Uniapnea
Kommentit (34)
Cpap laite auttoi, elämä muuttui .
Ei ne voi rahastaa koska cpap-laite ja siihen liittyvä prosessi on ilmainen. Tai ei ihan, 12 € lasku tuli ja apu on suunnaton.
Suosittelen käyttämään aluksi korvatulppia ja esim melatoniinia kun totuttelee laitteeseen. Minä en olisi enää elossa ilman cpap laitetta.
Vierailija kirjoitti:
Onko uniapneanne syy ollut ylipaino? Läheisellä todettu tämä ja yritän kannustaa laihduttamaan ettei tarvitsisi loppuelämää maskin kanssa nukkua.
Kysyjä tuskin on enää linjoilla, mutta minulle lääkäri sanoi että minun uniapneani on niin vaikea, että se ei todennäköisesti kokonaan parane vaikka laihtuisinkin normaalipainoon :-(
Ihminen tarvitsee vähintäin 2 tuntia syvää unta yön aikana. Aivojen puhdistuminen tapahtuu tuona aikana siten että selkäydinneste huuhtelee aivoja. Tätä ei tapahdu ilman syvää unta.
Kun hengityskatkokset iskevät jäät ilman happea ja heräät haukkomaan ilmaa. Sydän yrittää hakata lujaa että happi kiertäisi ja verenpaine nousee. Korkea verenpaine ei laske lääkkeilläkään jos sairastat hoitamatonta uniapneaa. Cpap-laite on yhteiskunnalle halpa sijoitus ihmisten pitämiseen työkuntoisina . Tai pois terveyskeskuksista ja päivystyksistä.
Jos ei ole työterveyttä, niin ihan terveyskeskuslääkärille kertoa omista epäilyistä ja oireista. Hän sitten kirjoittaa keuhkopolille lähetteen, milloin katsoo aiheelliseksi.
Itsellähän meni lähes kolme vuotta ennen kuin lähetteen sain. Sain liudan verikokeita kolmen kuukauden välein. Tarpeetonta rautakuuria söin. Nukahtamislääkkeet, masennuslääkkeet... En hakenut kumpiakaan. Se kele juoksutti mua kaiken maailman jutuissa, mutta uniapnea asioihin ei suostunut lähetettä laittamaan. Sitten kävin toisella lääkärillä, joka kuunteli ja samantien napsahti lähete.
Tosin sitten pyöri kesälomat, ettei keuhkopolille päässyt.. Ensimmäinen mittaus meni pieleen. vehje ei mitannut. Sitten parin kuun päästä sain toisen laitteen, joka mittasi ja sain vaikean uniapnea diagnoosin. meni vielä puolisen vuotta kunnes sain cpap-laitteen. Nyt olen sen kanssa ollut nelisen kuukautta ja moni vaiva on väistynyt. Jopa kiloja lähtenyt vaan nukkumalla. :)
Vierailija kirjoitti:
Onko uniapneanne syy ollut ylipaino? Läheisellä todettu tämä ja yritän kannustaa laihduttamaan ettei tarvitsisi loppuelämää maskin kanssa nukkua.
Ei mulla mitään syytä ole mainittu, mutta olen BMIn mukaan normaalipainoinen. Meillä on tätä ongelmaa ollut suvussa. isoisä kuorsas ja sai katkoksia, äitini samoin, mä ja broidi... kaikki normaalipainoisia.
Vaikea uniapnea on diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Uniapneaa on ihmisillä ollut aina. Ennen sille ei ollut edes nimeä ja silti vaan ihmiset selvisi öistä hengissä. Se on vaan lääkäreiden keksimä juttu jolla pääsevät rahastamaan tyhmiä.
Ei tarvitse olla viisas, että saa laitteen ilmaiseksi käyttöön, Sherlock.
Hae sinäkin ettei tarvitse olla kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne voi rahastaa koska cpap-laite ja siihen liittyvä prosessi on ilmainen. Tai ei ihan, 12 € lasku tuli ja apu on suunnaton.
Ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänlaatu parani heti. En edes ollut tajunnut, kuinka huonosti voin ennen hoitoa. Työteho ja uusien asioiden omaksumiskyky parani, eli työnantajallekin mun uniapnean hoito on vain eduksi.
Eikä tuosta ole suuria kuluja koitunut. Yksi poliklinikkamaksu silloin kun ensimmäistä kertaa kävin sovittamassa maskia/opettelemassa koneen käyttöä. Vaihtomaskit yms tulee automaattisesti kotiin maksutta.
Minulla ainakin pitää käydä poliklinikalla ja maksaa käynti kun hakee varusteita.
Ei täälläpäin mitään maksuja ole tullut, niistä käynneistä. Täysin halpaa hupia. Vieläkun sairaalakin on tuossa puolen kilsan päässä, niin ei tarvii matkustellakaan kummosesti.
Vantaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänlaatu parani heti. En edes ollut tajunnut, kuinka huonosti voin ennen hoitoa. Työteho ja uusien asioiden omaksumiskyky parani, eli työnantajallekin mun uniapnean hoito on vain eduksi.
Eikä tuosta ole suuria kuluja koitunut. Yksi poliklinikkamaksu silloin kun ensimmäistä kertaa kävin sovittamassa maskia/opettelemassa koneen käyttöä. Vaihtomaskit yms tulee automaattisesti kotiin maksutta.
Minulla ainakin pitää käydä poliklinikalla ja maksaa käynti kun hakee varusteita.
Samoin. Polimaksu menee aina. Aikaa saa odotella viikkoja.
C-pap maksaa yli 3000€ ja joku sen maksaa teillekin kelarotat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyjä tuskin on enää linjoilla, mutta minulle lääkäri sanoi että minun uniapneani on niin vaikea, että se ei todennäköisesti kokonaan parane vaikka laihtuisinkin normaalipainoon :-(
AP on varmaan kuollut tautiinsa, on se niin vaarallinen.
CPAP on ihan perseestä! Siihen ei totu ikinä.