Kysymys teille, jotka jatkuvasti kritisoitte lestadiolaisia,
Olis kiva jos joku vois vastata asiallisesti, miksi vanhoillis lestadiolaisia jatkuvasti kritisoidaan tällä palstalla ja keksitään mitä älyttömämpiä juttuja? Eikö meillä kaikilla ole omat hyvät ja huonot puolemme, miksi tarkkailla toisia suurennus lasilla. Ei meidän elämämme ole täynnä sääntöjä, eikä keneltäkään tarvi omiin mielipiteisiin lupaa kysyä. Siis jos joku lestadiolainen sanoo, että lada on paras auto, ei se heti tarkoita että lestat ei saa ajaa muulla kuin ladalla. Aika huono esimerkki mutta ymmärrätte varmaan mitä ajan takaa. Tietysti yhteisiä arvoja on ja Raamattu on kaiken perusta, mutta pitäkää järki mukana, pyydän.
Siis, miksi keksitte niitä kerrassaan omituisia tarinoita?
Kommentit (42)
vl-porukkaa missään tai koskaan. Paitsi nyt avaan sanaisen arkkuni, kun kerran kysytään.
Olen Oulusta kotoisin ja alueella jossa asuin oli erittäin paljon vl-perheitä. Itseasiassa ala-asteella vl-lapset olivat enemmistönä.
En voi unohtaa sitä henkistä kiusaamista, jonka uhriksi jouduin heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Kun vl-lapsille selvisi, ettemme kuulu ko. joukkoon, alkoi hirvittävä helvetillä pelottelu. Perheemme syöstiin koulumatkoilla syntisinä manalaan ja toivoa ei ollut näköpiirissä.
Ala-asteeni oli se helvetti, jonka nämä vl-lapset toteuttivat. He kyllä saivat minut tuntemaan itseni niin syntiseksi ja huonoksi, että itsetuntoni nakertui kyllä ihan olemattomiin. Onneksi pääsin eri yläasteelle kuin valtaosa näistä vl-tenavista ja elämäni sai uuden käänteen. Olen siitä ikionnellinen.
Mutta en halua olla missään tekemisissä ko. uskontopiiriin kuuluvien kanssa, sillä ne hirveät muistot lapsuudesta tulevat aina mieleen.
En minäkään hyväksy sitä että lapset huutelee ja pelottelee toisia. Mutta käsi sydämelle, eikö muut lapset KOSKAAN harrasta tätä?
t.ap
Minä toivoisin että mulle tultas sanoon jos mun lapset näin tekis. Siksi kai huutelevat ja jatkavat vain kun kukaan ei puutu. Ja miten puuttua jos vanhemmat ei tiedä?
Kyllä muaki on koulussa kiusattu kahen ei-vl työn taholta. Haukuttu, hakattu, potkittu. En silti ajattele että tällaisia ovat KAIKKI muut lapset.
Ja nyt aikuisena on paljasta takapuoltakin tien varressa näyttäneet. Ei olleet lestojen lapsia. Siis, kyllä meitäkin on moneen lähtöön aivan kuin muitakin. Syyttömiä ei kukaan olla.
Tuo on aika huvittavaa että aina on joku kummin kaima, joka on vl ja tehny sitä ja tätä. Mutta eihän tuollaiset ihmiset oikeita uskovaisia enää ole. Roikkuvat vain mukana syystä tai toisesta. Mutta hyvähän niinkin on että seuroissa silti käyvät. Ehkä silloin on vielä toivoa.
Ja selväksi tuli että tekopyhyys siis ottaa päähän, mutta mitä se käytännössä tarkottaa? Mikä on se " syntimme" jota muu porukka ei tee IKINÄ. Ja muistakaa, ei yleistyksiä.
t.ap
Niin, meitä on niin moneen lähtöön. Itse en koskaan oo pitäny mainitsemiasi asioita sääntöinä. Mielestäni uskovaisena elo on täynnä vapautta,iloa ja rauhaa. Ei tietenkää se aina helppoa ole, mutta ei ahdistavaa ja kontrolloitua sääntöjen noudattamistakaan. Ja korostan edelleen ettei mekään missään tapauksessa täydellisiä olla.
t.ap
mutta muutama perhe kuitenkin ja he jotka tunnen, ovat ihan tavallista sakkia! Eivätpä ole meille huudelleet, eikä tuputelleet omia näkemyksiään. Elävät päällisin puolin ihan tavallista elämää. En kyllä ymmärrä tätä älytöntä sättimistä täällä!
meidän luokassa oli ainakin lestat, niitä jotka sai kiusaamista osakseen, eikä koskaan toisinpäin. Hyvin helposti oltiin huutelemassa " lestaa" ...
