Työn ja vapaa-ajan ero on hämärtynyt, samoin työn ja loma-ajan. Oletetaan että kaikki ovat aina töissä.

Vierailija
2/4 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri on nykyaikaa. Työn ja vapaa-ajan ero on hämärtynyt, samoin työn ja loma-ajan. Oletetaan että kaikki ovat aina töissä.

Meillä suurimmalla osalla lukee poissaoloviestissä "Olen lomalla xx.xx. asti. Luen sähköposteja harvoin mutta laita viestiä xxx xxxx xxx jos asia on kiireellinen." Siis mitääh? Miten ahdistavaa, että ulkomaillekin otat sitten työpuhelimen mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai mikään kiellä tekemästä töitä loman aikana mutta se on typerää. Jotkut tekevät töitä, esim. lukevat sähköpostia lomalla koska eivät osaa olla tekemättä sitä tai haluavat esittää olevansa niin tärkeitä. Jos työnantaja määrää lomalaisten tekemään töitä, pitää siitä yleensä ilmoittaa tietty aika etukäteen ja maksaa tuntuvat korvaukset. Itse en tee töitä lomalla enkä lue sähköpostia vaikka se puhelimessa onkin. Jos yritys ei selviä ilman minua niin kaatukoon.

Jos työnantajasi on ilmoittanut että sinun pitää tehdä töitä lomalla niin ota selvää mitkä korvaukset sinulle kuuluu ja vaadi niitä ennenkuin teet homman. Saattaa olla ettei sillä olekaan niin kiire tai joku muu voi sen hoitaa. Kannattaa muistaa ettei se ole tyhmä joka kysyy vaan se joka suostuu.

Vierailija
4/4 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja tietää, että lomalla tehdään töitä, mutta esittää tyhmää, ettei sitten joutuisi vastuuseen. Eli jos joku sanoo, että voi hoitaa jonkin asian lomalla, niin pomo nyökyttelee että ok, no jos kerran ITSE HALUAT. Mutta todellisuudessa ei jätetä muuta vaihtoehtoa. Niin tekopyhää.