Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Velejesten välillä on pituuseroa melkein kymmenen senttiä. Onko tämä normaalia? Molemmat aikuisia.

Vierailija
01.07.2023 |

Lisäksi molemmat veljekset laihoja.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan tuo olla. Osaksi vaikuttaa geenit, mutta toinen on saattanut esim. harrastaa "liian kovaa" urheilemista kasvuvaiheessa, olla silloin syömishäiriöinen tms. Mulla loppui pituuskasvu anoreksian vuoksi 12-vuotiaana, tosin olen siitä huolimatta 175 cm, mutta selvästi lyhin perheessäni.

Kerrotko mitä on "liian kovaa" urheileminen kasvuvaiheessa?

Onhan noita monia sellaisia. Liian kovat tehot ja pituuskasvu kärsii.

Mainitse nyt yksi esimerkki ja kerro tai linkitä se tutkimus, jossa on todettu harjoittelun vaikuttavan negatiivisesti pituuskasvuun.

Huutelen taustalta, mutta veikkaisin, että populaatiotasolla aiheesta on vaikeaa löytää vertaisarvioitua tutkimusta, koska ylitreenaaminen ja siihen liittyvä oireet on tapauskohtaisis ja asiaa voi olla haasteellista saada määriteltyä lajikohtaisesti: lisäksi pituuskasvua hidastava tekijä muodostunee elimistön stressitilan tai aliravitsemuksen (tässä varman tyypillisimpiä voimistelu ja muut tekniikan ohella estetiikkaan perustuvat arvostelulajit, ehkä mäkihyppy?) kautta, eli ne ovat pääasiallisia vaikutusmekanismi ja, vaikkakin urheilu on ollut niihin johtava tekijä.

Normaali, aktiivinenkin liikkuminen tuskin vaikuttaa lopullisen pituuskasvun muodostumiseen muutoin, kun ehkä muuttamalla kasvupyrähdysten ajoittumista?

Vaikea on löytää koska sitä ei ole.

Vierailija
22/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kolme (aikuista jo) poikaa. 187 cm, 185cm ja 175cm. Samat geenit, samat emmeet tehdessä ja sama muotti.

Emmeet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljillä on aika iso pituusero.

Toinen tullut isän sukuun, on pitkä ja hoikka. Toinen tullut äidin sukuun on lyhyt ja paksu.

Vierailija
24/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Syitä on vaikka mitä. Esim. tietty  astmalääkitys vaikuttaa pituuskasvuun oikein huolella.

Vierailija
25/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan tuo olla. Osaksi vaikuttaa geenit, mutta toinen on saattanut esim. harrastaa "liian kovaa" urheilemista kasvuvaiheessa, olla silloin syömishäiriöinen tms. Mulla loppui pituuskasvu anoreksian vuoksi 12-vuotiaana, tosin olen siitä huolimatta 175 cm, mutta selvästi lyhin perheessäni.

Minkä mittaisia vanhemmat ovat? Toinen on voinut tulla isään ja toinen äitiin. Meillä on kolme poikaa, aikuisia jo. Yksi on 188 cm ja kaksi muuta ovat 180 cm. Vanhemmat 180 ja 175. Isovanhemmat Olivat 189 ja 165 ja 179 ja 159.

Ap. tapauksessa isä tietenkin voi olla pojilla eri.

Vierailija
26/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä mittaisia vanhemmat ovat? Toinen on voinut tulla isään ja toinen äitiin. Meillä on kolme poikaa, aikuisia jo. Yksi on 188 cm ja kaksi muuta ovat 180 cm. Vanhemmat 180 ja 175. Isovanhemmat Olivat 189 ja 165 ja 179 ja 159.

Isä 188 cm, äiti 185 cm. Veljeni on parimetrinen eli vielä vanhempianikin selvästi pidempi, en tiedä ihan tarkkaa pituutta.

Vierailija
27/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Tiedän kaksospojat joilla on 20cm pituuseroa.

Mun luokalla oli ala-asteella myös kaksoset, joista toinen oli pitkä, laiha ja tummatukkainen, toinen keskipituinen, roteva ja vaaleatukkainen. Varmaan 15 cm ainakin oli pituuseroa kuudennella.

Vierailija
28/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. On taas NIIN ammattivalittajatason aloitus.

Äläs nyt. Apukoulussa ei vaan opeteta genetiikkaa.

Vierailija
29/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä 188 cm, äiti 185 cm. Veljeni on parimetrinen eli vielä vanhempianikin selvästi pidempi, en tiedä ihan tarkkaa pituutta.

Veljesi on tullut pituuden puolesta noin 20 cm keskivertoa pitempään äitiinsä. Entä sinä itse?

Vierailija
30/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös jatkuvat lapsena saadut kortisonikuurit voivat heikentää pituuskasvua.

Vierailija
31/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen eräät kaksoset joilla on pituuseroa 30 senttiä, eli normaalia on veljesten pituusero

Vierailija
32/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan, toinen saanut pituusgeenejä ja toinen ei. Mullakin on siskoni kanssa 15 cm pituuseroa (sisko tavallista pidempi). Molemmat hoikkia, mulla tosin kuukautiset alkoivat 4 v vanhemmassa iässä että joku kitukasvugeeni voi olla. Hedelmällisyys kuitenkin toiminut.

Vierailija
33/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikieni pituusero on 9 senttiä. Ruumiinrakenteetkin ovat eri. Toisella on isänsä kroppa, toisella isoisänsä.

Vierailija
34/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun velijillä pon ikäeroa 5 vuotta, ja pituuseroa 15 cm. Muuten he näyttävät kuin olisivat kaksoset. Kaikkia aina hämmästelevät miten voivat olla noin samannäköiset :D 

Vierailija
35/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2 veljeä. Toinen 192 cm ja toinen 178 cm. Minä olen 163 cm. Äiti on minun mittainen ja isä reilu 180 cm.

Vierailija
36/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyssisaruksilla ei ole identtiset geenit, elleivät ole identtiset kaksoset. Toisekseen, koko periytyy polygeenisesti.

Vierailija
37/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ketjussa mainitut kaksoset lienee kaikki ei-identtisiä, joten erot ovat ihan normaaleja. Idnettisillä kaksosilla geenit on samat joten noin isot erot on vaikeasti selitettäviä.

Vierailija
38/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojista lyhyin on 176, vanhemmat veljekset joku 7-10 cm pitempiä.

Kun tota lyhyintä tutkittiin niin myös vaarien pituudet piti kertoa, vanhempien lisäksi.

Vierailija
39/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama isä?

Vierailija
40/41 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko mitä on "liian kovaa" urheileminen kasvuvaiheessa?

Onhan noita monia sellaisia. Liian kovat tehot ja pituuskasvu kärsii.

Juuri näin. Ei ole niinkään lajista kiinni välttämättä, vaan tuosta kasvavan kehon ylikuormittamisesta harjoittelulla.

Kai sitten painonnoston pitäisi olla laitonta? Sehän on maksimivoimaharjoittelua. Ja sitä tosiaan tekee monet juniorit, jopa ekaluokkalaiset.

Kuntosaleille ikäraja on 15 juuri tuon kasvuvsikutuksen takia. Toki kilpatasolla treenataan kovaa jo nuorena, mutta silloin otetaan se riski. Kulta ja kunnia katsotaan tärkeämmäksi kuin absoluuttinen terveys. Urheilija ei tervettä päivää näe.