Mutta mun muksut (TOIVOTTAVASTI) ei siihen syyllisty. Itse teen töitä koulukiusattujen parissa, enkä sitä kiusatun osaa sois kenellekkään!
Opettakaa lapsillenne suvaitsevaisuutta ja toisen kunnioittamista, olitte sitten Vl tai EI!!!
jaksa uskoa että vl-lapset pelottelevat toisia tulimerellä tms. En ole ikinä törmännyt tuohon. Mutta sitä olen nähnyt kuinka lestoja sorretaan kouluissa ja työpaikoilla.
Ja yhtä räävittömiä ovat suustaan jopa pahempia liekkö sitten johtune siitä ettei lapsia ehditä katsoa mitä ulkona suustaan huutelevat kun pienempiä pitää hoitaa sisällä.
Mä ainakin haluan tietää, jos lapseni tekevät jotain ei sallittua.
Ja kerron myös muiden lasten vanhemmille, jos aihetta on.
Sen tiiän, ettei meiän lapset huutele, sillä ovat sen verran pieniä, että olen heidän kanssaan pihalla itsekkin. Mutta eipä tollanen huutelu ole meillä päin muutenkaan tapana. Jos sellaista jossain tapahtuu, niin on kyllä vanhempien syytä puuttua asiaan, todellakin!! -VL
Uteliaisuuttani kysyn. Tosiasiassa mulle on ihan sama miten paljon tällä palstalla saa p****a niskaan. Meillä on myös ei Vl ystävä perheitä, joten tiedän, että ihan positiivisesti suhtautuviakin löytyy. Ja samapa se miten muut suhtautuu, kunhan tiedän, että itse suhtaudun muihin asiallisesti ja suvaitsevaisesti, emmehän me VOI tuomita ketään...
vl sukuun kuuluvana tiedän aika paljon jo laissa kiellettyjä asioita, joista sitten kehuskeltuaan vaikenevat, eivät laske synniksi. Eräskin perheenisä ajoi poliisia pakoon 200 lasissa. pääsi karkuun..eräs valehteli tulonsa poliisille-minimirapsut tuli, jäisipä kiinni. Netti tv on kaikilla, eivät vain tunnusta sitä kuin niille jotka eivät ole uskomassa. ehkäisy on käytössä (satavarma tieto) eu tukiaisia huijataan omiin menoihin..jne..tekopyhää sakkia, ja nämä olivat yhdenperheen aikuisten lasten juttuja!!
Itse olen lapsuuteni ja osan nuoruuttani viettänyt Pohjois-Pohjanmaalla. Nykyisin asun Uudellamaalla.
Vaikka silloisella kotipaikkakunnallani oli paljon vanhoillislestadiolaisia eli asia oli tuttua muille niin kyllä vaan meitä kiusattiin. Itselleni on jäänyt syvät traumat sekä henkisestä kiusanteosta että fyysisestä. Ja syy oli ainoastaan se että olin vanhoillislestadiolainen.
Itse en hyväksy sitä että omat lapseni käyttäisivät vastavuoroisesti tätä uskoa lyömäaseena. Eikä ole oikein vl-lasten kiusata toisia, MUTTA minä kyllä hieman uskaltaisin kaikesta huolimatta kysäistä, että onkohan niin että vl-lapset ovat aina aloittaneet nimittelyn ja kiusaamisen?
Itselläni on sellainen vahva käsitys että monesti usko on sellainen asia myös lapselle mitä ei olla kyllä ekana tuomassa julki. Provosoituna kylläkin, kuten täälläkin, huomaan.
Käsi sydämelle te kiusatut, olitteko itse vain vastaanottavaisena osapuolena?
En halua hurskastella enkä väittää, etteikö kiusaaminen onnistu myös vl-perheen lapsilta. Ja minun mielestä keskustelu vanhempien kanssa on paikallaan eikä se, että meuhkataan täällä ja kylvetään vihaa. Kai kaikessa kiusaamisessa menetellään samalla tavalla, että asia selviäisi?
Tekopyhyydestä.
Onko se, että ihminen on kiusauksille ja lankeemuksille herkkä (meistä jokainen) ja haluaa kuitenkin niistä jossain vaiheessa tehdä sovintoa tekopyhyyttä?
Miten te " muut" , ketkä teette myöskin samalla tavalla elämässänne erehdyksiä ja rikotte kaikkivaltiaan Jumalan tahtoa sovitatte asianne? Maallisessa tuomioistuimessako? Ja asia on sillä selvä.
Onko niin että synti on ja tapahtuu vain uskovaiselle? Vai onko niin että samat asiat mitkä meille on syntiä eivät ole sitä muille koska he kenties eivät usko samalla tavalla?
Raamattu puhuu synnistä. Se on totta uskovaiselle ja myös koko ihmiskunnalle. Ja onko niin että ainoastaan meidän tulee tehdä parannus ja pyrki siveelliseen elämään?
Usko ja Pyhä Henki vaikuttavat sydämessämme halun elää Jumalan tahtoa noudattaen. Itse emme siihen pysty. Tarvitaan paljon armoa ja anteeksiantamusta. Ainoastaan siinä on pyhyyden perusta jokaisella ihmisellä.
Se että ei elämässään jaksa tai halua noudattaa Jumalan tahtoa ja olla sille kuuliainen johtaa raskaampiin synteihin ja syyllisyyteen. Erottaa Jumalasta. Tämäkin on totta jokaisen ihmisen kohdalla. Ei ainoastaan vl. Ei esim. ylinopeus tai pettäminen ole yhtään suurempi synti yksittäisen vl- ihmisen kohdalla kuin kenen tahansa muun kohdalla. Tämä oli tärkeää muistaa. Me ihmiset emme ole tuomareita. Jumalan sana tuomitsee.
Mutta siksi on anteeksiantamus joka peittää paljon vikoja. Ja saa aina aloittaa uudestaan epäonnistumisen jälkeen. Raamatussa on paljon esimerkkejä ihmisistä jotka ovat saaneet suuria syntejään anteeksi. Mm. Pietari, joka kielsi Jeesuksen, Sakkeus...
Ihan jos suoraan sanon on tekopyhää väittää itse olevansa virheetön ja synnitön. Ja elää ja tutkia toisten ihmisten virheitä.
Armo ja anteeksiantamus ovat niin kauan hankalia ja vaikeita käsittää kunnes itse saa kokea sydämessään mitä se on kun saa kaikki synnit anteeksi.
Mutta muistathan, että puhut nyt yhdestä suvusta. Minä en tiedä mitä naapurin vl perhe puuhaa (paitsi ei ainakaan ehkäise lapsiluvusta päätellen), mutta tiedän mitä itse teen ja mitä en tee. Kyllä meidänkin kylällä puhutaan meistä, että siinä talossa kyllä käytetään ehkäisyä, kun lapsia on vaan kolme, ja nekin pitkillä väleillä. Mutta mutta, itseppä tiedän asiani paremmin.
Et kai lynkkaa kaikkia vaaleatukkaisiakaan siksi, että yksi tai muutama heistä pettää miehiään tms
Se yleistys...
enkä heistä tänne tai muuallekaan mitään kirjoittanut.
Ihmettelen tuota tulijärvi-kommenttia: onko kirjoittaja sitä mieltä, että kaikkea saa sanoa, jos se on (omasta mielestään) totuus?
Minusta tuollainen totuuden torvena hutelu on moukkamaista, oli henkilö lestadiolainen tai ei. Miten (ns.) totuus oikeuttaa loukkaamaan muita ihmisiä, heidän rauhaansa ja oikeuttaan omaan maailmankatsomukseen?
Kerroinhan jo etten missään taoauksessa hyväksy toisten kiusaamista, pelpottelua tms.
seiskaluokalla lestadiolainen kaveri. Se puhui sellaisia seksijuttuja, että hämmennyin aivan täysin enkä halunnut olla enää tytön kaveri, kun pelkäsin että joudun mukaan johonkin liian pelottavaan (olin ujo muutenkin, saati sitten poikien seurassa).
Rehtori antoi tälle opelestadiolaiselle hirmuisia etuja: tietokone kotiin työpaikalta ilmaiseksi, oikeus pitää pieniä ryhmiä (jopa 3 oppilasta), viikon " sairas" lomia, tuntien pitoa sai harrastaa, jos jaksoi (usein viereisen luokan opettajat pitivät ryhmän aisoissa, kun herra saapui pitämään viimeisen vartin). Lukiossa kun oltiin, niin ryhmänohjauksia tämä ope piti muutaman vuodessa, toiset opettajat ohjasivat ryhmiään kerran viikossa.
Minä uskon siihen, että on olemassa Taivaan Isä, joka todella pitää omistaan huolta! Ihan oikeasti, kyllä niin hyvän kohtelun tuo kollegani on saanut!!! Tämä ei ole pilkkaa, vaan ihan täyttä totta. Omassa opetusryhmässäni oli parhaimmillaan yli 50 päätä, mutta en ole kateellinen, tunnen saaneeni jotain aikaa. Kolmen kanssa olisi ollut tylsää.